Iranian Agriculture News Agency

حضور کم‌رنگ ایران در نمایشگاه صنایع غذایی آذربایجان/ ترکیه با محصولات بومی عرض اندام کرد

بیست‌ودومین نمایشگاه کشاورزی و صنایع غذایی باکو با حضور 23 کشور از 19 تا 21 می (30 اردیبهشت تا یکم خردادماه) در پایتخت این کشور برگزار شد.

حضور کم‌رنگ ایران در نمایشگاه صنایع غذایی آذربایجان/ ترکیه با محصولات بومی عرض اندام کرد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، این نمایشگاه که یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای منطقه در زمینه صنایع غذایی است، هرساله با هدف عرضه و آشنایی و بازاریابی صنایع مرتبط با این بخش با توانمندی‌های سایر کشورها و عرضه محصولات کشاورزی و غذایی به‌صورت فروشگاهی، عمده و صادراتی است امسال نیز با حضور کشورهای صاحب‌نام این بخش همچون آذربایجان، بلاروس، ترکیه، هند، آلمان، ایتالیا، روسیه و چند کشور دیگر برگزار شد.

در این نمایشگاه بیشتر از 20 شرکت از کشور ترکیه با اولویت محصولات بومی به عرضه دستاوردهای صنایع کشاورزی خود پرداختند. ترک‌ها همانند همیشه ضمن حضور پررنگ، عرضه و بازاریابی هوشمندانه نقش بسیاری در معرفی ترکیه به‌عنوان کشوری مطرح در زمینه صادرات محصولات کشاورزی داشتند.

این در حالی است که از ایران تنها سه شرکت در قالب سه غرفه در این نمایشگاه حضور یافت که با وجود توانمندی‌ها و ظرفیت‌های صادرات ایران و نیاز کشورهای همسایه شمالی به محصولات کشاورزی و غذایی، حضوری کم‌رنگ در بین 78 غرفه متنوع این نمایشگاه محسوب می‌شود.

با وجود هدف‌گذاری بخش کشاورزی ما برای توسعه صادرات به‌ویژه صادرات به کشورهای همسایه ازجمله روسیه، خلاء برنامه‌ریزی جامع‌تر و هدفمندتر برای حضوری پررنگ‌تر و افزایش نفوذ در بازارهای این کشورها به‌شدت احساس می‌شود.

روسیه بر خلاف اعلام نیازهای فراوان برای واردات غذایی همچنان از حضور غذای ایران در سفره سرد خود بی‌بهره است. این در شرایطی است که گه‌گاه خبر از انهدام سیب‌زمینی و پرتقال و... در گوشه و کنار و نابودی دسترنج تولیدکننده و زیان کشاورزان شنیده می‌شود.

با وجود بازاری به وسعت روسیه و کشورهای همسایه شمالی و هم‌مرز دریایی و شرایط خوب صادرات دریایی و خاکی به این کشورها، مسئله انکارناپذیر لزوم حمایت بیشتر دولت و توجه به بازارسازی برای ارائه محصولات و حمایت از تولیدکنندگان در پروسه تولید، عرضه، فروش و ترانزیت و حتی تبلیغات و شرکت در نمایشگاه‌هایی از این دست است./

O-950305-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید