Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دانه‌های روغنی، پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی به ایانا خبر داد:

استحصال 15 درصدی روغن از پنبه‌دانه از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی/ افزایش 65 درصدی تولید پنبه در کشور

برای دستیابی به خودکفایی روغن در کشور و در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، استحصال 15 درصدی روغن از پنبه‌دانه در دستور کار است.

استحصال 15 درصدی روغن از پنبه‌دانه از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی/ افزایش 65 درصدی تولید پنبه در کشور


مدیرکل دانه‌های روغنی، پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: پنبه به‌عنوان گیاه صنعتی یکی از محصولاتی است که کشور را برای رسیدن به خوداتکایی در روغن کمک می‌کند.

ابراهیم هزارجریبی افزود: برای دستیابی به اهداف خوداتکایی در کشور باید میزان تولید الیاف پنبه را از 50 هزار تن به 156 هزار تن تا افق 1404 برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: برای افزایش تولید به مقدار مورد نظر به مؤلفه‌هایی همچون افزایش 41 درصدی سطح و افزایش 65 درصدی تولید نیاز داریم.

هزارجریبی ادامه داد: در راستای ترغیب پنبه‌کاران به کشت این محصول، از سال گذشته افزایش سطح کلید خورد و قرار است سطح زیر کشت از 72 هزار هکتار به 122 هزار هکتار برسد.

وی تصریح کرد: بالا بردن راندمان در واحد سطح به‌عنوان اصلی‌ترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی مدنظر است و تلاش می‌کنیم که آن را از عدد دوهزار و 100 کیلوگرم به سه‌هزار و 900 کیلوگرم وش در هکتار برسانیم.

هزارجریبی تولید وش پنبه در شرایط حاضر را 150 هزار تن برشمرد و یادآور شد: با اجرای یک‌سری از طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار است تولید وش پنبه به 476 هزار تن برسد.


گیاه پنبه قابلیت استحصال 25 درصد روغن را دارد

مدیرکل دانه‌های روغنی، پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی درباره میزان استحصال روغن از گیاه پنبه تأکید کرد: در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در راستای خوداتکایی، استحصال 15 درصدی روغن از پنبه‌دانه مدنظر است.

وی اظهار داشت: گیاه پنبه قابلیت استحصال حدود 25 درصد روغن را دارد که علاوه بر آن می‌توان از کنجاله آن برای تغذیه دام بهره برد.

هزارجریبی درباره وضعیت کشت پنبه در سال جاری گفت: کشاورزان در حخال کشت هستند و آمار واقعی سطحی که به زیر کشت رفته است تا اوایل تیرماه مشخص خواهد شد.


مشکلات پنبه حل شود، رغبت کشاورزان به کشت افزایش می‌یابد

مدیرکل دانه‌های روغنی، پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی درباره مشکلات کشت پنبه در کشور افزود: زراعت پنبه به‌دلیل برداشت سنتی و کمبود کارگر دشوار است و همچنین گران بودن ماشین‌های برداشت و پایین بودن بازدهی اقتصادی در مقایسه با سایر محصولات رقیب از دیگر مشکلات این گیاه محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بازرگانی نامناسب این محصول از دیگر دلایلی است که باعث شده در مقایسه با کشورهای پنبه‌خیز دنیا نتوانیم رقابت کنیم.

هزارجریبی ادامه داد: پایین آوردن هزینه‌ها با توسعه برداشت ماشینی ازجمله راهکارهایی است که می‌تواند به اقتصادی‌تر شدن تولید کمک کند.

وی تصریح کرد: کشت ارقام زودرس با کم کردن طول دوره رشد و توسعه کشت نشائی با تأکید بر افزایش بهره‌وری آب و ترویج آبیاری میکرو در نظر گرفته شده است و علاوه بر آن به‌دنبال استفاده از ارقام جدید و برتر دنیا هم هستیم./

M-950305-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید