Iranian Agriculture News Agency

در نشستی با حضور رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت اعلام شد:

چهارمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی برگزار می‌شود/ لزوم دعوت از کشورهای منطقه برای حضور در نمایشگاه ایران‌فارما

چهارمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی از هشتم تا دهم خردادماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل المپیک برگزار خواهد شد.

چهارمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی برگزار می‌شود/ لزوم دعوت از کشورهای منطقه برای حضور در نمایشگاه ایران‌فارما


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه "ایران‌فارما" فرصتی طلایی به حساب می‌آید، گفت: انتظار است که بتوانیم در این نمایشگاه‌ها جمعیت مخاطبان خود یعنی داروسازان و پزشکان را وارد کرده تا با این دستاوردها آشنا شوند. در عین حال این نمایشگاه فرصت مناسبی برای صنایع دارویی جهان است و چه شرکت‌هایی که در ایران دارو تولید می‌کنند و چه آنهایی به ایران دارو صادر می‌کنند، می‌توانند از این نمایشگاه بهره برند.

رسول دیناروند افزود: اساس کار نمایشگاه ایران‌فارما بر عهده سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران است. در کنار این نمایشگاه سمپوزیوم و جلساتی برگزار می‌شود که تلاش داریم دانشجویان بتوانند از کارگاه‌های آموزشی موجود در این نمایشگاه به‌صورت رایگان استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: این نمایشگاه باید هدفی خارج از مرزهای ایران داشته باشد و باید از کشورهایی نظیر ترکیه، عراق، روسیه و ارمنستان که ما با آنها ارتباط داریم و تفاهم نامه امضا می کنیم برای حضور در نمایشگاه حضور پیدا کنند دعوت کنیم.

دیناروند ادامه داد: چهار سال پیش سهم واردات در کشور بیش از 40 درصد بود، اما این میزان در سال 95 با فعالیت صنایع به 30 درصد رسیده است و اگر همین روال را ادامه دهیم تا سال آینده به سقف در نظر گرفته شده در برنامه ششم توسعه می‌رسیم.



رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه سیاست‌های این سازمان در جهت کاهش قیمت‌های کالاهای داخلی نیست تصریح کرد: انتظار کاهش قیمت داروهای تولید داخل از سوی مردم و مسئولان میسر نیست، چرا که این داروها قیمت پایینی دارند. استراتژی سازمان غذا و دارو در خصوص داروهای تولید داخل زیانده نبودن آن‌ها است و میانگین افزایش قیمت دارویی در حد تورم در نظر گرفته می‌شود.

وی درباره وضعیت حمایت بیمه‌ها در حوزه دارویی یادآور شد: بیمه ساز و کار خود را دارد و وقتی دارویی ارزان وارد بازار می‌شود به‌عنوان مبنای بیمه قرار می‌گیرد. بیمه نباید تا زمانی که داروی ارزان قیمت موجود سهم قابل توجهی از بازار را به‌دست نیاورده آن را به عنوان مبنای حمایت خود قرار دهد.

دیناروند درباره وضعیت قاچاق دارو در کشور تأکید کرد: ما نمی‌توانیم برای جلوگیری از قاچاق دارو درهای کشور را برای واردات بی‌حد و مرز باز کنیم. بدون‌شک با سخت‌گیری‌هایی که برای کاهش واردات صورت می‌گیرد میزان قاچاق افزایش می‌یابد، اما در صورت نبود جایگزین مناسب دارویی با کیفیت مناسب اجازه واردات داده می‌شود.

وی با بیان اینکه 90 درصد داروهای بیماران سرطانی عمدتاً وارداتی و تحت حمایت دولت هستند، اظهار داشت: گاهی پزشکان دارویی خارج از بهداشت دارویی داخلی برای بیمار تجویز می‌کند که این بی‌انصافی پزشک است، چرا که باعث برگردانی بیمار در بازار ناصرخسرو می‌شود.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران نیز در ابتدای این نشست با تأکید بر زیرساخت قوی تولید دارو در کشور گفت: صنعت داروسازی کشور افتخار ملی است و هرگز دوران قبل از انقلاب را فراموش نمی‌کنیم که تنها بخش ناچیزی از تولید داخل را در اختیار گرفتیم و 70 درصد نیاز دارو از واردات تأمین می‌شد، اما امروزه 97 درصد از نیاز دارویی کشور به‌صورت داخلی تولید می‌شود و کمتر از سه درصد واردات داریم.



عباس کبریایی‌زاده با اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌فارما افزود: در شرایطی که بازار دارویی کشور آماده همکاری با سایر کشور‌های دنیا است این نمایشگاه فرصتی طلایی برای جذب سرمایه‌های خارجی است و با توجه به اینکه حضور شرکت‌های خارجی اولویت نخست برگزاری این دوره از نمایشگاه بین‌المللی ایران‌فارما است شاهد دستاورد بزرگی پس از برگزاری این نمایشگاه خواهیم بود، به‌طوری‌که با اطمینان می‌توان گفت نمایشگاه ایران‌فارما از سال آینده به CPHI ایران، تبدیل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با برنامه‌ریزی ستاد اجرایی این هدف که از ابتدا قرار بود 30 درصد از فضای نمایشگاه به حضور شرکت‌های خارجی اختصاص یابد محقق شده است. در حال حاضر که کمتر از چهار ماه به برگزاری این نمایشگاه وقت مانده است شاهد حضور شرکت‌های خارجی از کشور‌هایی مانند انگلستان، ایتالیا، آلمان، فرانسه، چین، روسیه، آرژانتین، هلند و... هستیم.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران ادامه داد: در شرایطی که صنعت داروسازی کشور‌های همسایه ایران در سطحی پایین‌تر از ایران به‌سر می‌برند، ایران می‌تواند پیشرو در صنعت داروسازی منطقه به حساب بیاید.

کبریایی‌زاده تصریح کرد: دومین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌فارما فقط جهت عرضه محصولات برپا نشده است. این نمایشگاه رخدادی است که شرکت‌های ایرانی می‌توانند در جوار شرکت‌های معتبر جهانی، یافته‌های تحقیقاتی خود را عرضه کنند؛ بر همین اساس فضای آموزشگاهی مجزایی برای شرکت‌کنندگان آماده شده است که حضور دانشجویان در این فضا رایگان است، علاوه بر این انتقال تکنولوژی شرط اصلی حضور شرکت‌ها در دومین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌فارما است.

وی از برگزاری دومین نشست خبرگان نظام دارویی کشور با محور بررسی الحاق به سازمان جهانی تجارت همزمان با دومین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌فارما خبر داد و یادآور شد: یکی از بحث‌های مهم پس از برجام موضوع پیوستن ایران به سازمان جهانی تجارت است. از آنجا که دارو در متن مذاکرات تأثیرپذیر و تأثیرگذار است باید توجه ویژه‌ای از سمت خبرگان و فعالان حوزه دارو صورت بگیرد.


دومین نمایشگاه ایران‌فارما، فرصت معرفی توانمندی‌های کشور

ناصر نقدی، عضو هیأت‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در ادامه این نشست خبری اظهار داشت: بدون‌شک برگزاری نمایشگاه ایران‌فارما با چنین اهداف کلانی کار بسیار دشواری است. یکی از اهداف مهمی که این دوره از برگزاری نمایشگاه در نظر دارد، کاهش فرهنگ وابستگی به داروهای خارجی است چرا که همیشه فرآیند کنترل و نظارت بر کالاهای ایرانی سخت‌گیرانه‌تر از کالاهای خارجی بوده اما با این وجود استقبال کمی از آن صورت می‌گیرد.

وی تأکید کرد: برگزاری کارگاه‌های مختلف در دومین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌فارما کمک زیادی به علمی‌تر شدن صنعت دارو خواهد کرد و در نهایت می‌توانیم از ظرفیت‌های این نمایشگاه برای معرفی داروی ایرانی استفاده کنیم.

اکبر برندگی؛ دیگر عضو هیأت‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: صادرات و برون‌گرایی که بر آن تأکید شده و هدف این نمایشگاه قرار گرفته است جز با هماهنگی همه نهاد‌های ذی‌ربط محقق نخواهد شد. متأسفانه صادرات دغدغه حاکمیت و همه نیست و همین عامل باعث شده که شرکت‌هایی که برای صادرات پیش‌قدم شده‌اند از انجام این کار پشیمان هستند.

وی با بیان اینکه دومین نمایشگاه ایران‌فارما فرصتی برای گسترش بازارهای صادراتی است، افزود: صادرات استراتژیک‌ترین کالای کشور (دارو) نیازمند یک مبارزه جدی است که اگر بدون اتحاد و عزم ملی شرکت‌های صادراتی بخواهند وارد میدان شوند بدون‌شک شکست خواهند خورد.

محمد عبده‌زاده، عضو هیأت‌مدیره شرکت داروسازی ویتان‌فارمود در پایان این نشست بیان کرد: خوشحال هستم که صنعت داروسازی کشور به درجه‌ای از بالندگی رسیده که توانسته‌ایم نمایشگاهی با چنین عظمت برگزار کنیم و مطمئن باشیم که در دوره‌های بعدی دستاورد‌های ارزشمند به دست خواهیم آورد.

وی افزود: بدون‌شک دومین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌فارما، فرصتی برای معرفی توانمندی صنعت داروسازی کشور است. امیدواریم با کمک یکدیگر بتوانیم صنعت داروسازی ایران را به تمام دنیا معرفی کنیم و نشان دهیم که چیزی از دنیا کم نداریم.

چهارمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی از هشتم تا دهم خردادماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل المپیک برگزار خواهد شد./

O-950305-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید