Iranian Agriculture News Agency

معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال مؤسسه ثبت و کنترل بذر مطرح کرد:

ایران، رقیب جدی تولیدکنندگان بزرگ اسانس گل محمدی می‌شود/ گشایش دریچه جدید به روی کشاورزان با تولید نهال کشت بافتی گل محمدی

با انجام تحقیقات و رعایت اصول علمی در کاشت گل محمدی، می‌توان به مرحله‌ای رسید که در بازار جهانی حرفی برای گفتن داشت.

ایران، رقیب جدی تولیدکنندگان بزرگ اسانس گل محمدی می‌شود/ گشایش دریچه جدید به روی کشاورزان با تولید نهال کشت بافتی گل محمدی


به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به شهرکرد، معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال مؤسسه ثبت و کنترل بذر در جمع خبرنگاران گفت: راهکارهای بسیاری برای افزایش تولید اسانس در ایران وجود دارد که با لحاظ کردن آنها می‌توان گوی سبقت را از رقبای دیگر دنیا ربود.

عبدالرضا کاوند، با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر رویکرد مسئولان در تغییر کاربری اراضی، استفاده از سطوح شیبدار به‌عنوان کشت محصول اصلی است، افزود: بعد از کارهای تحقیقاتی و انجام آزمایشات مربوطه باید دید که کدام روش یا کدام رقم و در چه منطقه‌ای بازدهی بیشتری دارد. این موارد در کشت گل محمدی به نتایج بسیار مطلوبی رسیده که باید آن را توسعه داد.

به گفته وی، روش‌های گوناگونی برای تکثیر گیاهان مختلف وجود دارد که به‌طور کلی به جنسی و غیرجنسی تقسیم می‌شود. در گل محمدی، بخشی از گیاه اصلی به‌عنوان ماده تکثیری استفاده شده که با دو رویکرد سنتی و صنعتی در دنیا آن را دنبال می‌کنند.

معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال مؤسسه ثبت و کنترل بذر معتقد است: روش سنتی که با قلمه، پاجوش و تقسیم بوته تکثیر پیدا می‌کند، ظرفیت محدودی دارد و دارای معایبی است که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت؛ به‌عنوان مثال، این روش پتانسیل کشت در سطح انبوه را نداشته و جابه‌جایی پاجوش‌ها نه تنها درصد افت را بالا می‌برد، بلکه احتمال انتقال آلودگی را افزایش خواهد داد.

کاوند خاطرنشان کرد: از اواسط قرن نوزدهم روشی تحت عنوان کشت بافت به وجود آمد که پرتوانی، یکی از مهم‌ترین پتانسیل‌های آن است؛ به عبارتی تک‌تک سلول‌های یک گیاه می‌توانند موجودی مانند خود را تکثیر کنند. اجرای این راهکار برای کشت گل‌محمدی، بدون شک بهره‌وری را بالا برده و از خطرات کشت سنتی به مراتب خواهد کاست.

وی ادامه داد: تولید نهال کشت بافتی گل محمدی در مرکز بیوتکنولوژی دکتر رستگار، برای نخستین‌بار در ایران اتفاق افتاد و دریچه جدیدی را به روی کشاورزان گشود.

کاوند، نداشتن محدودیت در واحد سطح، تولید گیاهان یکنواخت و عاری بودن از عوامل آلوده‌کننده را از مهم‌ترین مزایای روش کشت بافتی دانست و تصریح کرد: با تغییر رویکرد گلستان کاران و استفاده از روش کشت بافتی به جای روش‌های سنتی، می‌توان به توسعه تولید اسانس در ایران امیدوار بود./

V-950305-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید