Iranian Agriculture News Agency

رکنی هنگام امضای تفاهم‌نامه با یونیدو در رسته زنبورداری کشور مطرح کرد:

ایران؛ رتبه چهارم در کلنی زنبورعسل، رتبه هفتم در تولید عسل جهان/ بهره‌وری پایین در صنعت زنبورداری

در راستای توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار در رسته زنبورداری کشور، تفاهم‌نامه‌ای چندجانبه با سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) به امضا رسید که مقرر شد با همکاری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی طرح‌های مورد نظر به اجرا گذاشته شود.

ایران؛ رتبه چهارم در کلنی زنبورعسل، رتبه هفتم در تولید عسل جهان/ بهره‌وری پایین در صنعت زنبورداری

د ر راستای توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار در رسته زنبورداری کشور، تفاهم‌نامه‌ای چندجانبه با سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) به امضا رسید که مقرر شد با همکاری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی طرح‌های مورد نظر به اجرا گذاشته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم گفت: اگرچه ایران از نظر برخورداری از کلنی زنبورعسل رتبه چهارم را دارد، اما با این حال رتبه هفتم از لحاظ تولید عسل را به خود اختصاص داده است که این نشان می‌دهد بهره‌وری در این صنعت بسیار پایین است.

حسن رکنی با اشاره به اینکه هماهنگی‌های لازم برای توسعه اشتغال در زنبورداری کشور با وزارت تعاون انجام شده است، افزود: این طرح قرار است از پنج استان آذربایجان شرقی، اصفهان، گلستان، کردستان و مازندران آغاز شود که بعد از آن به احتمال قوی استان‌های دیگر نیز به جرگه مجریان طرح مذکور خواهند پیوست.

به گفته وی، ما نیازمند آزمایشگاه مرجع هستیم تا اطمینان خاطری برای مصرف‌کنندگان از سلامت محصول باشد؛ برای این منظور، به همکاری یونیدو احتیاج است تا در این راستا بتوان صادرات را نیز توسعه داد، هرچند تراز تجاری این صنعت همیشه مثبت بوده است.

در این مراسم معاونت توسعه کارآفرینی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز اظهار داشت: زنبورداری یکی از رشته‌هایی است که ظرفیت بالایی در اشتغال‌زایی دارد، به‌طوری که می‌توان در این زمینه به اشتغال 400 هزار نفری دست یافت.

عیسی منصوری با اشاره به اینکه هم‌اکنون حدود 75 هزار نفر زنبوردار در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: باید راندمان تولید در این صنعت افزایش یابد؛ بنابراین با توجه به نگاه سبزی که نسبت به این شغل در دنیا وجود دارد، حتی می‌توان بهره‌وری مزارع و باغ‌ها را بالا برد، به همین دلیل زنبور نمادی از کارکرد درست در سیستم زیست‌محیطی قلمداد می‌شود.

وی تصریح کرد: هدف ما بیشتر حفظ و توسعه شاغلان حافظ این صنعت است که در این زمینه می‌توانند از تسهیلات صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورعسل بهره‌مند شوند؛ همچنین برای ارتقای کیفیت تولید، برگزاری دوره‌های آموزشی و بازدید از کشورهای پیشرفته در دستور کار قرار دارد./

V-950303-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید