Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه میهن در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

مازاد 20میلیون قطعه‌ای صدور پروانه در واحدهای مرغ تخم‌گذار/ واگذاری تمام امور به تشکل‌ها

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه میهن، صدور پروانه‌های بدون کارشناسی را از مهم‌ترین دلایل بروز مشکلات امروز بازار دانست.

مازاد 20میلیون قطعه‌ای صدور پروانه در واحدهای مرغ تخم‌گذار/ واگذاری تمام امور به تشکل‌ها


پیش از این نیز مدیرعامل اتحادیه میهن در گفت‌وگوی مفصلی با ایانا عنوان کرده بود: در شرایط فعلی باید حداقل ۴۰ میلیارد تومان از طرف دولت به صنعت مرغ تخم‌گذار اختصاص یابد تا بتوان سیر صادرات را تا پایان سال، به‌طور طبیعی کنترل کرد.

در این راستا رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه میهن نیز ضمن تأکید بر ارائه مشوق‌های صادراتی از طرف دولت، به خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: در صورت پرداخت نشدن مشوق صادراتی، تولید مازاد، همچنان بر مشکلات دامن می‌زند.

رضا کاظمی، با اشاره به مازاد 120 هزار تنی تخم‌مرغ در سال، افزود: اکنون صدور پروانه‌ها به اندازه 20 میلیون قطعه، بیش از حد نیاز بوده و این مسئله کل صنعت را درگیر کرده است.

به گفته وی، اگر قرار باشد تمام این ظرفیت در تولید نقش داشته باشند، مازاد تخم‌مرغ کشور حداقل به 250 هزار تن در سال افزایش خواهد یافت که در صورت نداشتن برنامه برای بازاریابی، با یک فاجعه روبه‌رو می‌شویم.

این نماینده بخش خصوصی خاطرنشان کرد: وقتی ظرفیت صادرات در دنیا سالانه حداکثر 400 هزار تن تخم‌مرغ است، چگونه می‌توان سهم 60 درصدی را در این بازار از آن خود کرد؟ این در حالی است که همسایه‌های ایران نیز به احتمال قوی در آینده خودکفا شده و نیازی به تخم‌مرغ ایران ندارند.

کاظمی معتقد است: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، به‌ویژه در دولت گذشته برای بالا رفتن آمار اشتغال‌زایی، صدور مجوزها را بدون کارشناسی در دستور کار قرار داده و اکنون کار به جایی رسیده که حتی اگر تا 20 سال آینده نیز مجوز تازه‌ای صادر نشود، باز هم به‌نظر می‌رسد کشور بی‌نیاز از تأسیس واحد جدید باشد.

وی در پایان تصریح کرد: به همین دلیل لازم است که تمام کارها در اختیار اتحادیه باشد تا بر اساس نیاز کشور، تولید را کنترل کند. نبود ابزار در دست تشکل‌ها تضعیف قدرت را برای آنها به همراه خواهد داشت؛ زیرا در این شرایط، تولیدکننده‌ها از اتحادیه تبعیت نمی‌کنند./

V-950303-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید