Iranian Agriculture News Agency

در فصل گل و گلاب اعلام شد:

کرمان، دارنده رتبه نخست کشوری در کیفیت گلاب و اسانس تولیدی/ صدور 50 درصد گل محمدی به سایر استان ها

واحدهای بهره‌برداری استان کرمان حدود 40 تا 50 درصد گل محمدی تولیدی را فرآوری می‌کنند و 50 درصد گل محمدی به سایر استان‌ها مثل اصفهان و فارس حمل می‌‌شود که برنامه‌ریزی‌ها بر آن است با توسعه تعداد صنایع تبدیلی و فرآوری در بخش گل محمدی، 100 درصد گل تولیدی در استان با برندهای شاخص استانی فرآوری و به بازارهای هدف ارسال شود.

کرمان، دارنده رتبه نخست کشوری در کیفیت گلاب و اسانس تولیدی/ صدور 50 درصد گل محمدی به سایر استان ها

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اشاره به تنوع اقلیمی استان و تولید محصولات متنوع کشاورزی گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان درباره تبیین الگوی کاشت استان با توجه به استمرار خشکسالی و کاهش منابع آبی و استفاده بهینه از منابع آبی، اقدام به توسعه کاشت گیاهان با آب مصرفی کم و بهره‌وری بالا شامل گل محمدی، گیاهان دارویی، زرشک، عناب و... کرده که مدیریت صنایع نیز درهمین راستا اقدام به توسعه صنایع مرتبط می‌کند.

حمیدرضا ارجمند افزود: گل محمدی ازجمله محصولاتی است که در سال‌های اخیر مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است و در دهستان لاله‌زار شهرستان بردسیر سطحی حدود دوهزار و 600 هکتار گل محمدی وجود دارد و با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه و مدیریت مطلوب، گل محمدی با کیفیت و مرغوبیت بالا تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سطح زیر کشت گل محمدی استان به سه‌هزار هکتار رسیده است، خاطرنشان کرد: از این سطح زیر کشت دوهزار و 600 هکتار آن در شهرستان بردسیر است و سالانه حدود پنج‌هزار تن گل محمدی در منطقه تولید می‌شود و کیفیت گلابی که استحصال می‌شود آن را در بازارهای جهانی مطرح کرده است.

ارجمند با بیان اینکه استان کرمان از لحاظ سطح زیر کشت گل محمدی رتبه دوم کشوری و از لحاظ کیفیت گلاب و اسانس تولیدی رتبه نخست کشوری را دارا است، ادامه داد: در شهرستان بردسیر هفت مجموعه واحد گلاب­گیری با برندهای مختلف فعالیت می‌کنند و نظر به اینکه واحدهای بهره‌برداری موجود استان حدود 40 تا 50 درصد گل محمدی تولیدی را فرآوری می‌کنند، 50 درصد گل محمدی به سایر استان‌ها مثل اصفهان و فارس حمل می‌‌شود که برنامه‌ریزی‌های استان بر آن است که با توسعه تعداد صنایع تبدیلی و فرآوری در بخش گل محمدی، 100 درصد گل تولیدی در استان با برندهای شاخص استانی فرآوری و به بازارهای هدف ارسال شود.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان از قابلیت‌های بالایی در بخش کشاورزی برخوردار است و یکی از قطب‌های کشاورزی کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: حدود21 درصد از باغ‌های کشور با سطح حدود 360 هزار هکتار و تولید سالانه حدود 515 هزار تن در این استان واقع شده که بیشترین سطح نیز به محصولات پسته و خرما اختصاص دارد.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان یادآور شد: صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، نقش مؤثری در شکوفایی اقتصاد کشاورزی داشته و می‌تواند تأثیرات قابل ملاحظه‌ای در زمینه‌های کمک به توسعه پایدار بخش کشاورزی و امنیت غذایی، ایجاد اشتغال مولد و پایدار در مناطق روستایی استان، جلوگیری از فسادپذیری وکمک به کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود و افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی استان داشته باشد.

ارجمند تأکید کرد: با توجه به پتانسیل موجود استان، تاکنون در زمینه فرآوری و صنایع جنبی پسته تعداد 227 فقره پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری 805 میلیارد ریال و اشتغال دوهزار و 325 نفر با ظرفیت تولید اسمی 350 هزار تن و در زمینه بسته‌بندی خرما و صنایع جنبی آن نیز تعداد 30 فقره پروانه بهره‌برداری باسرمایه‌گذاری 211 میلیارد ریال و اشتغال 370 نفر با ظرفیت تولید اسمی 45 هزار تن صادر شده است.

وی اظهار داشت: عمده فعالیت و اهداف مدیریت صنایع روستایی، ایجاد ‌صنایع تبدیلی و تکمیلی و فرآورده‌های محصولات کشاورزی اعم از باغی، زراعی و دامی است که با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود استان و تنوع محصول، صنایع تبدیلی به‌ویژه پسته و خرما و صنایع جنبی آن، فرآورده‌های لبنی، گلاب و عرقیات گیاهی، مجموعه کارخانه‌های خوراک دام و طیور، بسته‌بندی آجیل، خشکبار و حبوبات دراستان ایجاد شده است.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: ازسال 92 تاکنون به‌منظور توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی استان تعداد 473 فقره جواز تأسیس با میزان سرمایه ثابت شش‌هزار و 345 میلیارد ریال با اشتغال پنج‌هزار و 216 نفر صادر شده است که از این تعداد 107 فقره پروانه بهره‌برداری با میزان سرمایه‌گذاری 845 میلیارد ریال و با اشتغال 936 نفر صادر و بقیه در حال تکمیل هستند.

ارجمند همچنین افزود: در واقع اقدامات اولیه اعم از واگذاری زمین، معرفی به بانک‌های عامل جهت اخذ تسهیلات، برای مجموعه‌هایی که جواز تأسیس برایشان صادر شده انجام گرفته،‌ که در سال 94 متأسفانه استان با عدم تخصیص اعتبارات و تسهیلات سرمایه ثابت و در گردش روبه‌رو بود و امید آن می‌رود که در سال 95، مجموع جوازهایی که در این مدت صادر شده به بهره‌برداری کامل برسد.

وی خاطرنشان کرد: پس از بررسی‌های انجام‌شده درباره پیشرفت فیزیکی صنایع، واحدهایی که بین 25 تا 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و با تخصیص اعتبار به بهره‌برداری و پیشرفت فیزیکی 100 درصد خواهند رسید شناسایی شده است.

ارجمند در پایان تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود جهت تکمیل این پروژه‌ها حدود پنج‌هزار و 500 میلیارد ریال سرمایه ثابت و در گردش نیاز است که فهرست پروژه‌های مذکور جهت تأمین اعتبار و پیگیری جهت تخصیص به مقامات ارشد کشوری و استانی ارسال شده است./

A-950303-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید