Iranian Agriculture News Agency

در دیدار وزیر خارجه نیوزیلند با حجتی انجام شد

امضای سند همکاری‌های کشاورزی میان ایران و نیوزیلند

وزیر جهاد کشاورزی و وزیر خارجه نیوزیلند امروز در ساختمان جدید وزارت جهاد کشاورزی، دیدار و سند همکاری امضا کردند.

امضای سند همکاری‌های کشاورزی میان ایران و نیوزیلند


درست در گیر و دار مناقشه‌ای که درباره قیمت "کره" در کشور مطرح شده، وزیر امور خارجه این کشور به دیدار حجتی می‌شتابد؛ کشوری که در صدر صادرات این محصول به ایران قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، عصر امروز محمود حجتی در دیدار با "موری مک‌کالی" مسائلی را درباره مباحث گسترده‌ای در امور کشاورزی مطرح کرد که در پنج بند می‌توان آن را خلاصه کرد.

همکاری توسعه تجارت، تسهیل عمومی همکاری‌ها، تشویق و ترویج همکاری بین بخش‌ها، توسعه ارتباطات مستقیم کشاورزی و تقویت حضور بخش خصوصی و ایجاد فرصت برای سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین مسائلی بود که میان مسئولان دو کشور رد و بدل شد.

وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم گفت: هم ایران و هم نیوزیلند از پتانسیل‌های بسیار بالایی در زمینه کشاورزی برخوردار است که می‌تواند در زمینه گسترش همکاری‌ها مفید باشد.

به گفته محمود حجتی، دو کشور باید در تجارت کالا، آموزش، تحقیقات و زیرمجموعه‌های مختلف کشاورزی با هم به توافق رسیده و به‌ویژه امید می‌رود تحقیقات در زمینه امور دام که هم‌اکنون نیز وجود دارد، گسترده‌تر شود.

وی با اظهار امیدواری برای توسعه روابط دو کشور در تمام زمینه‌ها افزود:‌ نیوزیلند، پتانسیل قابلی در صنایع لبنی دارد و ایران نیز می‌تواند برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در این زمینه از تجربیات این کشور نهایت بهره را ببرد. البته این موضوع در مورد شیلات هم مصداق پیدا می‌کند و حتی در چنین مسائلی می‌شود به بازارهای مشترک برای دو کشور دست یافت.

انتقال دانش علمی و فناوری، برگزاری دوره‌های آموزشی و بازدیدهای علمی و تخصصی همانطور که در سند همکاری آمده، از دیگر مسائلی بود که حجتی به آن اشاره کرد.

وزیر خارجه نیوزیلند هم در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در ایران، اظهار داشت: تاریخچه روابط دوجانبه تجاری و آرمان‌هایی که در زمینه کشاورزی میان دو کشور وجود دارد، بستری برای نزدیکی بیشتر در بخش‌های مختلف به‌ویژه کشاورزی است.

مک‌کالی خاطرنشان کرد: امروزه در جهانی زندگی می‌کنیم که ارتقای امنیت غذایی جزو اولویت حکومت‌ها است؛ بنابراین اکنون فرصت خوبی برای ایران و نیوزیلند به وجود آمده که با امضای این توافق، فصل جدیدی از همکاری‌ها میان دو کشور ایجاد خواهد شد.

به گفته وی، وزیر کشاورزی و تجارت نیوزیلند نیز در آینده‌ای نزدیک به ایران می‌آیند تا همکاری‌ها و تبادلات تجاری با ایران بیش از پیش تقویت شود./

V-950301-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید