Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در همایش باکو خبر داد:

تاسیس گروه کاری ویژه کشاورزی و صنایع غذایی ایران و آذربایجان/ 112 میلیون تن محصولات کشاورزی سالانه در ایران تولید می شود

همایش اقتصادی مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با حضور مسوولان و نمایندگان شرکت های فعال دو کشور در بخش کشاورزی و صنایع غذایی در باکو برگزار شد.

تاسیس گروه کاری ویژه کشاورزی و صنایع غذایی ایران و آذربایجان/ 112 میلیون تن محصولات کشاورزی سالانه در ایران تولید می شود

همایش اقتصادی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان با حضور مسوولان و نمایندگان شرکت های فعال دو کشور در بخش کشاورزی و صنایع غذایی در باکو برگزار شد.
به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، در این همایش اقتصادی که از سوی بنیاد ترویج صادرات و سرمایه گذاری با همکاری وزارت کشاورزی جمهوری آذربایجان برگزار گردید، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی کشورمان، حیدر اسداف همتای آذربایجانی وی و نیز محسن پاک آیین سفیر ایران در جمهوری آذربایجان حضور داشتند.
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ایران طی سخنانی در این همایش دیدار رو گذشته با الهام علی اف و تاکید رییس جمهوری آذربایجان برای توسعه هر چه بیشتر روابط اقتصادی میان دو کشور به خصوص در بخش کشاورزی را خاطر نشان کرد و گفت: هر دو کشور به دنبال آن هستند که وابستگی به نفت را در اقتصاد خود را کاهش دهند.
وی افزود: بخش کشاورزی می تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد و به همین دلیل ما قرار است روابط خود را در این بخش گسترش دهیم و با کمک به یک دیگر هر چه بیشتر همکاری را در این حوزه توسعه دهیم.
وزیر جهاد کشاورزی ایران همچنین در باره ظرفیت های کشاورزی کشورمان گزارشی را به حاضران ارایه کرد و گفت: ایران در حال حاضر نزدیک به 112 میلیون تن محصولات کشاورزی را جهت تامین نیاز داخلی و نیز برای اهداف صادرات تولید می کند.
محمود حجتی افزود: امروز طرح های کلان در بخش کشاورزی از جمله در زمینه آبیاری در ایران اجرا می شود و کشورمان در زمینه تقویت همکاری های بین المللی در این حوزه و نیز به کار گیری نتایج تحقیقات علمی روز تلاش می کند.
وی آمادگی کشورمان برای گسترش همکاری با جمهوری آذربایجان در حوزه های مختلف کشاورزی از جمله تولیدی ، خدماتی ، تحقیقات علمی و بازرگانی را اعلام کرد.
وی مسوولان بخش خصوصی هر دو کشور را برای تقویت همکاری در بخش کشاورزی دعوت کرد و افزود: دولت ایران نیز برای ارایه هر گونه کمک به آنها در این زمینه آمادگی لازم را دارد.
حیدر اسداف، وزیر کشاورزی جمهوری آذربایجان نیز طی سخنانی حضور مسوولان و نمایندگان بیش از 80 شرکت در این همایش را نشانه علاقه متقابل محافل بخش خصوصی برای توسعه همکاری در بخش کشاورزی دانست .
وی با اشاره به اهمیت این چنین همایش ها در راستای مبادله تجربیات و برقراری و توسعه روابط و همکاری، مذاکرات انجام گرفته با همتای ایرانی در راستای توسعه همکاری در حوزه های مختلف کشاورزی از جمله دامداری و دامپروری و نیز در عرصه تحقیقات و آموزش کشاورزی مهم ارزیابی کرد .
وی افزود: دو کشور برای عملی کردن توافقات حاصله در بخش کشاورزی گروه کاری ویژه را تاسیس کردند.
محسن پاک آیین سفیر ایران نیز گفت: امروز به چند دلیل فرصت زیادی برای گسترس همکاری در حوزه های اقتصادی و بخصوص در بخش کشاورزی میان دو کشور وجود دارد.
سفیر کشورمان برقراری روابط جوب میان دو کشور بر اثر اراده سیاسی روسای جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان که موجب رفع هر گونه موانع در راه توسعه روابط فیمابین شده را خاطر نشان کرد و گفت: فعالین اقتصادی باید از این شرایط استفاده کنند.
محسن پاک آیین لغو تحریم های ایران و فضای ایجاد شده بر اثر آن را بسیار مناسب برای گسترش همکاری عنوان کرد و گفت: امروز ساختار تحریم ها بر علیه ایران شکسته شده و سیستم تحریم فروپاشیده است.
وی همچنین خاطر نشان کرد: در حال حاضر ایران با 300 بانک دنیا همکاری می کند و لذا در فضای اقتصادی مثبت شرایط لازم برای همکاری بخش های خصوصی فراهم است .
رفعت محمد اف رییس بنیاد ترویج صادرات و سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان نیز با اشاره به این که در سال های اخیر شاهد برگزاری چند همایش اقتصادی مشترک بزرگ با حضور مسوولان و نمایندگان محافل کاری این کشور و ایران شدیم گفت: این همایش ها به گسترش همکاری در حوزه های مختلف اقتصادی از جمله بخش کشاورزی کمک می کند.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید