Iranian Agriculture News Agency

با اجرای طرح کشاورزی حفاظتی محقق خواهد شد:

افزایش 40 درصدی بهره‌وری اراضی دیم طی پنج سال آینده/ انعقاد تفاهم‌نامه با ایکاردا و سیمیت در سال جاری

طی برنامه ششم توسعه، کشاوری حفاظتی در سطح سه میلیون هکتار اجرا می‌شود که 60 درصد آن در اراضی دیم و مابقی در اراضی آبی خواهد بود، قرار است ظرف یک برنامه پنج ساله عملکرد محصولات گندم و حبوبات در اراضی دیم در اجرای کشاورزی حفاظتی 40 درصد افزایش یابد.

افزایش 40 درصدی بهره‌وری اراضی دیم طی پنج سال آینده/ انعقاد تفاهم‌نامه با ایکاردا و سیمیت در سال جاری


رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با مؤسسه‌های بین‌المللی ایکاردا و سیمیت با هدف انتقال یافته‌های تحقیقاتی به مزارع و کم کردن فاصله بین زارعان و بخش تحقیقات خبر داد.

صابر گلکاری با بیان اینکه اجرای این طرح‌ها در نهایت می‌تواند منجر به توسعه کشاورزی حفاظتی شود، به شروع پروژه "تأمین امنیت غذایی" با همکاری مرکز تحقیقات بین‌المللی ایکاردا اشاره کرد و افزود: این پروژه تاکنون به‌صورت رسمی آغاز به کار نکرده، اما مراحل اجرایی آن شروع شده است.

وی هدف از اجرای این طرح را انتخاب سایت‌هایی به‌صورت پایلوت در تعدادی از استان‌ها در راستای توسعه کشاورزی حفاظتی و افزایش تولید در اراضی دیم عنوان کرد.

گلکاری خاطرنشان کرد: با اجرای این پروژه‌ها طی پنج سال آینده، شاهد افزایش بهره‌وری 40 درصدی اراضی دیم کشور خواهیم بود.

وی وظیفه اصلی مؤسسه را تطبیق یافته‌های تحقیقاتی در مزارع کشاورزی اعلام کرد و اظهار داشت: به‌دنبال پر کردن فاصله بخش اجرایی با بخش تحقیقات هستیم.

کشاورزی حفاظتی با نظارت مؤسسه‌های بین‌المللی سیمیت و ایکاردا در اراضی کشاورزی هشت استان کشور اجرا می‌شود و به‌منظور بهره‌گیری از دانش روز دنیا، وزارت جهاد کشاوری با مؤسسه بین‌المللی تحقیقات گندم و ذرت ( CIMMYT ) قراردادی منعقد کرده که بر اساس آن کشاورزی حفاظتی زیر نظر این مؤسسه در استان خوزستان به‌عنوان استان اصلی و سه استان فارس، آذربایجان شرقی و گلستان اجرا می‌شود .

به موجب این قرارداد با اجرای کشاورزی حفاظتی در استان‌های مذکور، طی یک برنامه پنج ساله قرار است عملکرد گندم به میزان یک تن در هکتار (معادل تقریباً 25 درصد) افزایش یابد و در عین حال پایدار شود . طرح کشاورزی حفاظتی توسط مؤسسه سیمیت با محوریت گندم در این استان‌ها اجرا خواهد شد و برای تناوب، محصولاتی همچون چغندرقند و سبزی و صیفی مدنظر است.

همچنین قرارداد دیگری میان وزارت جهاد کشاورزی و مؤسسه تحقیقات بین‌المللی در مناطق خشک ( ICARDA ) نهایی شده است که بر اساس این قرارداد، کشاورزی حفاظتی به‌صورت پایلوت در اراضی دیم چهار استان لرستان، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان شرقی زیر نظر این مؤسسه اجرا می‌شود

قرار است ظرف یک برنامه پنج ساله عملکرد محصولات گندم و حبوبات در اراضی دیم در این چهار استان با اجرای کشاورزی حفاظتی 40 درصد افزایش یابد . طی برنامه ششم توسعه، کشاوری حفاظتی در سطح سه میلیون هکتار اجرا می‌شود که 60 درصد آن در اراضی دیم و مابقی در اراضی آبی خواهد بود./

A-950228-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید