Iranian Agriculture News Agency

پنج خبر خوش برای سربازان متاهل



شهروند| پنج خبر خوش برای سربازان متاهل ایرانی. اگر تا همین چند سال پیش در قانون سازمان نظام وظیفه از تخفیف یا امتیازهای ویژه برای سربازانی که ازدواج می‌کردند، چندان خبری نبود، حالا وضع تغییر کرده؛ بعد از آن‌که در دو ‌سال اخیر مسئولان سازمان نظام وظیفه جسته و گریخته خبرهایی را درباره امتیازهای ویژه برای سربازان متاهل اعلام می‌کردند، خبر خوشی که دیروز از سوی مقام معظم رهبری در این‌باره رسیده، حجت را تمام کرده است.
خبر را مثل همیشه «موسی کمالی» جانشین منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرده؛ او دیروز از تسهیلات جدیدی خبر داد که تعدادشان به پنج می‌رسد و آنها را مقام معظم رهبری در روز جوان به سربازان متاهل هدیه داده است. کمالی دیروز در این‌باره گفت: «در اجرای سیاست‌های جمعیتی ابلاغی مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا و همچنین به‌منظور خوشایندسازی خدمت سربازی برای سربازان متاهل مقام معظم رهبری به‌مناسبت میلاد باسعادت حضرت علی اکبر و روز جوان با پیشنهاد ستادکل نیروهای مسلح برای ارایه تسهیلاتی جدید به سربازان متاهل موافقت کردند.»
به گفته او تسهیلات جدید درنظرگرفته شده برای سربازان متاهل شامل پنج بند است که از زمان ابلاغ لازم‌الاجرا است و تمام نیروهای مسلح باید این مقررات را در خردادماه عملیاتی کنند: «١- به‌ازای هر فرزند سه ماه از خدمت دوره ضرورت کارکنان وظیفه کسر می‌شود و سربازانی که تا این تاریخ غایب بوده‌اند هم در شمول این مصوبه قرار می‌گیرند، ٢- مرخصی کارکنان وظیفه متاهل از ٢٢ روز در ‌سال به ٣٠ روز در‌ سال افزایش یافت. ٣- کارکنان وظیفه متاهل باید حداقل سه روز در هفته بعد از پایان ساعت کاری از پادگان‌ها مرخص شوند. ٤- کلیه سربازان متاهل باید در شهر محل سکونت همسر خود به‌کارگیری شوند. ٥- برای آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای در نیروهای مسلح، کارکنان وظیفه متاهل در اولویت قرار خواهند گرفت.»
جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره این‌که آیا سربازان فعلی هم امکان بهره‌مندی از این تسهیلات را دارند یا خیر به «ایسنا» گفت که کلیه سربازان درحال خدمت و همچنین سربازان در حال آموزش هم در شمول این مقررات قرار داشته و می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.
این نخستین‌بار نیست که شرایط ویژه برای سربازانی که ازدواج می‌کنند، خبرساز می‌شود؛ شرایطی که به نظر می‌رسد در ادامه سیاست‌های جمعیتی در ایران که در چند سال گذشته و برای شد نرخ موالید در حال اجراست، در حال اجرایی شدن است. مقام معظم رهبری در چند سال گذشته بارها از سیاست‌های پیشین جمعیتی انتقاد کرده‌اند؛ مثلا همین چند وقت پیش بود که ایشان در این‌باره گفتند: «یکی از خطاهایی که خود ما کردیم این بوده که تحدید نسل از اواسط دهه ۷۰ به این طرف باید متوقف می‌شد. مسئولان کشور در این‌باره اشتباه کردند و خود بنده هم سهیم هستم. این را خدای متعال و تاریخ بر ما ببخشد.»
بعد از آن و همین دو ماه پیش بود که کمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح از افزایش حقوق سربازان متاهل خبر داد. آن زمان در این‌باره گفت: «برابر ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح حق عائله‌مندی و اولاد سربازان متاهل با حق عائله‌مندی و اولاد کارکنان رسمی نیروهای مسلح یکسان شد؛ بنابراین از اول تیرماه ‌سال ٩٢ سربازان متاهل که تا به حال حق عائله‌مندی آنها ٢٨هزار تومان بوده تغییر و حدود ٨٥ هزار تومان دریافت خواهند کرد. حق اولاد سربازان متاهل قبلا در حدود ٥٦٠٠تومان بود که به حدود ٢١هزار تومان افزایش پیدا کرده است و از تاریخ مذکور به نیروهای مسلح ابلاغ و
قابل پرداخت است.»
قبل از آن هم این «حمید صدرالسادات» رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا بود که از مزایای ویژه برای سربازان متاهل نسبت به مجردها خبر داده بود. او گفته بود که موعد اعزام افراد متاهل در شرایط خاص به تعویق می‌افتد: «قانون برای کسانی که متاهل هستند، شرایط نسبتا خوبی در نظر گرفته است؛ اولا ما در سازمان وظیفه عمومی برای تقسیم افرادی که متاهل هستند، تا آنجا که امکان دارد، تلاش می‌کنیم به مراکز آموزش نزدیک محل سکونتشان وارد شوند. پس از آن خود سازمان‌های نظامی نیز در صورت امکان مشمولان متاهل را در محل‌های سکونت خودشان یا همسرانشان و یا آنجا که تمایل دارند، به خدمت می‌گیرند. این رویه را معمولا سازمان‌ها بالای ٩٥‌درصد اعمال می‌کنند.»
در حال حاضر و براساس قانون وظیفه عمومی، دولت موظف است اعضای خانواده تحت تکفل کارکنان وظیفه را در طول مدت خدمت تحت پوشش قرار دهد و به آنان مستمری پرداخت کند که اعضای خانواده سربازان متاهل از این تسهیلات بهره‌مند می‌شوند؛ با این‌که عائله تحت تکفل آنها تحت پوشش بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح قرار می‌گیرد. از طرف دیگر براساس قانون، مشمولان متاهلی که دارای شرایط خاص (تولد فرزند، بیماری شدید همسر و فرزند و...) دارند، تنها موعد اعزام آنان حداکثر تا ٢ ماه به تعویق می‌افتد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید