Iranian Agriculture News Agency

عضو هیأت‌مدیره اتاق بازرگانی همدان در گفت‌وگو با ایانا:

روسیه تعرفه‌های گمرکی خود را به نفع محصولات ایرانی کاهش داد

با وجود آنکه روس‌ها در راستای اصلاح نظام تعرفه‌ای گمرکی صادرات محصولات ایرانی یک‌چهارم تعرفه‌های گذشته را تقلیل دادند، اما هنوز ایران در شرایط برابری نسبت به کشورهای حاشیه دریای خزر برای مبادله با کالاهای خود قرار ندارد.

روسیه تعرفه‌های گمرکی خود را به نفع محصولات ایرانی کاهش داد


عضو هیأت‌مدیره اتاق بازرگانی همدان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: در راستای اصلاح تعرفه‌های گمرکی صادرات محصولات ایرانی به روسیه، این کشور بخشی از تعرفه‌های اعمال‌شده برای ورود محصولات ایرانی به بازارهای داخلی خود را کاهش داد.

منوچهر رضایی افزود: هرچند سال گذشته روسیه تعرفه‌های گمرکی خود برای سبزی، صیفی و میوه را تا حدود صفر درصد کاهش داده بود، اما همچنان برخی محصولات ایرانی نظیر خشکبار و مواد پروتئینی همچنان مشمول تعرفه‌های گمرکی بودند که با مذاکرات صورت‌گرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای اصلاح نظام تعرفه‌ای صادرات به روسیه، این کشور حدود یک‌چهارم تعرفه‌های گذشته خود را تقلیل داده است.

وی خاطرنشان کرد: کاهش تعرفه‌های محصولات کشاورزی نظیر سبزی و صیفی، میوه و تره‌بار برای ورود به روسیه تا سطح صفر درصد که تا سال گذشته اتفاق افتاد، در واقع امتیازی بود که روس‌ها در غیاب ترک‌ها برای تأمین محصولات مورد نیاز، به خودشان دادند.

رضایی ادامه داد: این در حالی است که سایر محصولات کشاورزی و صنعتی ایران هنوز برای ورود به کشور روسیه باید از بروکراسی و قوانین پیچیده و سختگیرانه این کشور عبور کنند و پس از آن مشمول تعرفه‌های گمرکی شوند.


بهانه‌گیری روس‌ها برای اعمال تعرفه ترجیحی محصولات ایرانی

عضو هیأت‌مدیره اتاق بازرگانی همدان تصریح کرد: در حالی که کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای تازه‌استقلال‌یافته با وجود اقتصاد نابسامان و محدودیت‌های تولیدی توانسته‌اند از تعرفه‌های ترجیحی استفاده کرده و محصولات خود را با تعرفه صفر وارد روسیه کنند، هنوز تجار ایرانی باید از سد تعرفه‌های داخلی عبور کنند.

وی یادآور شد: هرچند مذاکرات برای کاهش سطح تعرفه‌ها ادامه دارد، اما روس‌ها به بهانه اینکه ایران جزو WTO نیست، هنوز برای کاهش تعرفه‌های خود و اعمال تعرفه‌های ترجیحی به نفع تاجران ایرانی اما و اگر دارند.

رضایی تأکید کرد: اکنون کشورهای تازه‌استقلال‌یافته حاشیه دریای خزر و حتی افغانستان نیز در حال عضو شدن در سازمان جهانی WTO هستند و بهانه قانونی روس‌ها می‌تواند ایران را سال‌ها پشت درهای این کشور با تعرفه معطل نگه دارد.


درگاهی آذربایجان برای صادرات کالا به روسیه

عضو هیأت‌مدیره اتاق بازرگانی همدان اظهار داشت: هرچند توسعه روابط سیاسی و اقتصادی ایران با کشورهای منطقه در نهایت به نفع اقتصاد کشور است، اما نباید فراموش کرد که آذربایجان کشوری کوچک با اقتصادی نابسامان و جمعیتی محدود است که بازار پرجاذبه‌ای برای محصولات ایرانی محسوب نمی‌شود.

وی در پایان گفت: با این وجود، آذربایجان می‌تواند ترانزیت کالاهای ایرانی و درگاهی برای صادرات کالا از مرزهای این کشور به بازارهای روسیه قلمداد شود که به‌عنوان یکی از گزینه‌های افزایش صادرات به کشورهای روسیه می‌تواند مورد توجه بازرگانان قرار گیرد./

F-950227-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید