Iranian Agriculture News Agency

گزارش تصویری از نخستین موزه تخصصی نان در ایران و خاورمیانه

در آبان ماه ۱۳۹۰ اولین موزه نان در مشهد افتتاح شد. این موزه نخستین موزه تخصصی در ایران و خاورمیانه به شمار می‌آید. متولی این موزه بخش خصوصی و یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های انواع نان صنعتی در خاورمیانه است. موزه نان مشهد با تکیه بر معماری سنتی و با هدف فعالیت فرهنگی و سیاست تبلیغاتی شرکت متولی آن و نیاز کارفرما طراحی شده است

گزارش تصویری از نخستین موزه تخصصی نان در ایران و خاورمیانه

نرگس صالح نژاد / در آبان ماه ۱۳۹۰ اولین موزه نان در مشهد افتتاح شد. این موزه نخستین موزه تخصصی در ایران و خاورمیانه به شمار می‌آید. متولی این موزه بخش خصوصی و یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های انواع نان صنعتی در خاورمیانه است. کجارو طی گزارشی ، این موزه زیبا و دیدنی را به تصویر کشیده است .

«موزه فرهنگ نان» در آلمان نخستین موزه نان جهان است که در سال ۱۹۵۵ راه‌اندازی شد. علاوه بر این، ۱۲ موزه نان دیگر نیز در سایر نقاط دنیا وجود دارند که می‌توان از آن جمله موزه نان سنت پترزبورگ و شهر تولای روسیه ، موزه نان برزیل، موزه نان شهر مایورکااسپانیا، موزه نان لیتوانی و سوئیس و همچنین چندین موزه نان در کشور فرانسه را نام برد.

نان سنتی از مظاهر فرهنگ و هویت ما در زمینه تغذیه طی قرون مختلف است که نسبت به نان‌های وارداتی از سلامت بالایی برخوردار هستند. بر همین اساس به منظور ترویج فرهنگ استفاده از نان‌های سنتی و آشنایی نسل جوان با تولید چنین نان‌هایی، موزه نان به همت بخش خصوصی ایجاد شده است. در این موزه مراحل تهیه آرد شامل بذرافشانی، گندم چینی، خرمن کوبی، ابزار تهیه نان شامل دستاس، آسیاب آبی، آسیاب بادی، انواع نان شامل سنگک، نان تنوری ساج و نان تنوری سفال همچنین رقص اپر، یکی از آیین‌های خراسانی و منطبق با باورهای زراعی مردم منطقه، به نمایش درآمده است.

این موزه که نخستین موزه تخصصی نان در ایران و خاورمیانه است، در آبان ماه ۱۳۹۰ در مشهد افتتاح شد. موزه نان مشهد با تکیه بر معماری سنتی و با هدف فعالیت فرهنگی و سیاست تبلیغاتی شرکت متولی آن و نیاز کارفرما طراحی شده است. اساس طراحی موزه معماری سنتی- ایرانی با استفاده از ساده‌ترین مصالح (آجر ایرانی، کاهگل، چوب و گچ) و هنر استادکاران در خلق رسمی‌بندی و گره چینی‌ها و... است. با توجه به ابعاد سالن (۲۰/۵×۲۷ متر)، طول آن تبدیل به چهار فضا شده که به ترتیب فضای ورودی موزه، فضای خاک، فضای آب، فضای آتش و قسمتی نیز به منظور گالری عکس نان طراحی شده است. در فضای خاک، اشاره‌ای به مراحل سه‌گانه کاشت، داشت و برداشت محصول گندم شده که در یک زمین کشاورزی با چند مانکن و تجهیزات کشاورزی با مقیاس کوچک و تصویری نیز به صورت پس‌زمینه زمین کشاورزی و منازل مسکونی روستایی را تا بی‌نهایت نمایش می‌دهد. در فضای آب، شیوه‌های مختلف سنتی تولید آرد از گندم به صورت آسیاب آبی، آسیاب بادی (آسباد)، دستاس و... طراحی شده است. در فضای آتش نیز انواع روش‌های سنتی پخت نان از قبیل نان سنگک، تنور ایستاده، تنور زمینی و ساج و.. طراحی شده است.

شما را به دیدن تصاویری زیبا از این موزه دعوت می‌کنیم.

موزه نان مشهد

موزه نان مشهد

موزه نان مشهد

موزه نان مشهد

موزه نان مشهد

موزه نان مشهد

موزه نان مشهد

موزه نان مشهد

موزه نان مشهد

موزه نان مشهد

موزه نان مشهد

موزه نان مشهد

موزه نان مشهد

موزه نان مشهد

موزه نان مشهد

موزه نان مشهد

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید