Iranian Agriculture News Agency

افتتاح پروژه آبیاری تحت فشار در سطح 153 هکتار از باغ‌های دولت‌آباد کرمان

همزمان با سفر ریاست جمهوری به استان کرمان و با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و هیأت همراه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و تنی چند از مسئولان استانی و شهرستانی صبح امروز پروژه آبیاری تحت فشار در سطح 153 هکتار از باغ‌های دولت‌آباد کرمان افتتاح شد.

افتتاح پروژه آبیاری تحت فشار در سطح 153 هکتار از باغ‌های دولت‌آباد کرمان


به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، پروژه آبیاری تحت فشار در سطح 153 هکتار از باغ‌های بخش دولت‌آباد شهرستان زرند همزمان با سفر ریاست جمهوری به استان کرمان و با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و هیأت همراه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و تنی چند از مسئولان استانی و شهرستانی صبح امروز افتتاح شد.

با توجه به اینکه تغییر روش‌های آبیاری با توجه به کمبود آب در دشت‌های کرمان امری ضروری بوده، این پروژه در دو باغ به مساحت‌های 85 و 68 هکتار با 17 شیفت آبیاری اجرا که 145 هکتار از باغ‌های رقم فندوقی و هشت هکتار آن رقم کریم‌آبادی است.

آب این دو طرح از چهار حلقه موتور پمپ با دبی متوسط 22 لیتر در ثانیه تأمین که دور آبیاری 50 روز در زمان آبیاری غرقابی و در حال حاضر دور آبیاری به 17 روز با 24 ساعت کارکرد قطره‌چکان‌ها رسیده که میزان حجم آب مصرفی کمتر از قبل شده است.

این دو طرح با هزینه‌کرد اعتباری معادل 15.5 میلیارد ریال که 10 میلیارد آن دولتی و مابقی شخصی بوده اجرا که در این روش کمیت محصول افزایش و علف‌های هرز کاهش می‌یابند.

همزمان با پروژه‌های فوق بهره‌برداری از 24 طرح آب و خاک در استان کرمان همزمان با سفر ریاست جمهوری و هیأت همراه به استان کرمان آغاز می‌شود.

سعیدی، مدیر آب و خاک سازمان گفت: 22 طرح آبیاری تحت فشار در سطح یک‌هزار و 38 هکتار اجرا و به اراضی و باغ‌های مجهزشده به سیستم‌های نوین آبیاری در استان افزوده شده است، که 16 طرح آن آبیاری تحت فشار قطره‌ای بوده و در سطح 885 هکتار از اراضی کشاورزی استان اجرا شده و دو طرح آبیاری بارانی در شهرستان‌های نرماشیر و رابر با سطح زیر کشت 64 هکتار بوده که بخش عمده‌ای از اعتبار هزینه شده جهت اجرای این طرح‌ها از اعتبارات ملی است.

وی افزود: جهت ذخیره آب کشاورزی و در دسترس داشتن به‌موقع و به اندازه آب گران‌بها، دو باب استخر جهت ذخیره 430 و 550 مترمکعب آب در شهرستان کوهبنان احداث شده تا با مصرف آب به‌صورت هدفمند، راندمان مصرف افزایش یابد.

سعیدی خاطرنشان کرد: عملیات تجهیز دو مزرعه گندم و جو در شهرستان ارزوئیه در سطوح 45 و 13 هکتار به آبیاری تحت فشار نواری تیپ نیز به پایان رسیده است.

در حاشیه این مراسم برخی از مشکلات اهالی منطقه با حضور وزیر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و دیگر مسئولان مورد بحث و بررسی قرار گرفت./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید