Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری دامداران ایران به ایانا خبر داد:

افت قیمت شیرخام به زیر 1000 تومان در هر کیلوگرم/ کارد به استخوان دامداران رسید

هنوز بعد از گذشت سه سال، مشکل دامداران پابرجاست؛ به‌طوری که روزبه‌روز از قیمت شیرخام در بازار کاسته می‌شود.

افت قیمت شیرخام به زیر 1000 تومان در هر کیلوگرم/ کارد به استخوان دامداران رسید

رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری دامداران ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: هم‌اکنون کارخانه‌ها شیرخام را از دامدار بین 700 تا یک‌هزار و 200 تومان خریداری می‌کنند که میانگین آن زیر یک‌هزار تومان خواهد بود.

حسین نعمتی با اشاره به اینکه ادامه چنین وضعیتی دیگر برای دامداران قابل تحمل نیست، افزود: سه سال است که دامداران مشکل خود را فریاد می‌زنند، اما گوش شنوایی وجود ندارد؛ ضمن اینکه در این مدت، قیمت شیرخام به جای افزایش، با کاهش همراه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: چند کارخانه بزرگ که تعدادشان از انگشتان دو دست کمتر است، نبض بازار و قیمت شیرخام را در دست دارند؛ بنابراین به محض کاهش خرید در یکی از این کارخانه‌ها، عوارض منفی آن در تمام کشور طنین‌انداز شده و نرخ‌ها را می‌شکند.

به گفته رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری دامداران ایران، دولت در ابتدای امر باید جلوی واردات شیرخشک را بگیرد، زیرا این موضوع خرید شیرخام از دامداران را با مشکل روبه‌رو کرده است. گذشته از اینها باید با تبلیغات گسترده، سرانه مصرف را افزایش داده و مردم را برای خوردن شیر و لبنیات، ترغیب کند؛ البته خرید مازاد شیرخام توسط دولت و تبدیل آن به دیگر فرآورده‌ها و توزیع این محصولات بین دهک‌های پایین جامعه، راهکار دیگری است که پیش پای دولتی‌ها قرار دارد. ناگفته نماند که صادرات نیز اگر به مقدار کافی باشد، می‌تواند بخشی از مشکلات را از میان راه بردارد.

نعمتی با بیان اینکه از هم‌اکنون طرح کاهش تولید شیرخام توسط برخی دامداران اجرا شده، ادامه داد: به‌دلیل متراکم بودن واحدها در سطح کشور، این موضوع تا نتیجه‌گیری کامل، زمان زیادی خواهد برد، اما بعضی از دامداران حتی دام‌های تولیدی خود را به کشتارگاه فرستاده‌اند.

وی در پایان اظهار داشت: چطور وقتی صحبت از گندم و خرید تضمینی آن می‌شود، دولت منابع قابل توجهی را در اختیار متولیان قرار می‌دهد، اما برای شیر چنین اتفاقی نمی‌افتد؟ به هر ترتیب، دولت باید هر چه سریع‌تر اقدام عملی برای حل مشکل انجام دهد، وگرنه دامداری کشور با معضلی جدی روبه‌رو خواهد شد./

V-950220-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید