Iranian Agriculture News Agency

در سفر ریاست جمهوری و هیأت همراه به دیار کریمان

62 طرح کشاورزی با 513 فرصت شغلی در استان کرمان به بهره‌برداری می‌رسد/ کلنگ‌زنی هشت پروژه کشاورزی در شهرستان‌های کرمان

در سفر ریاست جمهوری و هیأت همراه به دیار کریمان در اردیبهشت‌ماه سال جاری، 24 طرح آب و خاک، سه طرح شیلاتی، 12 طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی، 13 طرح دامپروری و 10 پروژه مربوط به تولیدات گیاهی به بهره‌برداری می‌رسد.

62 طرح کشاورزی با 513 فرصت شغلی در استان کرمان به بهره‌برداری می‌رسد/ کلنگ‌زنی هشت پروژه کشاورزی در شهرستان‌های کرمان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، از بهره‌برداری 62 طرح با ایجاد 513 فرصت شغلی در سفر ریاست جمهوری و هیأت همراه به دیار کریمان در اردیبهشت‌ماه سال جاری در شهرستان‌های استان خبر داد و گفت: این طرح‌ها در قالب بخش‌های آب و خاک، امور دام، تولیدات گیاهی، شیلات و صنایع تبدیلی و تکمیلی به بهره‌برداری می‌رسد.

عباس سعیدی افزود: در این سفر، 24 طرح آب و خاک، سه طرح شیلاتی، 12 طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی، 13 طرح دامپروری و 10 پروژه تولیدات گیاهی به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی خاطرنشان کرد: در راستای افزایش بهره‌وری و مصرف بهینه از منابع آب استان، با وجود شرایط خشکسالی در سال‌های اخیر و بر اساس طرح همیاران آب، این سازمان پیگیر تجهیز باغ‌ها و مزارع به سیستم‌های آبیاری تحت فشار و پوشش کانال‌های انتقال آب بوده تا در مصرف آب صرفه‌جویی کرده و راندمان بهره‌وری از آب تا حد امکان افزایش یابد، که به این منظور 22 طرح آبیاری تحت فشار در سطح یک‌هزار و 38 هکتار اجرا و در سفر ریاست جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد.

سعیدی با بیان اینکه از دیگر پروژه‌های قابل افتتاح در بخش آب و خاک، ساخت استخر ذخیره آب است که دو باب استخر جهت ذخیره 430 و 550 مترمکعب آب ساخته شده تا با جمع‌آوری آب، راندمان کاربرد مصرف آب افزایش یابد، ادامه داد: دو طرح آبیاری تحت فشار نواری تیپ در 58 هکتار از مزارع گندم و جو نیز از دیگر طرح‌های قابل افتتاح هستند.

وی تصریح کرد: 13 طرح قابل افتتاح مربوط به بخش دامپروری هستند که با افتتاح این طرح‌ها 142 نفر مشغول به کار خواهند شد، این طرح‌ها شامل سه طرح پرورش گاو شیری با 130 رأس جهت تولید 50 تن شیر و اشتغال هفت نفر، طرح زیرساخت مجتمع دامی گاوشیری جهت شش واحد 50 رأسی در سطح 21 هکتار و پیش‌بینی تولید 90 تن شیر در سال و یک طرح پرواربندی گوساله 400 رأسی با ظرفیت تولید 20 تن شیر هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان یادآور شد: همچنین شش طرح پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت 165 هزار قطعه و میزان تولید یک‌هزار و 320 تن گوشت سفید و اشتغال‌زایی 142 نفر، طرح پرورش 100 هزار قطعه مرغ مادر با فعالیت 80 نفر و یک واحد پرورش یک‌هزار قطعه‌ای شترمرغ با اشتغال‌زایی پنج نفر به بهره‌برداری می‌رسد.

سعیدی از اجرای سه پروژه شیلاتی و پرورش آبزیان در کنار کار کشاورزی در راستای استفاده بهینه از استخرهای ذخیره آب کشاورزی و منابع آبی استان خبر داد تا علاوه بر غنی‌سازی آب آبیاری سبب افزایش درآمد کشاورزان شود.

وی تأکید کرد: پروژه‌های شیلات شامل یک طرح پرورش ماهیان سردآبی با ظرفیت 20 تن، یک طرح پرورش ماهیان گرم‌آبی با ظرفیت 9 تن و یک طرح پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت 50 تن است که این طرح‌ها 14 فرصت شغلی را ایجاد خواهند کرد.


شش طرح احداث گلخانه با زیربنای 49 هزار مترمربع در حضور هیأت دولت به بهره‌برداری می‌رسد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اظهار داشت: 10 طرح کشاورزی شامل شش طرح احداث گلخانه با زیربنای 49 هزار مترمربع جهت اشتغال 121 نفر و تولید 830 تن محصول سبزی و صیفی و یک میلیون گل شاخه‌بریده در سال و یک طرح تولید پنج تن قارچ در سطح پنج‌هزار مترمربع، دو طرح افزایش سطح زیر کشت گل محمدی در سطح 17 هکتار و طرح توسعه کشت ارقام نیمه‌خشک خرما (پیارم کشت بافتی) با کاشت 11 هزار اصله نیز در هنگام حضور هیأت دولت در استان به بهره‌برداری می‌رسد.

سعیدی با تأکید بر اینکه با تولید انواع محصولات کشاورزی در سطح استان وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی از ضرورت‌های استان است، گفت: 12 طرح شامل سردخانه‌ای در سطح یک‌هزار مترمربع با ظرفیت یک‌هزار و 300 تن و اشتغال دو نفر افتتاح می‌شود و همچنین با افتتاح شش طرح بسته‌بندی ظرفیت بسته‌بندی استان سه‌هزار و 780 تن افزایش می‌یابد و 71 نفر مشغول به‌کار می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: طرح تولید خلال پسته با ظرفیت یک‌هزار و 300 تن در سال و اشتغال‌زایی 12 نفر، پروژه تولید کود غنی‌شده با ظرفیت دوهزار و 500 تن در سطح 500 مترمربع ، طرح تولید 50 تن شیرینی از خرما در سال با فراهم شدن اشتغال برای 16 نفر، طرح کارخانه رب گوجه‌فرنگی با ظرفیت هشت‌هزار و 540 تن تولید در سال و طرح تولید 700 تن ژله خوراکی نیز افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

سعیدی ادامه داد: پس از افتتاح طرح‌ها، هشت پروژه که شامل تولید 42 هزار مترمربع نئوپان از سرشاخه‌های خرما در شهرستان وکیل‌آباد نرماشیر، طرح تولید 450 تن خیار سبز گلخانه‌ای در شهرستان انار، احداث چهار کیلومتر کانال بتنی قنات بیاض، 400 هکتار زهکشی اراضی تعاونی احمدآباد انار، 38 هزار مترمربع گلخانه در بم، طرح توسعه گل رز در مجتمع گلخانه‌ای بهشت و مزرعه مرغ مادر 100 هزار قطعه‌ای در سطح 32 هزار مترمربع کلنگ‌زنی خواهد شد.


کمبود اعتبارات و تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت و کمبود نقدینگی از چالش‌های کشاورزی استان کرمان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان درباره مشکلات و چالش‌های موجود در سطح استان تصریح کرد: کمبود اعتبارات و تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت، یکی از چالش‌ها است، به نحوی که به‌منظور احداث و توسعه واحدهای تولیدی در سال 94 کل اعتبارات ابلاغی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی حدوداً 170 میلیارد ریال بوده است که با توجه به گستردگی استان به هیچ عنوان جوابگوی طرح‌های بخش کشاورزی نیست و با توجه به برآورد صورت پذیرفته مبلغی معادل 750 میلیارد تومان مورد نیاز است.

وی از دیگر چالش‌های بخش به کمبود نقدینگی جهت واحدهای تولیدی موجود به‌منظور حفظ اشتغال واحدهای تولیدی فعال، به حداکثر رساندن ظرفیت تولیدی واحدهای نیمه‌فعال و فعال کردن واحدهای راکد اشاره کرد و یادآور شد، تأکید کرد: کمبود اعتبارات درباره اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به‌منظور خرید و صادرات محصولات کشاورزی ازجمله پسته، خرما، گردو و... و بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی اعطایی به بهره‌برداران بخش کشاورزی که در نتیجه طرح‌های تولیدی از توجیه اقتصادی برخوردار نبوده و باعث ورشکستگی مجریان طرح می‌شود نیز از دیگر چالش‌های این بخش است.

سعیدی کمبود اعتبارات آبیاری تحت فشار در استان، پایین بودن سهم بخش کشاورزی و منابع طبیعی از اعتبارات استانی نسبت به میانگین کشوری علاوه بر اینکه استان کرمان به‌عنوان استان کشاورزی در کشور محسوب می‌شود، عدم پذیرش وثیقه‌های روستایی و یا تجاری از سوی برخی از بانک‌های عامل به‌منظور اعطای تسهیلات بانکی را نیز به‌عنوان چالش بخش مطرح کرد و یادآور شد: با توجه به محدودیت اعتبار کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها و مشکلات پیش‌آمده درباره تأمین اعتبار سدهای خاکی در دست اجرا توسط این سازمان، نیازمند تأمین اعتبار این پروژه‌ها در سطح ملی یا حداقل از سرجمع اعتبارات استان هستیم.

وی محدودیت تولید، ایمنی‌زایی و اثربخشی برخی از واکسن‌ها و مواد بیولوژیک دامپزشکی، کمبود نیروهای تخصصی غیرکشاورزی ازجمله حسابداری، حقوق، کامپیوتر و... که به‌طور متوسط برای هریک از شهرستان‌ها و مراکز تابعه حداقل یک نفر در هر رشته و برای مرکز استان نیز حداقل 30 نفر مورد نیاز است، نداشتن کدهای مرتبط برای برخی از مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌های تابعه که در حال حاضر تعداد 12 مرکز وجود دارد که فاقد کد هستند و تعداد هشت مرکز نیز در برخی از دهستان‌ها اصلاً وجود ندارد که باید پس از اخذ مجوز و کد راه‌اندازی شوند را از مسائل ومشکلات بخش کشاورزی در استان بیان کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان از دیگر معضلات بخش کشاورزی استان کرمان به مشکل تأمین سوخت واحدهای صنایع تبدیلی دارنده مجوز از سازمان جهاد کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: این واحدها جهت تأمین گازوئیل مورد نیاز باید به سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند که آنجا هم با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند؛ لذا پیشنهاد می‌شود تأمین و تأیید سوخت چنین واحدهایی نیز مشابه دیگر واحدهای تولیدی بخش کشاوزری تحت پوشش توسط این سازمان صورت گیرد.

سعیدی با اشاره به ممنوعیت ورود گونه ماهی تیلاپیا به عرصه آبزی‌پروری با توجه به اینکه پرورش این گونه ماهی در شرایط آب و هوایی استان کرمان به‌راحتی صورت می‌پذیرد و از بازارپسندی بالایی نیز برخوردار است، گفت: متأسفانه از طرف سازمان محیط زیست جهت پرورش این‌گونه ماهی ممانعت به‌عمل می‌آید که در صورت رفع مشکل تحولی در تولید محصولات آبزی‌پروری صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه بازنشستگی نیروهای خدماتی ازجمله نگهبان و راننده و عدم مجوز تأمین نیروی جایگزین سازمان را با مشکل روبه‌رو ساخته است، افزود: با توجه به ضرورت حفظ و نگهداری ایستگاه­های بز کرکی بافت، گوسفند کرمانی شهربابک و مرکز انجماد اسپرم جنوب شرق کرمان توسط دولت و عدم توجیه اقتصادی برای بخش خصوصی جهت واگذاری، نیازمند توجه با دید ویژه نسبت به تأمین اعتبار این ایستگاه‌ها هستیم./

A-950220-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید