Iranian Agriculture News Agency

با اجرای پروژه‌های مشترک بین ایران و هلند رقم می‌خورد؛

صادرات سبزی و صیفی از لرستان به روسیه در ژانویه 2017/ تبادل اطلاعات علمی کشاورزی ایران و هلند

محصول سبزی و صیفی که در پروژه مشترک بین ایران و هلند در استان لرستان در حال تولید است، ژانویه 2017 به کشور روسیه صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در راستای توسعه همکاری‌های کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و هلند، دومین نشست وزرای کشاورزی این دو کشور در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، دو پروژه‌ای که در استان لرستان و آذربایجان شرقی با شرکت سرمایه‌گذاران هلندی در حال اجرا است، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در این باره گفت: این مجتمع کشت و صنعت به نام فجر صفای لرستان است و فعالیت‌هایی همچون دامپروری، فرآوری، گردشگری و پروژه 50 هکتاری توسعه گلخانه‌ها را دربر دارد.

عبدالرضا بازدار افزود: در فاز نخست، 10 هکتار عملیات اجرایی در حال فعالیت است که 30 درصد سرمایه‌گذاری توسط هلندی‌ها و 70 درصد توسط ایرانی‌ها آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: تکنولوژی‌های موجود در این فضا از هلند وارد شده و در ژانویه 2017 نخستین محصول تولیدی که شامل سبزی و صیفی است، به کشور روسیه صادر می‌شود.

بازدار خاطرنشان کرد: سازه‌های این گلخانه از کشور هلند وارد شده و با توجه به موقعیت خاص لرستان، بازدید از این استان قابل توصیه است.


سرمایه‌گذاری هلندی‌ها در ایجاد گلخانه‌های هوشمند در ایران

در ادامه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی درباره پروژه مشترک با هلندی‌ها در این استان اظهار داشت: این پروژه گلخانه‌ای نیز در سطح 50 هکتار آغاز شده که در فاز نخست 13 هکتار آن تا تیرماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و پیشرفت فیزیکی بالایی در حد 95 درصد داشته است.

کریم مهری تصریح کرد: این گلخانه از نوع شیشه‌ای و با ارتفاع 7.5 متر ایجاد شده و کل مجموعه به‌صورت کنترل هوشمند هدایت می‌شود و امید می‌رود که هیأت هلندی از آن بازدید کنند.


تجارب هلندی‌ها در مسائل مربوط به مدیریت آب قابل انتقال به ایران است

مسئول بخش باغداری وزارت کشاورزی و جنگلداری هلند نیز در این نشست گفت: شرکت‌های ایرانی و هلندی روابط خوبی با یکدیگر داشتند و ظرفیت بالایی در زمینه تولید 100 کیلوگرم گوجه‌فرنگی در هر مترمربع با استفاده از پنج لیتر آب در کشور هلند وجود دارد.

هرمنز یادآور شد: با توجه به آنکه مسئله آب برای ایران اهمیت دارد، در زمینه نحوه مدیریت آب می‌توانیم همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشیم.

وی تأکید کرد: شرکت‌های هلندی خواهان آن هستند که از مرحله تولدی تا تحویل محصول به مشتری همکاری کنند.

مسئول بخش باغداری وزارت کشاورزی و جنگلداری هلند افزود: در زمینه مقابله با چالش موجود درباره حیف و میل شدن محصولات کشاورزی نیز برنامه‌های خوبی توسط محققان هلندی به انجام رسیده است.

هرمنز ادامه داد: امیدواریم در کارگروهی مشترک مشخص شود که هر منطقه از ایران برای تولید چه محصولاتی مناسب است تا بتوانیم در این زمینه همکاری کنیم و روابط دوجانبه‌ای را بررسی‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هلند بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات کشاورزی به کشورهای اروپایی است که می‌تواند همکاری‌های خوبی را برای صادرات محصولات ایرانی داشته باشد.

گفتنی است، در این مراسم، در هیأت همراه هلند یکی از اساتید دانشگاه تایوان حضور داشت که درباره پژوهش‌های انجام‌شده درباره آب در دانشگاه واخنینگن سخن گفت و از کارشناسان ایرانی دعوت کرد که برای تبادل اطلاعات علمی به محققان این دانشگاه بپیوندند و تبادل تجربه کنند./

M-950219-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید