Iranian Agriculture News Agency

معاونت زراعت وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا:

منع ورود کودهای بدون شماره ثبت به بازار از خرداد 95/ کود کشور دچار تعدد اجتهاد شده است

با ابلاغ بخشنامه از سوی وزیر جهاد کشاورزی، از خردادماه سال جاری هیچ کودی بدون شماره ثبت اجازه ورود به بازار را نخواهد داشت و با متخلفان برخورد خواهد شد.

منع ورود کودهای بدون شماره ثبت به بازار از خرداد 95/ کود کشور دچار تعدد اجتهاد شده است


معاونت زراعت وزیر جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، یکی از دلایل کاهش مصرف کود در کشور را عدم ارتباط مناسب میان کارشناسان مربوطه و کشاورزان عنوان کرد و گفت: متأسفانه در برهه‌ای از زمان، خاک را به جای کود به کشاورزان فروختند. آنها نیز وقتی شاهد عدم تأثیر مواد مورد استفاده شده بودند، از مصرف کود سر باز زدند. ما در دو سال گذشته تلاش کردیم تا از این تقلب‌ها جلوگیری کنیم و کیفیت کود را ارتقاء دهیم.

عباس کشاورز با تأکید بر اینکه ما بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کود و سم در دنیا نیستیم و تنها شش‌دهم کود دنیا را به نسبت سهم کشاورزی کشور مصرف می‌کنیم، افزود: این عقاید ناشی از کم‌توجهی، بدکیفیت بودن مقطعی کودها و بدمصرفی برخی کشاورزان بوده است، اما در دید کلی، کشاورزی ما از کمبود کود رنج می‌برند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه کود کشور دچار تعدد اجتهاد کارشناسی شده است، در حالی که تنها مرجع اجتهاد کود کشور، مؤسسه خاک و آب است.

کشاورز ادامه داد: باید بتوانیم تعدد فرمول کودی را افزایش دهیم و در این فرمول کودهای آلی و بیو و همچنین تناوب را وارد کنیم، چون این میزان کود برای مصرف کشور کافی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه میزان مصرف کود باید سالانه افزایش پیدا کند تا به میزان مطلوب دست پیدا کنیم، تصریح کرد: تنوع کودی در کشور کم است و باید این تنوع را در ویترین کودی کشور افزایش دهیم و همچنین ترکیب آنها با مکمل‌هایی مانند بیو، آلی و... را نیز در دسترس کشاورزان قرار دهیم، چون یکی از دلایل عمده عدم مصرف کود از سوی کشاورزان، کمبود تنوع است.

معاونت زراعت وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: کشاورزان در برخی موارد به‌دنبال کودی هستند که در کشور موجود نیست و به همین علت از مصرف کود منصرف می‌شوند.

کشاورز با بیان اینکه در سال گذشته تمرکز ما بر ثبت مواد کودی بوده و مشکل کیفیت کود حل شده است، تأکید کرد: با بخشنامه‌ای که از خردادماه سال جاری از سوی وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ خواهد شد، هیچ کودی بدون شماره ثبت، اجازه ورود به بازار را نخواهد داشت و با متخلفان برخورد می‌شود.

وی از تنوع‌سازی در انواع کودها خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر در شرکت خدمات حمایتی 16 نوع کود موجود است که باید این تعداد افزایش یافته و به 27 نوع برسد؛ این امر نیازمند فعال‌تر شدن بخش خصوصی است.

معاونت زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه میزان واردات کود ما بسیار کم است، گفت: کود ازت، بیو و آلی مورد مصرف در کشور کاملاً تولید داخلی بود و با توجه به آنکه ظرفیت تولید پتاس در کشور کمتر از 20 هزار تن است، حدود 150 هزار تن پتاس به کشور وارد می‌شود و درباره فسفر نیز با توجه به ظرفیت 60 هزار تنی تولید داخل، مقدار کمی واردات داریم.

کشاورز با بیان اینکه مواد مورد اولیه نیاز تولید کود در کشور موجود است، افزود: میزان تولید کود فسفر در کشور تا سال آینده به 150 هزار تن خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تعدد اجتهاد کارشناسان در این زمینه، جلساتی با محققان، کارشناسان استانی و بهره‌برداران برای حل این معضل برگزار شد تا مؤسسه تحقیقات خاک و آب به‌عنوان مرجع تشخیص میزان کود مورد نیاز شناخته شود.

کشاورز در پایان تصریح کرد: بهترین میزان جذب کود در سال گذشته به استان‌های مرکزی، گلستان، خوزستان و لرستان اختصاص داشته است./

A-950215-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید