Iranian Agriculture News Agency

رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی خبر داد:

ایرانیان مقیم خارج در صنایع تبدیلی سیب‌زمینی سرمایه‌گذاری می‌کنند/ انگلیسی‌ها روزانه 390 گرم سیب‌زمینی مصرف می کنند، ایرانی‌ها 14 گرم

در حالی که سرانه مصرف سیب‌زمینی ایران بین 47 تا 52 کیلوگرم طی سال‌های اخیر ثابت مانده است، کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی سیب‌زمینی را به‌عنوان غذای سالم و ارزان در سبد غذایی خود جا انداخته‌اند، به‌طوری که اروپایی‌ها 93 کیلوگرم در سال سیب‌زمینی می‌خورند و انگلیسی‌ها با سیب‌زمینی کبابی، تن ماهی و پنیر، سرانه مصرف سیب‌زمینی خود را تا 390 گرم در روز ارتقاء دادند.

ایرانیان مقیم خارج در صنایع تبدیلی سیب‌زمینی سرمایه‌گذاری می‌کنند/ انگلیسی‌ها روزانه 390 گرم سیب‌زمینی مصرف می کنند، ایرانی‌ها 14 گرم


رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی (امسا) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: سیب‌زمینی برای خارج شدن از بحران و عدم تکرار تجربه تلخ سال 95 که با امحاء یک‌هزار و 700 تنی سیب‌زمینی تبدیل به سالی سخت برای سیب‌زمینی‌کاران شد، نیازمند سناریو و استراتژی جدیدی است که با خرید تضمینی مرتفع نخواهد شد.

محمدرحیم نیازی افزود: ایران از 160 هزار هکتار سطح زیر کشت سیب‌زمینی، سالانه تولیدی معادل چهار میلیون و 700 هزار تن دارد که باید برای افزایش سرانه مصرف آن اقدام کرد.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که سرانه مصرف سیب‌زمینی طی 10 سال گذشته در کشور از رشد قابل توجهی برخوردار نبوده و بین بازه 47 تا 52 کیلوگرم به‌علت نداشتن آمار و ارقام متغن از سوی وزارتخانه متولی در نوسان است. این سرانه در مقایسه با سرانه سایر کشورها نشان می‌دهد که توجهی به مصرف سیب‌زمینی نشده است، در حالی که در کشورهای توسعه‌یافته صنعتی و ثروتمند، سیب‌زمینی به‌علت مقرون به صرفه بودن و همچنین داشتن ویتامین‌های ب6، ث، آب، پروتئین، چربی، سلولز، مس، پتاسیم، منگنز، نشاسته و قند، جزو محصولات استراتژیک به‌شمار رفته و بعد از گندم صدرنشین سفره مردم جهان است.


انگلیسی‌ها روزانه 390 گرم سیب‌زمینی می‌خورند

رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی (امسا) ادامه داد: در حالی مصرف سرانه سیب‌زمینی در ایران در مرز 50 کیلوگرم باقی مانده است که مصرف سرانه در اروپا تا 93 کیلوگرم گزاش شده است. بررسی خبرگزاری‌های واشنگتن‌پست نشان می‌دهد بلاروس مصرف سیب‌زمینی خود را تا 900 گرم در روز افزایش داده و قرقیزستان و روسیه نیز مصرفی معادل 400 گرم در روز دارند.

نیازی تصریح کرد: انگلیس که یکی از ابرقدرت‌های دنیا به‌شمار می‌رود و در زمره کشورهای صنعتی شناخته شده است، با 390 گرم مصرف سیب‌زمینی در روز و داشتن غذای سنتی مشهور سیب‌زمینی‌کبابی، تن ماهی و پنیر، سیب‌زمینی را به‌عنوان یک غذای مقرون به صرفه و سالم به مردم خود معرفی کرده است.

وی یادآور شد: به‌نظر می‌رسد به جای خرید تضمینی سیب‌زمینی یا یارانه‌های صادراتی که هرچند در شرایط بحرانی سال گذشته توانسته کمک بزرگی به بازار سیب‌زمینی کند، اما اگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دولت بتوانند از طریق برنامه‌های آشپزی در صداوسیما و فیلم و سریال، اصلاح سبد غذایی مردم را مورد تأکید قرار دهند، نه‌تنها بازار سیب‌زمینی، بلکه وضعیت اقتصادی کشور، چاقی، دیابت، فشار خون و بسیاری از بیماری‌هایی که به‌علت رژیم غذایی نادرست در ایران در حال انفجار است، مهار خواهد شد.


جذب مینیاتوری سیب‌زمینی در صنایع تبدیلی

رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی (امسا) تأکید کرد: از چهار میلیون و 700 هزار تن سیب‌زمینی تولیدی کشور، فقط 700 هزار تن آن وارد صنایع تبدیلی می‌شود که این عدد و رقم ناچیز نشان‌دهنده عدم سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

نیازی اظهار داشت: نگاهی به ظرفیت انباری موجود نشان می‌دهد که 1.6 میلیون تن ظرفیت انباری سیب‌زمینی کشور است که فقط هفت درصد آن دارای استانداردهای فنی است و مابقی آن فاقد دستگاه‌های هوادهی، رطوبت فنی و کنترل دما است که نتیجه آن افت کیفیت سیب‌زمینی پس از مدت کوتاه و افزایش ضایعات آن است.

وی همچنین گفت: در کشورهای توسعه‌یافته، سبد صنایع تبدیلی سیب‌زمینی آنچنان رنگین و متنوع است که مصرف‌کنندگان به بهانه‌های مختلفی از آن استفاده می‌کنند، در حالی که در ایران حداکثر چیپس و خلالی شناخته شده است.

نیازی در ادامه افزود: چیپس، فرنچ، فرایز، پودر، پوره، خلال، گرانول، نشاسته صنعتی، اتانول، سیلاژسازی و بسیاری فرآورده‌های دیگر از سیب‌زمینی استحصال می‌شود که جای خالی آن باعث خارج شدن کشت سیب‌زمینی از صرفه اقتصادی شده است؛ به‌طوری که ناگزیریم حجم قابل توجهی برنج که گواهی سلامت آنها نیز مخدوش است، وارد کنیم، اما نتوانستیم سیب‌زمینی که سالم بوده و خوراک ارزان‌قیمت و جایگزین مناسبی است، را در سبد غذایی مردم وارد کنیم.


استمداد انجمن سیب‌زمینی از ایرانیان مقیم خارج کشور

رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی (امسا) خاطرنشان کرد: آنچه اکنون سیب‌زمینی نیازمند است، طرح‌های توجیهی و زمینه‌های مساعدت در سرمایه‌گذاری از سوی دولت است؛ به این معنا که اگر دولت تسهیلات ارزان‌قیمتی در اختیار سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قرار دهد و صنایع تبدیلی در این حوزه افزایش پیدا کند، می‌توان انتظار داشت سناریوی 94 سیب‌زمینی تکرار نشود.

وی ادامه داد: اخبار غیررسمی در مجامع مختلف خارج از مرزهای کشور مبنی بر کمک ایرانیان مقیم خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی سیب‌زمینی گزارش شده است که امیدواریم به شکل اجرایی عملیاتی شود.

نیازی تصریح کرد: نیاز امروز سیب‌زمینی فاینانس و سرمایه‌گذاری است و اگر سرمایه‌های سرگردان یا سرمایه‌های خارج از کشور امروز به کمک سیب‌زمینی داخل بیایند، قطعاً در آینده با ارزش افزوده بیشتر، سرمایه خود را پس خواهند گرفت.


کاهش 30 درصدی سطح زیر کشت سیب‌زمینی

وی یادآور شد: کاهش سطح زیر کشت سیب‌زمینی به تناسب سیاست کاهش تولید و صرفه‌جویی در مصرف آب در دستور کار انجمن قرار گرفته است و انتظار می‌رود سطح زیر کشت سیب‌زمینی در سال 95 نسبت به سال مشابه قبل از آن با کاهش 30 درصدی روبه‌رو شود.

نیازی در پایان تأکید کرد: کاهش سطح زیر کشت در استان‌های همدان، اردبیل، اصفهان، زنجان و چهارمحال و بختیاری اعمال خواهد شد و انتظار می‌رود به تناسب آن، کاهش حجم تولید و رساندن راندمان به زیر چهار میلیون تن محقق شود./

F-950212-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید