Iranian Agriculture News Agency

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور خبر داد:

تسهیلات ویژه دولت برای سرمایه‌گذاران و تعاونی‌های روستایی مناطق محروم/ سقف تسهیلات پرداختی برای شرکت‌های تعاونی با ۲۵ سهامدار، 7 میلیارد و پانصد میلیون ریال

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور از پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی کم‌بهره به سرمایه‌گذاران و تعاونی‌های روستایی در مناطق محروم خبر داد.

تسهیلات ویژه دولت برای سرمایه‌گذاران و تعاونی‌های روستایی مناطق محروم/ سقف تسهیلات پرداختی برای شرکت‌های تعاونی با ۲۵ سهامدار، 7 میلیارد و پانصد میلیون ریال


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)؛ سیدابوالفضل رضوی شامگاه شنبه با اشاره به اهمیت این طرح برای مناطق محروم گفت: با توجه به اینکه ۵۹ درصد مشکلات پیش روی روستاییان اقتصادی و اشتغال است، طرح توان‌افزایی با هدف اشتغال‌زایی در روستاها از طریق خودمشارکتی و ارائه تسهیلات دولتی برای ما حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه این طرح جامع‌ترین و بهترین طرح برای توان‌افزایی روستاییان است، افزود: بر اساس این طرح چنانچه روستاییان اقدام به راه‌اندازی شرکت تعاونی با ۲۵ نفر سهامدار در روستا کنند، به ازای تعداد سهامدار تسهیلات دولتی به آنان پرداخت خواهد شد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور خاطرنشان کرد: سقف تسهیلات پرداختی برای شرکت‌های تعاونی با ۲۵ سهامدار، هفت‌ میلیارد و پانصد میلیون ریال است.

رضوی ادامه داد: ۴۰ درصد هزینه تاسیس شرکت تعاونی از طریق آورده سهامدار و ۶۰ درصد از طریق ارائه تسهیلات دولتی تأمین می‌شود.

به گفته وی، هرچه تعداد سهامداران بیشتر باشد، میزان وام پرداختی نیز افزایش می‌یابد.

رضوی با بیان اینکه میزان این تسهیلات در روستاهای مرزی افزایش می‌یابد، تصرحی کرد: کارمزد این تسهیلات برای روستاهای مرزی صفر و برای سایر روستاها حدود سه درصد است.

وی یادآور شد: روستاییان متقاضی تأسیس تعاونی، باید طرح‌های خود را از طریق دفاتر امور روستایی استانداری و فرمانداری به معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری ارسال کنند تا در اسرع وقت از مزایای تسهیلات مزبور برخوردار شوند.

در همین حال، بر اساس تفاهمنامه‌ای بین بنیاد مستضعفان و تعدادی از استانداران سراسر کشور و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری قرار است که پنج درصد از مبلغ وامی که برای اشتغال پایدار در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته ایجاد می‌شود، توسط بنیاد مستضعفان و پنج درصد نیز از محل کمک‌های فنی و اعتباری بودجه توسط استانداری‌ها و پنج درصد را هم معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تأمین شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور تأکید کرد: محدودیتی برای افراد نداریم اما اولویت با روستاییان است و هر فردی که دارای طرح توجیه دار و شغل پایدار در روستا باشد و درآمدی برای کشور ایجاد کند، می‌تواند این تسهیلات را دریافت کند.

رضوی اظهار داشت: در حال حاضر تقریباً 170 شرکت مشارکتی در کل روستاهای کشور تشکیل شده که از بهار امسال وام‌های آنها پرداخت خواهد شد و 220 شرکت غیر مشرکتی نیز تشکیل شده و در حال بررسی است.

وی در پایان به تخلیه بیش از 34 هزار روستا و آبادی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 38 هزار روستا و 23 هزار آبادی در کشور داریم که اگر به مسائل اقتصادی و شغل مناسب برای روستاییان تحصیلکرده توجه ویژه نشود، می‌توان گفت نیمی از روستاها و آبادی‌های موجود هم در معرض خطر جدی قرار خواهند گرفت و یک فاجعه بزرگ حاشیه‌نشینی در شهرها اتفاق خواهد افتاد که به جد باید برای مقابله با آن پیشگیری‌های لازم را انجام داد./


گزارش ارسالی: احسان سمیع‌زاده از شیراز

C-950212-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید