Iranian Agriculture News Agency

برنامه اقتصاد مقاومتی محصولات زراعی در قالب پنج طرح امسال آغاز می شود/ اختصاص 2958 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح در سال 95

برنامه اقتصاد مقاومتی محصولات زراعی در قالب چهار طرح پشتیبانی و یک طرح افزایش ضریب خوداتکایی 9 محصول در بازه زمانی ده ساله اجرا می شود.

برنامه اقتصاد مقاومتی محصولات زراعی در قالب پنج طرح امسال آغاز می شود/ اختصاص 2958 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح در سال 95

برنامه اقتصاد مقاومتی محصولات زراعی در قالب چهار طرح پشتیبانی و یک طرح افزایش ضریب خوداتکایی 9 محصول در بازه زمانی ده ساله اجرا می شود.
به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، فرزاد زلقی مسوول کشاورزی حفاظتی معاونت امور زراعت با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: به منظور اجرای طرح اقتصاد مقاومتی محصولات زراعی در سال 95 بیش از 2958 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که بخشی از آن به صورت تسهیلات بانکی و وام خواهد بود.
وی افزود: این طرح شش ماه پیش به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارسال و در چند جلسه از آن دفاع شده و اکنون منتظر ابلاغ آن از سوی دولت هستیم.
زلقی توسعه مکانیزاسیون کشاورزی و انتقال فناوری های کاشت، داشت و برداشت به مزارع را یکی از چهار طرح پشتیبانی اقتصاد مقاومتی محصولات زراعی عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر درجه مکانیزاسیون در مزارع بین 45 تا 65 درصد است و می خواهیم درجه مکانیزاسیون را به 80 درصد برسانیم.
وی طرح پشتیبانی مالی مانند یارانه، خریدهای تضمینی، تسهیلات بانکی برای کشت و برداشت و توسعه مکانیزاسیون را از دیگر طرح های پشتیبانی بر شمرد.
مسوول کشاورزی حفاظتی معاونت امور زراعت به طرح بذر نیز اشاره و اعلام کرد: یکی از استراتژی های معاونت امور زراعت، افزایش تولید محصولات زراعی با تغییر بذر است، زیرا بذرها عمر شش ساله دارند و ما باید به سمت استفاده از بذرهای جدید و بذر هیبرید با خصوصیاتی مانند مقاوم در برابر بیماری، آفات، کم آبی، کاهش ریزش و عملکرد بالا برویم.
وی ادامه داد: در زمینه کلزا ظرف دو سال اخیر 29 رقم جدید با مشارکت شرکت های خارجی به خصوص شرکت های فرانسوی وارد اراضی زراعی شده است.
زلقی گفت: سال گذشته نیز هفت رقم بذر جدید گندم وارد کشور شده که در مناطق مختلف به صورت پایلوت کشت می شود و چنانچه با شرایط آب و هوایی مناسب باشد در سطح گسترده کشت خواهد شد.
وی طرح کشاورزی حفاظتی را چهارمین طرح پشتیبانی اقتصاد مقاومتی محصولات زراعی نام برد و اظهار داشت: تمام محصولات زراعی باید زیرچتر کشاورزی حفاظتی قرار گیرد، زیرا در تولید محصولات با ناپایداری مواجه هستیم و یکی از ویژگی های اجرای کشاورزی حفاظتی، توسعه پایدار محصولات است.
مسوول کشاورزی حفاظتی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که در این شیوه از کشاورزی بر تناوب کشت، مدیریت بقایای گیاهی و انجام حداقل خاک ورزی تاکید می شود، گفت:به طور مثال برای پایداری تولید و تناوب کشت در گندم زارها باید کلزا وارد عرصه زراعت شود و در کشورهای اروپایی نیز 30 درصد از مزارع گندم به طور اجبار کشت کلزا به صورت تناوب و با هدف پایداری تولید انجام می گیرد.
وی در مورد طرح افزایش ضریب خوداتکایی 9 محصول زراعی نیز اذعان داشت: در این طرح که در قالب اقتصاد مقاومتی اجرا می شود، افزایش ضریب خوداتکایی 9 محصول گندم، جو، ذرت، برنج، کلزا، حبوبات، چغندرقند، پنبه و سیب زمینی تا 85 درصد برنامه ریزی شده است.
زلقی با اشاره به این که این محصولات 85 درصد کالری و انرژی جامعه را تامین می کنند، اعلام کرد: ضریب خوداتکایی تعدادی از این محصولات زراعی ظرف برنامه ششم توسعه به 80 تا 85 درصد خواهد رسید.
وی با اشاره به این که اجرای طرح افزایش ضریب خوداتکایی بعضی محصولات مانند گندم از دو سال پیش توسط معاونت زراعت آغاز شده است؛ خاطر نشان کرد: دولت تدبیر و امید هنگام شروع به کار، 4.8 میلیون تن گندم خریداری کرد و این در حالی است که پس از یک سال میزان خرید گندم با اجرای برنامه های مختلف معاونت امور زراعت به 6.7 میلیون تن و میزان خرید در سال 94 به 8 میلیون تن رسید.
زلقی افزود: پیش بینی می شود امسال به بیش از 12 میلیون تن تولید گندم دست یابیم که 9 میلیون تن آن ، خرید تضمینی خواهد شد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید