Iranian Agriculture News Agency

استاندار فارس در دیدار با معاون وزیر تغذیه و کشاورزی آلمان خواستار شد:

ایجاد موسسه نوآوری همکاری های مشترک کشاورزی میان ایران و آلمان

معاون وزیر تغذیه و کشاورزی آلمان: با توجه به اینکه فارس مهم‌ترین استان کشاورزی ایران به‌شمار می‌رود، بخش عمده توافقات و همکاری‌های ایران و آلمان در حوزه کشاورزی، در استان فارس اجرا می‌شود.

ایجاد موسسه نوآوری همکاری های مشترک کشاورزی میان ایران و آلمان


استاندار فارس خواستار راه‌اندازی مؤسسه نوآوری در زمینه‌های مختلف و همین‌طور مؤسسه تکنولوژیکی در حوزه کشاورزی میان آلمان و استان فارس به‌منظور گسترش ارتباطات و تبادلات علمی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از شیراز؛ استاندار فارس در دیدار با معاون وزیر تغذیه و کشاورزی آلمان و هیأت همراه که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی کشورمان، در شیراز صورت گرفت، ضمن برشمردن ظرفیت‌های انسانی و طبیعی استان فارس گفت: ایران و آلمان همواره در طول تاریخ رابطه تجاری و اجتماعی خوبی با هم داشته‌اند و شرایط پیش‌آمده پس از برجام این رابطه دوطرفه را تقویت خواهد کرد.

سیدمحمدعلی افشانی با بیان اینکه استان فارس با 122 هزار کیلومترمربع مساحت و پنج میلیون نفر جمعیت، کهن‌ترین استان ایران به‌شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: این استان از لحاظ تولیدات کشاورزی نیز در ایران دارای مقام نخست است.

وی به تولید حدود سه میلیون تن محصولات باغی، حدود 900 هزار تن محصولات دامی و حدود هشت میلیون تن نیز محصولات زراعی در فارس اشاره کرد و افزود: این استان قطب کشاورزی ایران است و همه محصولاتی که در مناطق گرمسیری و سردسیری به‌عمل می‌آید در فارس تولید می‌شود.

استاندار فارس ادامه داد: در استان فارس 39 نوع ماده معدنی شناخته شده وجود دارد که بیش از 20 نوع آن در حال بهره‌برداری است.

افشانی با اشاره به احداث یک مؤسسه تحقیقاتی مشترک بین دوکشور در زمینه تکنولوژی کشاورزی تصریح کرد: اقدامات مشترک ایران و آلمان در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی، انتقال تکنولوژی، گیاهان دارویی، اصلاح بذر و نباتات و آفت‌کش‌ها با فناوری روز دنیا که به محیط زیست آسیبی نرساند، خواهد بود.

وی یادآور شد: همه مدیران بخش‌های دولتی و خصوصی استان که در سطح کشور قدرتمند محسوب می‌شوند و همچنین مدیران وزارت جهاد کشاورزی آمادگی خود را برای هرگونه سرمایه‌گذاری در استان فارس اعلام می‌کنند.

افشانی با بیان اینکه این استان، قطب پزشکی جنوب کشور است و جمعیتی حدود 15 میلیون نفر را پوشش می‌دهد، تأکید کرد: برنامه ساخت شهرک سلامت با اولویت درمان با گیاهان دارویی و طبیعی را در دستور کار داریم چرا که استان فارس از نظر گیاهان دارویی بسیار غنی است و آلمانی‌ها می‌توانند در این زمینه با این استان تعامل و همکاری داشته باشند.

در این دیدار، معاون وزیر تغذیه و کشاورزی آلمان با بیان اینکه هم‌اکنون بعد از مباحث جدید، جو بسیاری خوشایندی در آلمان ایجاد شده است و همه در بخش دولتی و خصوصی مشتاق سرمایه‌گذاری در ایران و گسترش همکاری‌ها هستند، گفت: وزرای کشاورزی ایران و آلمان امسال دو بار با یکدیگر دیدار کرده‌اند و ما برای بار سوم به ایران سفر کرده‌ایم.

"پیتر بلیزر" خاطرنشان کرد: هفته آینده وزیر تجارت آلمان به شیراز سفر می‌کند تا با رفع موانع مالی ارتباط دو کشور در حوزه کشاورزی را تسهیل کند.

وی به توافقات وزارت تغذیه و کشاورزی آلمان و وزارت جهاد کشاورزی ایران اشاره کرد و افزود: با توجه به این که فارس مهم‌ترین استان کشاورزی ایران به‌شمار می‌رود، بخش عمده توافقات و همکاری‌های ایران و آلمان در حوزه کشاورزی در استان فارس اجرا می‌شود.

معاون وزیر تغذیه و کشاورزی آلمان ادامه داد: در جلسات امروز، موارد زیادی مانند اصلاحات ژنتیکی و صرفه‌جویی در مصرف آب را مورد بررسی قرار دادیم که می‌تواند ادامه پیدا کند.

بلیزر با تأکید بر اینکه نتیجه این رابطه به سود ایران و آلمان به‌عنوان دو شریک همسطح خواهد بود، تصریح کرد: بخش خصوصی و دولتی خواستار همکاری با ایران در حوزه کشاورزی و تبادل تکنولوژی هستند.

وی اظهار امیدواری کرد که در آینده‌ای نزدیک هیأت‌های بیشتری از آلمان به شیراز سفر خواهند کرد تا مبادلات فی‌مابین منجر به عقد قراردادهای خوبی در حوزه تکنولوژی و بهبود تجارت در بخش کشاورزی شود.

همچنین در این جلسه عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه یکی از تفاهمات ایران و هیأت آلمانی در زمینه گیاهان دارویی است، اظهار داشت: هیأت مذاکره‌کننده ایران به‌منظور گفت‌وگو با آلمان و اجرایی کردن تفاهمات در زمینه گیاهان دارویی، از استان فارس تعیین می‌شوند./

C-950211-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید