Iranian Agriculture News Agency

در نشست مشترک با مدیرعامل مرکز بین‌المللی سیرداپ عنوان شد:

فرآوری محصولات کشاورزی خانوار روستایی منبع اشتغال برای زنان/ اعطای نشان بین‌المللی سیرداپ به مدیرکل دفتر امور زنان روستایی و عشایری

رئیس بخش جایکا در سیرداپ از همکاری‌های مشترک دفتر امور زنان روستایی با جایکا و سفارت ژاپن و همچنین از همکاری‌های دفتر ترویج کشاورزی در خصوص احیای دریاچه ارومیه تقدیر کرد و پیشنهاد کرد پروژه‌های ترویجی برای دفاتر تخصصی معاونت ترویج در قالب همکاری‌های فنی و برگزاری کارگاه آموزشی از سوی جایکا هماهنگ خواهد شد.

فرآوری محصولات کشاورزی خانوار روستایی منبع اشتغال برای زنان/ اعطای نشان بین‌المللی سیرداپ به مدیرکل دفتر امور زنان روستایی و عشایری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، نشست مشترک با مدیرعامل مرکز بین‌المللی CIRDAP به میزبانی دفتر امور زنان روستایی و عشایری برگزار شد. این نشست با حضور هیأت اعزامی از مرکز بین‌المللی توسعه یکپارچه روستایی آسیا و اقیانوسیه (سیرداپ - (CIRDAP متشکل از رئیس این مرکز دکترچچپ افندی ( Cecep Effendi )، مشاور فنی بخش جایکا دکتر آکیرا موناکاتا ( Akira Munakata ) و دکتر راهاجو افندی ( Rahaju Effendi ) که به‌منظور بازدید از دریاچه ارومیه در ایران به‌سر می‌برند با مسئولین معاونت ترویج و به میزبانی دفتر امور زنان روستایی و عشایری برگزار شد.

در این نشست مشترک، فروغ‌السادات بنی‌هاشم مشاور وزیر و مدیرکل دفتر امور زنان روستایی و عشایری، مأموریت، سیاست‌ها، اهداف، طرح‌ها و فعالیت‌های شاخص دفتر امور زنان روستایی و عشایری را شامل طرح تسهیل‌گران زن توسعه روستایی، صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی، طرح ترویج کارآفرینی، طرح‌ها و همکاری‌های بین‌المللی دفتر را تشریح کرد.

همچنین، بهمن امیری لاریجانی مدیرکل دفتر ترویج کشاورزی و منابع طبیعی درباره فعالیت‌های عمده دفتر و همکاری در احیای دریاچه ارومیه به‌صورت مشاوره و ترویج و طرح IPCM توضیحاتی را ارائه کرد و به نقش نرم‌افزاری دفتر در معاونت ترویج اشاره کرد.

سپس علی‌مراد سرافرازی، برنامه نظام نوین ترویج کشاورزی و اهداف آن و تمرکز و تأکید بر ICT در مدیریت و انتقال فناوری و دانش به کشاورزان در زمینه موضوعات، اطلاعات و فعالیت‌های کشاورزی تشریح کرد و گفت: در این زمینه از دو روش راه‌اندازی تالار دانش و گفتگوی کشاورزی (مروج - کشاورز) و استفاده از تلفن همراه و تولید اپلیکیشن‌های کشاورزی در محدوده ICT بهره‌گیری می‌شود.

وی از رئیس سیرداپ خواست تا در زمینه مدیریت دانش همکاری‌های لازم را با معاونت ترویج به عمل بیاورد و مقام متولی ICT در سیرداپ را برای این موضوع معرفی کند.

در ادامه نشست، دکتر چچپ افندی ( Cecep Effendi )، رئیس مرکز سیرداپ به معرفی سیرداپ، اهداف و ساختار و زمینه‌های فعالیت آن پرداخت و افزود: تمرکز اصلی این مرکز در سال جاری میلادی بیشتر بر روی "فرآوری محصولات کشاورزی خانوار روستایی" ( Household Agro-proccessing ) به‌دلیل نقش مهم آن به‌عنوان منبع اشتغال برای زنان و جوانان، منبع تغذیه خانوار و منبع تأمین درآمد خانوار روستایی قرار دارد.

وی به استاندارد GAP اشاره کرد و ادامه داد: چنانچه تولیدات تولیدکنندگان و فرآوری‌کنندگان مطابق با استاندارد Asian GAP باشد، می‌تواند علاوه بر عرضه در داخل کشور، در سطح کشورهای آسیایی نیز قابل فروش و عرضه به بازار باشد.

رئیس مرکز سیرداپ با اشاره به نمونه‌هایی از کاربرد ICT در کشورهای مختلف ازجمله تایلند و مالزی و ویتنام، خاطرنشان کرد: در ویتنام دستگاه گوشی همراه در اختیار دختران و پسران کشاورزان و مزرعه‌داران قرار می‌گیرد تا به مزرعه رفته و شرایط و وضعیت آن را گزارش دهند.

افندی از نمونه‌های فعالیت‌های فراوری و تولید چیپس میوه از انواع محصولات کشاورزی و روش‌های ایجاد ارزش افزوده به بخش‌های بی‌مصرف محصولات ازجمله تهیه چیپس از قسمت انتهایی تنه درخت موز در مناطق مختلف آسیا به‌عنوان مثال‌هایی از فعالیت‌های مشاغل خانگی ( Home-Based ) در آسیا نام برد و فیلم‌های کوتاهی در این زمینه نمایش داده شد.

وی به برنامه‌های اعتبارات خرد و حمایت مالی و اعطای وام‌های بدون بهره برای فعالیت‌های زنان در کشورهای هند و پاکستان نیز اشاره کرد.

افندی از دفتر امور زنان روستایی و عشایری خواست تا ضمن مشخص کردن موضوع و ایده خاص برای زنان نسبت به درخواست و برنامه‌ریزی کارگاه آموزشی به‌منظور تبادل تجربه با کشورهای مختلف آسیایی با همکاری سیرداپ اقدام کند.

در پایان نشان بین‌المللی سیرداپ توسط رئیس این مرکز به فروغ‌السادات بنی‌هاشم مشاور وزیر و مدیرکل دفتر امور زنان روستایی و عشایری اعطا شد.

همچنین دکتر موناکاتا، رئیس بخش جایکا در سیرداپ از همکاری‌های مشترک دفتر امور زنان روستایی با جایکا و سفارت ژاپن و همچنین از همکاری‌های دفتر ترویج کشاورزی درباره احیای دریاچه ارومیه تقدیر کرد و پیشنهاد کرد پروژه‌های ترویجی برای دفاتر تخصصی معاونت ترویج در قالب همکاری‌های فنی و برگزاری کارگاه آموزشی از سوی جایکا هماهنگ خواهد شد.


معرفی سیرداپ

مرکز توسعه روستایی یکپارچه آسیا و اقیانوسیه ) سیرداپ) بعنوان یک سازمان بین‌المللی در ارتباط مستقیم با سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ) فائو) است و بر اساس تصمیمات کشورهای عضو در سال 2008 میلادی (1379) تأسیس شده است و دبیرخانه و مرکز آن در کشور بنگلادش مستقر است.

جمهوری اسلامی ایران از 1383 به عضویت این مرکز درآمده است. سیرداپ دارای 15 کشور عضو شامل افغانستان، جمهوری اسلامی ایران، اندونزی، بنگلادش، هندوستان، جمهوری دمکراتیک خلق لائو، مالزی،میانمار، نپال، پاکستان، فیلیپین، سریلانکا، تایلند، ویتنام و فیجی است.

رسالت سیرداپ جلب همکاری و استفاده از تجارب کشورهای عضو جهت ارتقای سطح زندگی روستاییان و مأموریت آن فراهم کردن زمینه‌های اثرگذار برای تدوین سیاست‌ها و اجرای برنامه‌ها در راستای توسعه روستایی و کاهش فقر از طریق ارتباط با مؤسسات رابط با سیرداپ است.

اهداف مرکز فوق که از کشورهای عضو خواسته شده است تا آنها را در کشور خود پیگیری کنند شامل بهبود بخشیدن به همکاری‌های منطقه‌ای، فراهم کردن زمینه توصیه‌های سیاستی مؤثر بر توسعه روستایی، ارائه بهترین فعالیت‌های عملی برای توسعه روستایی و کاهش فقر، کمک به فعالیت‌ها و اقدامات مرتبط با توسعه منابع انسانی، زمینه‌سازی برای ایجاد شبکه‌های اطلاعات است./

A-950208-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید