Iranian Agriculture News Agency

صید قاچاق از صید قانونی پیشی گرفت/ تعلیق ارزیابی ذخایر ماهیان خاویاری به‌دلیل محدودیت اعتباری

متأسفانه صید قاچاق در برخی از کشورهای حاشیه دریای خزر بیشتر و یا برابر صید قانونی بوده و این موضوع باعث کاهش ذخایر طبیعی ماهیان خاویاری در دریای خزر شده اشت.

صید قاچاق از صید قانونی پیشی گرفت/ تعلیق ارزیابی ذخایر ماهیان خاویاری به‌دلیل محدودیت اعتباری


سرپرست مؤسسه تحقیقات تاس‌ماهیان دریای خزر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره ادامه ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری گفت: در سال 1394، پنج سال ممنوعیت صید ماهیان خاویاری به اتمام رسید، و مجددا برای یک سال دیگر نیز تمدید گردیده است ، اما صید همچنان برای مباحث بازسازی ذخایر آزاد است که با توافق مبنی بر حفظ ذخایر دریای خزر که توسط رؤسای جمهوری پنج کشور حاشیه دریای خزر به امضاء رسیده است، می‌توانیم خوش‌بین باشیم که نقطه قوتی برای ذخایر دریایی خواهد شد.

محمدعلی یزدانی افزود: اینکه چقدر کشورها به قوانین ممنوعیت صید تجاری احترام بگذارند، در بازسازی و برگشت دریای خزر به وضعیت قبلی‌اش بسیار مؤثر است. امیدواریم که در کمیسیون منابع زنده که در قزاقستان برگزار می‌شود، بتوانیم وضعیت منابع زنده دریای خزر را با همکاری مشترک پنج کشور رصد کنیم و بدانیم که چه وضعیتی پیش رو است.

وی خاطرنشان کرد: احتمال افزایش یافتن ذخایر زنده دریای خزر بسیار ضعیف است، چون تکثیر طبیعی در خزر اتفاق نمی‌افتد و به‌دلیل مشکلاتی که رودخانه‌ها دارند، بازسازی و تخم‌ریزی همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

یزدانی ادامه داد: بلوغ ماهیان خاویاری در دریا طولانی بوده و از حداقل ۱۲ تا حداکثر ۲۰ سال به طول می‌انجامد؛ بنابراین احتمال ضریب بازگشتی این ماهیان بسیار پایین است، زیرا ممکن است تحت تأثیر آلودگی‌های دریای خزر، صیدهای قاچاق و سایر موارد قرار گیرد.

وی تصریح کرد: طی سه سال اخیر به‌دلیل محدودیت‌های اعتباری، امکان گشت‌های ارزیابی ذخایر وجود نداشت، اما طبق اطلاعات سال‌های گذشته، صدمات جبران‌ناپذیری به ماهیان خاویاری وارد شده است و پیش‌بینی شده بود که تا سال ۱۴۰۴ ذخایر خاویاری دریای خزر به صفر برسد که این امر بدین‌معنی نیست که هیچ ماهی خاویاری وجود نخواهد داشت، بلکه یعنی دیگر توجیه اقتصادی برای این نوع ماهی در دریای خزر وجود ندارد.

یزدانی یادآور شد: در راستای حفاظت از دریای خزر، هرساله توافقاتی انجام می‌شود، و امیدواریم در پی مصوباتی که در آذر ماه سال جاری در کمیسیون منابع زنده قزاقستان انجام می‌شود، با توافق کشورها بتوانیم بحث ارزیابی مشترک ذخایر دریای خزر را پیگیری کنیم.


تلف شدن بچه‌ماهیان رهاسازی‌شده در رودخانه‌ها به‌دلیل ناامنی

سرپرست مؤسسه تحقیقات تاس‌ماهیان دریای خزر درباره آنکه وضعیت رودخانه‌های کشور دیگر مناسب نیست، تأکید کرد: رودخانه‌ها در حال حاضر تغییر رویه داده‌اند و دیگر مکان‌های امنی محسوب نمی‌شوند، زیرا به‌دلیل لایروبی و کاهش مواد غذایی در رودخانه‌ها، حتی بچه‌ماهیان رهاسازی‌شده نیز ۴۸ ساعت بیشتر در رودخانه‌ها توقف نمی‌کنند و سپس خود را به دریا می‌رسانند.

وی اظهار داشت: این بچه‌ماهیان برای اینکه رشد طبیعی خود را طی کنند و ساختار فیزیولوژیکی بدنشان را حفظ کنند، باید مدتی در آب شیرین بمانند و سپس به آب لب شور منتقل شوند که متأسفانه به‌دلیل شرایط نامناسب رودخانه‌ها، این ماهیان سریع‌تر خود را به دریا می‌رسانند که در درصد بازماندگیشان تاثیر دارد.

یزدانی همچنین گفت: در سال گذشته بدلیل کاهش صید مولدین جهت بازسازی ذخایر آنها حدود چهار میلیون قطعه بچه‌ماهی رهاسازی شد.

وی در ادامه افزود: برای تحقیقات در زمینه تاس‌ماهیان دریای خزر، حمایت‌های منطقه‌ای دولت‌ها را می‌طلبیم و علاوه بر آن، لازم است نقش حاکمیتی دولت‌ها در جلوگیری از صیادان قاچاق پررنگ‌تر شود.

یزدانی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است دستگاه‌های قضایی برای حفظ منابع آبی دریای خزر حمایت بیشتر از مبارزه با صید قاچاق به‌عمل آورند./

M-950208-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید