Iranian Agriculture News Agency

آخرین وضعیت سدهای کشور



در کل کشور بهره برداری 141 سد با حجم مخزن 14 میلیارد متر مکعب در برنامه اجرایی وزارت نیرو قرار دارد که بر اساس پیش بینی های لحاظ شده 3 سد ملی به ظرفیت 383 میلیون متر مکعب امسال آبگیری می شود و در مجموع 14 سد ملی به ظرفیت 7.3 میلیارد متر مکعب آبگیری و افتتاح شده همچنین عملیات اجرایی 11 سد مخزنی با قابلیت تنظیم آب سالانه به میزان 1039 میلیون متر مکعب و حجم مخزن 1804 میلیون متر مکعب شروع شده است.


به گزارش ایسنا، با افتتاح این سدها در مجموع 14 میلیارد مترمکعب آب استحصال خواهد شد و قرار است که در سال جاری 55000 هکتار از شبکه های آبیاری و زهکشی به بهره برداری برسید این در حالی است که تا کنون بیش از 90 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در سطح کشور احداث شده است.


از آغاز فعالیت دولت یازدهم 13 سد ملی با حجم مخزن تقریبی 3.4میلیارد متر مکعب بهره برداری شده که 7 سد آن روی رودخانه‌های مرزی ساخته شده و در سال 95 قرار است که 14 سد با حجم مخزن 1.523 میلیارد متر مکعب افتتاح ویا آبگیری شود که از این تعداد2 سد تنگ حمام با حجم مخزن 69 میلیون متر مکعب و دایک سد گیلانغرب در استان کرمانشاه باحجم مخزن 6.7 میلیون مترمکعب حجم مخزن، هفته گذشته بهره برداری شدند.


علاوه بر این ها یک سد در ماه جاری در استان لرستان به بهره برداری می رسد و همزمان عملیات انحراف آب در یکی دیگر از سدهای مهم استان لرستان آغاز وعملیات اجرایی برای تکمیل سد به سرعت در سال 95 انجام می شود همچنین در استان لرستان سد حوضیان الیگودرز با حجم 31.2 میلیون مترمکعب آماده بهره برداری استکه هدف از اجرای این سد که طول تاج آن533 مترو عرض تاج آن10 متر است،تامین آب 3000 هکتار اراضی کشاورزی و تامین آب صنعت درالیگودرز به میزان دو میلیون مترمکعب در نظر گرفته شده است.


گفتنی است که برای اجرای سد حوضیان ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه شده و همزمان با افتتاح سد حوضیان الیگودرز، عملیات انحراف آب سد آبسرده بروجرد نیزدر استان لرستان با حجم مخزن 60 میلیون مترمکعب آغاز خواهد شد علاوه بر این نیز سدمخزنی آبسرده در فاصله 16 کیلومتری شمال غرب شهر بروجرد و بر رودخانه آبسرده از سرشاخه‌های دز واقع شده است، این سد باهدف مهار سیلاب های رودخانه آبسرده و آبیاری حدود 8400 هکتار از اراضی پایاب و همچنین تامین بخشی از آب شرب شهر بروجرد و تولید 6 مگاوات برق در حال اجراست.


سد آبسرده به ارتفاع 84 متر از پی می‌تواند 75 میلیون متر مکعب از آب را جهت کشاورزی تنظیم کند، طول تاج سد 450 متر، عرض تاج آن 8 متر است و شامل دو رشته تونل جهت سیستم انحراف و آبگیر کشاورزی و شرب به ترتیب به طولهای 306 و 227 مترمی است که عملیات اجرایی این سد به سرعت در سال 95 انجام می شود.


بر اساس با برنامه ریزی های انجام شده افتتاح و بهره برداری از سد حوضیان و عملیات انحراف آب سد آبسرده بروجرد ، دراردیبهشت سال جاری با حضورمقامات ارشد کشورآغازخواهند شد و به گفته محمد حاج رسولی ها مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران بهره برداری از این سدها در سیمای اقتصادی و اجتماعی در مناطق مختلف کشور تاثیر بسیاری دارد به عنوان نمونه سدهایی که در استان های کرمانشاه و لرستان در دست افتتاح هستند، حسب بررسی های انجام شده تاثیرات بسیار مطلوبی در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی منطقه خواهند داشت که امیدوارم با استفاده از نظرات کارشناسان، این نتایج برای مردم بیان شوند.


به گفته وی در سیلاب های اخیر شاهد بودیم سدها چه نقش مهمی در مهار سیلاب ها داشتند. در استان خوزستان، سد دز به تنهایی حدود 40 درصد از پیک(اوج) سیل را کاهش داد وهمچنین با مدیریت خروجی در سدهای حوضه رودخانه کارون، از تشدید خسارت جلوگیری به عمل آمد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید