Iranian Agriculture News Agency

با الگوبرداری از روش سنتی برداشت؛

بوته‌چین حبوبات به بازار آمد/ ورود بوته‌چین حبوبات به عرصه در سال جهانی حبوبات

با الگوبرداری از حرکت دست کارگران، برداشت مکانیزه عدس، نخود، حبوبات و شالی، گواهی ثبت اختراع گرفت.

بوته‌چین حبوبات به بازار آمد/ ورود بوته‌چین حبوبات به عرصه در سال جهانی حبوبات


مخترع بوته‌چین زراعت‌های دیم ناهموار و شالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: این دستگاه با توجه به شرایط بومی زراعی کشور به‌گونه‌ای طراحی شده که توانایی برداشت زراعت‌های پاکوتاه و بوته‌ای همچون عدس و نخود را در کشت‌های آبی و دیم و غیرردیفی و زمین‌های ناهموار دارای سنگ و کلوخ را دارا است.

جواد نادری افزود: استفاده از این دستگاه در عرصه به اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار کمک کرده و به محیط زیست نیز خدمت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این دستگاه توان برداشت محصول با سرعت حداقل نیم هکتار در ساعت را داشته و برای استفاده در بیش از سه میلیون هکتار از اراضی پتانسیل برداشت دارد.

نادری با بیان اینکه برداشت مکانیزه به افزایش تولید درآمد و GNP کمک می‌کند، ادامه داد: برای توسعه مکانیزاسیون و کمک به گذار از کشت معیشتی به کشت تجاری بسیار اثرگذار خواهد بود.

وی تصریح کرد: به‌دلیل افزایش پوشش گیاهی، کاهش فرسایش خاک و نفوذپذیری آب افزایش می‌یابد و به ترسیب کربن که مدنظر سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ( FAO ) نیز هست، کمک می‌کند.

نادری یادآور شد: کمک به حفظ منابع آبی دینامیک و استاتیک از طریق ایجاد گرایش به توسعه زراعت دیم با توجه به شرایط خشکسالی و کم‌آبی در کشور، احیا و برقراری تناوب زراعی در اراضی آیش، تولید نیتروژن ارگانیک به میزان 60 تا 70 کیلوگرم در هکتار و کمک به حاصلخیزی خاک از دیگر مزایای این دستگاه است.


ورود بوته‌چین حبوبات به عرصه در سال جهانی حبوبات

این مخترع جوان به نام‌گذاری سال جاری به نام حبوبات اشاره کرد و اظهار داشت: برداشت موفق حبوبات شبیه برداشت سنتی، اما با سرعت بالاتر در سال حبوبات می‌تواند اثرگذار باشد.

وی تأکید کرد: در سال گذشته برخی نقایص آن برطرف شده و امسال نیز تلاش می‌شود میزان خطا و نقایص موجود به کمترین حد خود برسد تا وارد تولید تجاری شویم.

نادری هزینه تمام‌شده این دستگاه را کمتر از 30 میلیون تومان برشمرد و گفت: این در حالی است که دستگاه پنوماتیک که مخصوص کشت‌های ردیفی است سال گذشته با قیمت 120 میلیون تومان به ایران پیشنهاد شد، اما این دستگاه در اراضی پرکلوخ کشور کارساز نیست.

وی همچنین افزود: این دستگاه کششی بود و تیغه‌ای ندارد و همچنین دنباله‌بند آن قابلیت نصب روی انواع تراکتورها را دارد.

گفتنی است، بوته‌چین زراعت دیم ناهموار مخصوص زراعت‌هایی همچون عدس، نخود، حبوبات و شالی است که توسط کارشناس بانک کشاورزی که دارای مدرک لیسانس دامپروری و فوق‌لیسانس توسعه روستایی است، در شهریورماه سال گذشته گواهی ثبت اختراع از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مرکز پژوهش‌های علمی و صنعتی کشور دریافت کرده است./

M-950207-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید