Iranian Agriculture News Agency

ممنوعیت «چرا» در مناطق مستعد گردوغبار

ایسنا| مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گردوغبار سازمان حفاظت محیط‌زیست، ضمن اشاره به محدودیت اعتبارات برای مقابله با گردوغبار، بارش‌های اخیر کشور را به‌عنوان فرصت مناسبی برای مقابله با آن دانست و افزود: با تغییر شیوه مدیریت منابع آبی می‌توان تاثیر بارش‌ها را در مقابله با گردوغبار دو تا سه‌سال افزایش داد. ضیاءالدین شعاعی با اشاره به این‌که ‌سال ٩٢ نگاه‌ها به گردوغبار یک نگاه مجهول بوده است، گفت: شناخت معضل ٥٠‌درصد کار است و ٥٠‌درصد آن نیز مقابله با معضل است، بنابراین با توجه به مطالعات انجام شده و اسناد منشأ استانی، نقاط بحرانی خیزش گردوغبار شناسایی شده است.
بارش‌های اخیر کشور برای مقابله با گردوغبار یک فرصت است
او با بیان این‌که وضع بارندگی‌های امسال خوب بوده است، اظهار کرد: با این بارندگی‌ها امیدواریم گردوغبار مستمر و پشت سر هم را در استان‌ها نداشته باشیم، این به این معنا نیست که برنامه‌های مقابله‌ای خود را متوقف کنیم. اتفاقا بارش‌های اخیر فرصتی است تا بتوانیم در زمینه نقش مدیریتی منابع آب بر کنترل گردوغبار پایش داشته باشیم.
٣٢٠٠‌میلیارد تومان نیاز خوزستان
برای مقابله با گردوغبار
مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گردوغبار کشور با اشاره به این‌که نامه‌ای خدمت آقای رئیس‌جمهوری نوشته‌ایم و براساس یافته‌های دو‌سال اخیر نیاز کشور را به بودجه‌های متناسب با معضل برآورده و اعلام کرده‌ایم، افزود: ٣٢٠‌هزار هکتار اراضی مستعد گردوغبار در استان خوزستان شناسایی شده است، اگر ٣٢٠‌هزار هکتار را ضربدر هزینه عملیات کشت و هزینه عملیات آبیاری در‌سال کنیم، ٣٢٠٠‌میلیارد تومان می‌شود که تنها نیاز استان خوزستان است و همین میزان بودجه نیز برای مقابله با گردوغبار استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان نیز برآورد شده است. به گفته شعاعی، در جلسه اسفندماه شورایعالی محیط‌زیست، دستور رئیس‌جمهوری این بود که با توجه به محدودیت اعتبارات، نمی‌توانیم به چنین اعتباری اتکا کنیم و باید ضمن استفاده از اعتبارات موجود، به سمت اولویت‌ها حرکت کنیم و کار را به سمت مشارکت مردم ببریم و از توان بسیج استفاده کنیم.
اعمال ممنوعیت «چرا» در مناطق شناسایی شده مستعد گردوغبار
او با تاکید بر این‌که باید مدیریت متفاوت از گذشته داشته باشیم، گفت: اگر بارش خوبی را در استان خوزستان داشتیم باید به سمتی برویم که اثرات بارش دیرتر از بین برود، در فصل بارش تالاب‌ها آبگیری می‌کنند، در فصل گرما خشک می‌شوند و بلافاصله دام برای چرا وارد این منطقه می‌شود، بنابراین وقتی تالاب تبدیل به محل چرا می‌شود، مستعد گردوغبار می‌شود. مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گردوغبار در پایان افزود: طبق هماهنگی که با سازمان جنگل‌ها داشتیم، قرار است تا در مناطق شناسایی شده، ممنوعیت چرا اعمال شود و در این صورت تاثیرات بارش دو تا سه‌سال باقی می‌ماند و بدون هزینه و تنها با تغییر در شیوه مدیریت می‌توانیم با گردوغبار مقابله کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید