Iranian Agriculture News Agency

رئیس موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی در کنگره دامپزشکی:

تولید واکسن تب برفکی در سال گذشته نصف شد

بیماری تب برفکی در چند ماه اخیر خسارت‌های زیادی را به دامداری‌های کشور وارد کرد، این در حالی است که مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی و سازمان دامپزشکی در کنترل و مهار آن نهایت تلاش خود را انجام داده‌اند.

تولید واکسن تب برفکی در سال گذشته نصف شد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی با اشاره به فعالیت 90 ساله این مؤسسه در تولید واکسن گفت: در سه سال گذشته عیار واکسن‌های تب برفکی پایین بود که با تلاش‌های محققان، این عیار از سه به شش در سال گذشته ارتقاء یافت، اما در عین حال تولید نصف شد.

حمید کهرام افزود: به همین دلیل، تولید از 18 تا 20 میلیون دز در سال گذشته به 10 میلیون دز رسید و این در حالی است که مؤسسه مراتب را به اطلاع سازمان دامپزشکی رسانده و اعلام کرده بود که نیاز به واردات واکسن داریم، اما متأسفانه واردات به اندازه کافی صورت نگرفت و مشکلاتی را به‌وجود آورد که اکنون شاهد آن هستیم.

وی خاطرنشان کرد: البته ویروس تب برفکی هر چند سال یک‌بار تغییر سویه می‌دهد، اما در دو سال اخیر چهار سویه جدید به جمع آنها اضافه شد که این موضوع بر سختی کار افزود.

رئیس موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی با بیان اینکه از سال جدید واکسن روغنی تب برفکی به بازار عرضه می‌شود، ادامه داد: در مجموع هم تولید و هم کیفیت واکسن‌ها افزایش یافته که می‌توان در این مورد به واکسن بروسلوز اشاره کرد.

کهرام تصریح کرد: واکسن تب مالت یا بروسلوز در گذشته از مدت نگهداری کمی برخوردار بود و همچنین تولید آن بیشتر به‌صورت دستی انجام می‌گرفت، اما با تحقیقات انجام‌شده، قرار است در سال جاری علاوه بر افزایش مدت نگهداری آن، تولید به‌صورت مکانیکی صورت گیرد.

به گفته وی، با وجود واردات فراوانی که در عرصه واکسن‌های طیور انجام می‌شود، اما مؤسسه قادر است تمام این واکسن‌ها را تولید کند؛ در این زمینه واکسن‌های روغنی طیور حرف نخست را در کیفیت می‌زند و این امر پیشرفت خوبی برای مؤسسه قلمداد می‌شود.

کهرام یادآور شد: سیاست این مؤسسه، تجاری‌سازی تولیدات داخلی است و باید دانش فنی در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد؛ بنابراین از سرمایه‌گذاران دعوت می‌شود که در صورت علاقه‌مندی، به این حوزه ورود کنند. خوشبختانه سیاست‌های لازم تدوین و ابلاغ شده و امیدواریم بخش خصوصی تا 10 سال آینده در قسمت‌های مختلف توسعه یابد.


خسارت‌های تب برفکی بیشتر بود یا سیل خوزستان؟

در این مراسم، رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور نیز با اشاره به اهمیت جلوگیری از بیماری تب برفکی گفت: همه می‌دانیم که خسارت‌های زیادی به دامداران وارد شد، اما پرسش اینجاست که آیا خسارت‌های این بیماری که کل کشور را دربر گرفت بیشتر بود یا بروز سیل در استان خوزستان و چند استان دیگر؟!

محمدرضا صفری افزود: البته باید برای پرداخت خسارت به سیل‌زدگان اقدامات فوری انجام شود، اما چرا برای مهار بیماری تب برفکی بودجه کافی در اختیار سازمان دامپزشکی قرار نگرفت و مسئولان آن را زیاد جدی نگرفتند؟

وی معتقد است: وقتی امکانات مالی و منابع لازم در اختیار دامپزشکی قرار نگیرد، مسلماً برای پایش و پیگیری، مشکلاتی به‌وجود می‌آید؛ با این حال، جامعه دامپزشکی با تمام توان خود در این عرصه ورود کرد و به نتایج قابل تحسینی رسید.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: بارها برای پرداخت بخشی از اعتبارات سلامت به دامپزشکی پیگیری کرده‌ایم، اما متأسفانه به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم؛ حتی اعتبارات مکمل هم در اختیار این قشر زحمتکش قرار نگرفت. باید گفت که اگر قرار باشد در این حوزه با کیفیت بهتر و برنامه‌ریزی صحیح‌تر قدم برداریم، حمایت‌های جدی مسئولان لازم و ضروری به‌نظر می‌رسد./

V-950206-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید