Iranian Agriculture News Agency

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران در گفت‌وگو با ایانا:

شکسته شدن رکورد صادرات میگو در سالی که گذشت/ پیش‌بینی بازار گرم و صادراتی در سال جاری

امسال پیش‌بینی می‌شود که حداقل 18 هزار تن میگو صادرات داشته باشیم و اگر صندوق بیمه محصولات کشاورزی در پرداخت غرامت وارد عمل شود، بیش از این نیز ظرفیت تولید وجود دارد.

شکسته شدن رکورد صادرات میگو در سالی که گذشت/ پیش‌بینی بازار گرم و صادراتی در سال جاری


دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره ارتباط تعرفه 32 درصدی واردات تیلاپیا با صادرات محصولات آبزی گفت: دولت سیاست‌هایی را در دستور کار دارد تا از تولید داخل حمایت کند و پشت این مسئله تنها سیاست‌های دولت بوده است.

علی‌اکبر خدایی افزود: قشر ضعیف جامعه که توان خرید ماهی گران را نداشتند، در فرصت پیش رو از خرید آبزیان باید منصرف شوند، زیرا زمانی که واردکننده‌ای با تعرفه‌های سنگین وارد می‌کند، به‌طور قطع محصولی که عرضه می‌کند نیز مشمول افزایش قیمت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: البته اگر تولید داخل بیشتر شود و قیمت قزل‌آلا و کپورماهیانی که در کشور تولید می‌شوند، پایین بیاید، به نفع تولید خواهد بود و مردم نیز می‌توانند آن را ارزان خریداری کنند، اما هیچ‌گاه چنین مسئله‌ای اتفاق نیفتاده که قیمت آبزیان این‌چنین افت کند.


برجام در افزایش صادرات بی‌تأثیر نیست

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران درباره صادرات محصولات شیلاتی در کشور ادامه داد: امیدواریم صادرات امسال با توجه به شرایط خوب بازارهای جهانی افزایش یابد.

خدایی تصریح کرد: امسال شرایط متقاضیان برای محصولات ایرانی بسیار مناسب پیش‌بینی می‌شود و برجام نیز در این مسئله بی‌تأثیر نبوده است.

وی یادآور شد: میزان تولید آبزیان در کشورهای تولیدکننده کاهش یافته و این امر می‌تواند قدرت رقابت ایران در بازارهای جهانی را افزایش دهد.

خدایی تأکید کرد: وضعیت صادراتی ایران بسیار بهبود یافته، اگر صندوق بیمه محصولات کشاورزی غرامت میگوکارانی را که از لکه‌سفید خسارت دیده‌اند، به‌زودی پرداخت کنند؛ زیرا عده‌ای از آنها مشکل نقدینگی دارند و اگر غرامت خود را نگیرند، نمی‌توانند به صحنه بازگردند و اگر هم تولید کنند، تولیدشان در حد کم خواهد بود.

وی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود امسال همچون سال گذشته حدود 18 هزار تن میگو در کشور تولید شود و ماهیان گرم‌آبی و سردآبی نیز طبق روال تولید شود و علاوه بر آن در دریا نیز توجه الهی است که میزان تولید را نشان می‌دهد.


ارزش 310 میلیون دلاری صادرات آبزیان در سال گذشته

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران درباره صادرات محصولات آبزی در سال گذشته گفت: در سال گذشته ارزش 54 هزار تن ماهی و میگوی صادرشده حدود 310 میلیون دلار بود که شش میلیون دلار بیش از سال 1393 برآورد شده است.

خدایی از شکسته شدن رکورد صادراتی میگو در سال گذشته خبر داد و افزود: سال گذشته 12 هزار و 500 تن میگو صادر شد، در حالی که بالاترین رکورد صادرات در سال 1392 با 11 هزار و 800 تن بوده است و در سال 1393 نیز 11 هزار و 500 تن میگو صادر شد.

وی در پایان میزان تولید میگو در سال 1392 را 12 هزار و 500 تن؛ در سال 1393، 23 هزار و 500 تن؛ در سال 1394، 17 هزار و 800 تن و در سال جاری را حدود 18 هزار تن برآورد کرد./

M-950206-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید