Iranian Agriculture News Agency

در دیدار قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی با وزیر کشاورزی زاکسن آلمان مطرح شد؛

آلمان تکنولوژی تولید آب جدید برای کشاورزی را به ایران انتقال می دهد

قائم مقام وزیر در امور بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به کمبود آب و اهمیت افزایش راندمان آبیاری در بخش کشاورزی گفت: یکی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی، تولید سبزی و صیفی در گلخانه ها است، به طوری که اگر بتوانیم این محصولات را در گلخانه ها تولید کنیم، در یک دوره 10 میلیارد متر مکعب آب صرفه جویی خواهیم داشت.

آلمان تکنولوژی تولید آب جدید برای کشاورزی را به ایران انتقال می دهد

ایران و ایالت زاکسن آلمان همکاری های خود را در بخش تخصصی کشاورزی به ویژه بهره وری و تولید آب، گیاهان دارویی، تحقیقات، بذر، ماشین های کشاورزی و سرمایه گذاری های مشترک در صنایع تبدیلی و تکمیلی توسعه می دهند .

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، در نشست وزیر کشاورزی و محیط زیست ایالت زاکسن آلمان و هیات همراه با قائم مقام امور بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و تنی چند از معاونان و مسوولان که در تهران برگزار شد، دو کشور درباره زمینه های توسعه همکاری تخصصی تبادل نظر و اعلام آمادگی کردند .

در این نشست، علی اکبر مهرفرد با بیان این که ایران ظرفیت های کشاروزی زیادی دارد و سالانه نزدیک به 120 میلیون تن محصول کشاورزی خام تولید می کند،، خواستار انتقال تجارب،دانش فنی و تکنولوژی در بخش کشاورزی به ویژه در زمینه آب و صنایع تبدیلی و تکمیلی از ایالت زاکس آلمان به کشور مان شد .

وی افزود: ایران در تولید بعضی محصولات مانند پسته، زعفران، خرما دارای رتبه های برتر جهانی است و ما به دنبال تکمیل زنجیره های پس از تولید ، فرآوری و بسته بندی این محصولات و ایجاد ارزش افزوده برای صادرات هستیم

.

مهرفرد در ادامه بر لزوم بکارگیری تجهیزات نوین در نگهداری از میوه و سبزیجات نیز تاکید کرد و اظهار داشت: در ایران 4 برابر متوسط دنیا مرکبات تولید می شود و نگهداری از مازاد مصرف مرکبات در طول سال برای مصرف و صادرات و فرآوری آنها از موضوع های مهم به شمار می رود .

قائم مقام وزیر در امور بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به کمبود آب و اهمیت افزایش راندمان آبیاری در بخش کشاورزی گفت: یکی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی، تولید سبزی و صیفی در گلخانه ها است، به طوری که اگر بتوانیم این محصولات را در گلخانه ها تولید کنیم، در یک دوره 10 میلیارد متر مکعب آب صرفه جویی خواهیم داشت .

وی با اذعان به این که روش های نوین آبیاری در بخش کشاورزی به شدت در حال توسعه است، اعلام کرد: ایران و ایالت زاکسن آلمان می توانند همکاری های خوبی در زمینه شیوه های نوین آبیاری داشته باشند .

مهرفرد، گیاهان دارویی را از دیگر زمینه های همکاری نام برد و خاطر نشان کرد: در ایران 1700 گونه گیاهان دارویی شناسایی شده که تعداد کمی از آن در سیکل تجاری قرار گرفته و یا تحقیقات بر روی آنها انجام شده است .

وی افزود: ایران و ایالات زاکسن آلمان می توانند سرمایه گذاری مشترک برای فرآوری و تجارت گیاهان دارویی داشته باشند به خصوص که مردم آلمان به مصرف گیاهان دارویی علاقه مند هستند .

مهرفرد همچنین با اشاره به توسعه نیروی انسانی در بخش کشاورزی و توسعه دانشگاه های ایران، گفت: نیروهای انسانی و فارغ التحصیلان کشاورزی لازم است در زمینه تکنیکی و مهارتی، آموزش ببینند و ما در این زمینه می توانیم از تجارت شما بهره مند شویم .

وی افزایش بهره وری در تولید محصولات کشاورزی را از سیاست های مهم وزارت جهاد کشاورزی خواند و تاکید کرد: ایران برای افزایش بهره وری محصولاتی مانند گندم،جو، ذرت و دانه های روغنی برنامه دارد و تکنولوژی بذر و ماشین های کشاورزی در این زمینه دارای نقش موثری است، از این رو دو کشور می توانند همکاری های خود را در این بخش توسعه دهند .

مهرفرد اظهار داشت: سیاست دولت ایران و وزارت جهاد کشاورزی بر توسعه فعالیت های مشترک با سایر کشورها است و فعالیت های مشترک با سرمایه گذاری و خلق اثر جدید امکان پذیر می شود .

انتقال تکنولوژی تولید آب جدید

در این نشست، توماس اشمیت وزیر کشاورزی و محیط زیست آلمان نیز ضمن ابراز امیدواری در مورد تقویت روابط ایران و آلمان با رفع تحریم ها، گفت: ایالت زاکسن در شرق آلمان واقع شده و شرکت ها و بخش خصوصی ما در چگونگی استفاده از آب های زیرزمینی و تصفیه فاضلاب برای مصرف در بخش کشاورزی و فضای سبز، نقش مهمی دارند و قادرند در این بخش به ایران کمک کنند .

وی با بیان این که روابط کشاورزی دوطرف در بخش های تخصصی قابل گسترش است، اذعان داشت: این ایالت آماده گسترش همکاری های مشترک در زمینه بسته بندی و فرآوری انواع میوه و گیاهان دارویی است .

اشمیت با بیان این که ایران و ایالت زاکسن آلمان می توانند در حوزه های تحقیقات و آموزش کشاورزی، همکاری نزدیک داشته باشند، از هیات حاضر و بخش خصوصی ایران دعوت کرد برای آشنایی بیشتر با توانمندی ها ی فنی و علمی و گسترش همکاری ها در بخش تخصصی به زاکس آلمان سفر کنند .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید