Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

ایران، ویترین محصولات باغبانی جهان/ حرف نخست محصولات باغبانی در صادرات غیرنفتی

معاون وزیر جهاد کشاورزی به مناسبت شروع رسمی فعالیت پژوهشکده‌های مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی، در گفت‌وگو با ایانا مزایای فصل تازه فعالیت‌های تحقیقاتی این مؤسسه و پژوهشکده‌های زیرمجموعه آن را برشمرد و به مزایای ویژه فعالیت باغبانی در اقتصاد کشاورزی ایران در سطح جهان اشاره کرد.

ایران، ویترین محصولات باغبانی جهان/ حرف نخست محصولات باغبانی در صادرات غیرنفتی

معاون وزیر جهاد کشاورزی به مناسبت شروع رسمی فعالیت پژوهشکده‌های مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه در دهه گذشته و با حضور پروفسور جان ملور در ایران، شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی کشاورزی ایران بررسی شد، گفت: در آن زمان باغبانی به‌عنوان نخستین مزیت و دامپروری بسته به‌عنوان دومین مزیت کشاورزی کشور اعلام شد.

محمدعلی طهماسبی افزود: پس از گذشت سال‌ها از این بازدید و با وجود آن که ایران ویترین محصولات باغبانی جهان است، تحقیقات باغبانی آنچنان که باید، نه در دانشگاه‌ها و نه در سازمان‌های دیگر مورد توجه قرار نگرفت.

وی با اشاره به وجود تمامی اقلیم‌ها در ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به تمام کاستی‌ها، در چندین محصول پسته، گردو، انار، زعفران و گیاهان دارویی در جهان صاحب‌نام هستیم.

طهماسبی با تأکید بر اینکه محصولات باغبانی در صادرات غیرنفتی حرف نخست را می‌زنند که ارزش افزوده قابل توجه این محصولات پس از فرآوری اشاره کرد و ادامه داد: این مزیت‌ها همگی نشان می‌دهد که ایران باید بیش از این، به باغبانی تکیه کند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه امروزه در دانشگاه‌ها و در سازمان‌های تحقیقاتی توجه بیشتری به این بخش به‌وجود آمده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مؤسسه‌های باغبانی طی چند دهه گذشته به‌صورت تک‌محصولی شکل گرفتند، یادآور شد: برای انسجام بخشیدن به روند کارها و همگن‌سازی، مؤسسه تحقیقات باغبانی با زیرشاخه‌های مربوطه و هفت پژوهشکده تشکیل شد که با آغاز به کار رسمی این موسسه، این پژوهشکده‌ها به‌طور رسمی شروع به کار خواهند کرد.

طهماسبی اظهار امیدواری کرد که بتوانیم از نیروی کارآمد و تحصیل‌کرده و توانمندی اقلیمی موجود در کشور بیش از پیش استفاده کنیم و به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در راستای توانمندسازی تولید، صادرات و تکیه بر تولیدات داخلی اشاره کرد.

وی تأکید کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه "در این کشور با این عظمت انسان خجالت می‌کشد میوه وارد شود"، عزم ملی در تمامی دستگاه‌ها برای حفاظت از منافع ملی و تولید داخلی به‌وجود آمد.

طهماسبی اظهار داشت: تعامل تمامی شاخه‌ها و پژوهشکده‌های علوم باغبانی می‌تواند منجر به گسترش وسیع روابط بین‌الملل و مبادلات علمی و پژوهشی در کشور شود و فرصت مناسبی را برای محققان و دانشجویان ایجاد کند./

A-950130-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید