Iranian Agriculture News Agency

قائم‌مقام هلدینگ غذایی، دارویی و کشاورزی صندوق بازنشستگی ایران خبر داد:

افزایش قیمت شیرخام با ورود به بازار روسیه/ صادرات محموله 20 تنی شیرخشک

قائم‌مقام صنایع شیر و قائم‌مقام هلدینگ غذایی، دارویی و کشاورزی صندوق بازنشستگی ایران در نشست خبری از آغاز صادرات نخستین محموله فراورده‌های لبنی به بازار روسیه خبر داد.

صادرات محصولات لبنی، یکی از مواردی است که می‌تواند در افزایش خرید شیرخام و در نتیجه بالا رفتن قیمت این محصول مؤثر باشد؛ مسئله‌ای که هنوز بین دامداران و صنایع لبنی، لاینحل باقی مانده است.

قائم‌مقام صنایع شیر و قائم‌مقام هلدینگ غذایی، دارویی و کشاورزی صندوق بازنشستگی ایران در نشست خبری از آغاز صادرات نخستین محموله فراورده‌های لبنی به بازار روسیه خبر داد.

محمد وقوعی، در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) مبنی بر تأثیر این صادرات بر بازار داخلی، گفت: بدون شک، به شرط تداوم صادرات و حفظ مشتریان خارجی، تقاضای کارخانه‌ها برای خرید شیرخام افزایش یافته و این موضوع بر قیمت خرید این محصول از دامداران تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه امروز نخستین محموله 20 تنی شیرخشک به روسیه صادر شد، افزود: محصولات پودری، دوغ و پنیرهای غیرسخت از مهم‌ترین محصولاتی است که می‌توان آن را به این کشور صادر کرد. ضمن اینکه حجم بازار لبنیات آن، چهار میلیارد دلار در سال است که ظرفیت مطلوبی برای شرکت‌های ایران ایجاد می‌کند.

وقوعی خاطرنشان کرد: البته صادرات به روسیه، دو دستاورد دارد؛ نخست، باز شدن بازار 140 میلیون نفری این کشور به روی محصولات لبنی ایران و دوم، پیوستن چهار کشور عضو اوراسیا (ارمنستان، قرقیزستان، قزاقستان و بلاروس) به جمع مشتریان بعدی است که به‌طور کلی با بازار 180 میلیون نفری روبه‌رو خواهیم شد.

به گفته وی، صادرات به روسیه بیش از یک سال است که کلید خورده و هماهنگی‌های لازم با متولیان دامپزشکی دو کشور صورت گرفته است. البته تلاش‌های بی‌شائبه شخص وزیر نیز در ایجاد چنین اتفاقی بی‌ثمر نبوده و در نهایت به امضای پروتکل صادراتی بین دو کشور منجر شد.

قائم‌مقام شرکت صنایع شیر ایران تصریح کرد: سال گذشته سه کارخانه از این شرکت (تهران، شیراز و گلپایگان) مورد تأیید کارشناسان روس قرار گرفت و موفق به دریافت کد IR شد. البته چهار کارخانه نیز در شهرستان‌های تبریز، اصفهان، ارومیه و شهرکرد در انتظار دریافت این تأییدیه هستند که در صورت تأیید آنها مجموع کارخانه‌ها به هفت مورد خواهد رسید.

به گفته وقوعی، رقابت در بازار لبنیات کشورهای اروپای شرقی که به ارزان‌فروشی شهره هستند، بسیار مشکل است؛ زیرا این کشورها از امتیاز تعرفه‌های ترجیحی و قرابت فرهنگی و زبانی با روسیه برخوردارند و راحت‌تر می‌توانند محصولات خود را به این کشور صادر کنند، این در حالی است که ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و نزدیکی مکانی با روسیه، از مزیتی نسبی بهره‌مند است که اگر دولت در هر بخشی از صادرات ورود کرده و از صادرکنندگان حمایت کند، این رقابت در نهایت به نفع ایران تمام خواهد شد.

وی یادآور شد: کنترل صدور مجوز برای صادرات نیز، یکی دیگر از مواردی است که دولت در جهت حمایت از صادرکنندگان می‌تواند انجام دهد؛ زیرا ارسال برندهای نامعتبر با محصولات بی‌کیفیت به روسیه، کم‌کم باعث از دست رفتن بازارهای بین‌المللی می‌شود و کار را برای برندهایی که مجوز رسمی دارند، سخت می‌کند.

وقوعی با اشاره به اینکه حدود 20 نوع از محصولات تولید شده در کشور قابلیت صادرات به روسیه را دارند، تأکید کرد: یکی از مشکلات ما نحوه تبادلات مالی است که متأسفانه هنوز بانک‌های دو کشور برای نقل و انتقال پول، سازوکارهای لازم را ندارند؛ بنابراین در حال حاضر تبادلات مالی به شکل منسجم و از طریق بانک‌ها انجام نمی‌شود.

وی اظهار داشت: ورود به بازار روسیه، با نظارت‌های سخت‌گیرانه‌ای همراه بود که خوشبختانه تمامی موارد به تأیید کارشناسان روس رسید، اما در این راه باید صبور بود زیرا قیمت‌ها همیشه تابعی از سیاست‌های بین‌المللی تولید است و نوسانات قیمتی را نمی‌توان نادیده گرفت. بنابراین تأثیر آن بر خرید شیرخام، در دراز مدت نمایان خواهد شد./


عکس‌ها: احمد سناویز

V-950122-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید