Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران به ایانا خبر داد:

پایان بی‌سر و صدای خرید تضمینی شیرخام/ سیاست کاهش تولید اجرایی خواهد شد

به‌منظور کنترل سویه‌های جدید تب برفکی که از سال گذشته در مناطق شمال غربی کشور و مرکزی شیوع پیدا کرده است، چهار میلیون دز واکسن تب برفکی از کشور فرانسه و ترکیه وارد کشور و در میان دامداران صنعتی توزیع خواهد شد.

پایان بی‌سر و صدای خرید تضمینی شیرخام/ سیاست کاهش تولید اجرایی خواهد شد

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران امروز در جمع خبرنگاران و در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: مرزهای غربی کشور همواره تهدیدی برای بروز سویه‌های جدید تب برفکی در دام‌های کشورمان به‌شمار می‌رود و سویه‌های جدید همواره از مرز عراق و همچنین مرز پاکستان جمعیت دامی کشور را تهدید می‌کند.

علیرضا عزیزاللهی افزود: با وجود آنکه مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی همواره تلاش کرده است برای تب برفکی واکسن آماده داشته باشد و حتی با راه‌اندازی دو مرکز در مهاباد و مرند ظرفیت افزایش تولید واکسن خود را ارتقاء داده است، اما به‌منظور سرعت عمل بیشتر و اثرگذاری بالاتر در دامداری‌های صنعتی، چهار میلیون دز واکسن از کشور فرانسه و ترکیه به ایران وارد شده است.

وی خاطرنشان کرد: واکسن‌های وارداتی به قیمت سه‌هزار تومان در میان دامداران صنعتی توزیع خواهد شد، هرچند مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی واکسن‌های تولیدی خود را به‌صورت رایگان در میان دامداران سنتی توزیع می‌کنند.

عزیزاللهی ادامه داد: دو میلیون دز واکسن نیز توسط مؤسسه رازی تهیه و تأمین شده است و می‌توان گفت از دو ماه پیش از عید این بیماری کنترل شده و اکنون در مراحل پایانی خود به‌سر می‌برد و سال آینده کشور در شرایط ایمنی نسبت به این سویه قرار خواهد داشت.


خرید تضمینی شیر متوقف شده است

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران در پاسخ به خبرنگار ایانا پیرامون خرید تضمینی شیر تصریح کرد: هرچند خرید تضمینی شیر توسط دولت از گذشته تصویب شده، اما خرید تضمینی شیرخام با اصرار وزیر جهاد کشاورزی به اجرا نزدیک شد و طی 9 ماهی که از عملیاتی شدن آن گذشت، بیش از 250 هزار تن شیرخام جمع‌آوری و راهی واحدهای صنعتی و تبدیل شیرخشک شد.

وی یادآور شد: به‌نظر می‌رسد به‌علت توقف منابع مالی تأمین خرید تضمینی شیرخام بر اساس گزارش‌های رسیده، عملاً خرید تضمینی در سراسر کشور متوقف شده است.

عزیزاللهی در پاسخ به این پرسش که رئیس سازمان تعاونی روستایی ایران پیش از این از کاهش خرید تضمینی و توقف آن سخن گفته بود، تأکید کرد: حتی در صورت کاهش خرید تضمینی باید سازوکار آن وجود داشته باشد، اما بر اساس گزارش‌هایی که از دامداران در سراسر کشور به این اتحادیه رسیده است، هیچ گزارشی از خرید تضمینی حتی در مقیاس حداقلی نرسیده و نشان می‌دهد که خرید تضمینی به معنی کلمه متوقف شده است.

وی از تولید 8.8 میلیون تن شیرخام، 900 هزار تن گوشت قرمز در کشور خبر داد و اظهار داشت: این تولیدات از 9 میلیون رأس گاو اصیل بومی دورگه، 50 میلیون رأس گوسفند و 20 میلیون رأس بزغاله تأمین می‌شود.


سیاست کاهش تولید اجرایی خواهد شد

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران با اشاره به مازاد تولید شیر و گوشت در کشور گفت: با وجود آنکه در همه کشورها پس از افزایش تولید و وجود مازاد برای تقویت خطوط صادراتی برنامه‌ریزی می‌شود، به‌علت نبود شرایط رقابتی ایران در بازارهای بین‌المللی، عملاً سیاست کاهش حجم تولید جایگزین خواهدشد.

عزیزاللهی همچنین افزود: برای افزایش صادرات باید دو فاکتور کیفیت و قیمت به‌گونه‌ای دنبال شود که کشور صادرکننده بتواند حرفی برای گفتن در بازارهای بین‌المللی داشته باشد. در شرایطی که تولیدات ایرانی از قیمت‌های جهانی بالاتر است، ایران نمی‌تواند شانسی در بازارهای بین‌المللی داشته باشد.

وی با اشاره به قیمت شیرخشک خاطرنشان کرد: اکنون قیمت هر تن شیرخشک یک‌هزار و 500 دلار در بازارهای بین‌المللی است، در حالی که قیمت شیرخشک ایرانی بیش از دوهزار دلار خواهد بود که با چنین وضعیتی امکان افزایش صادرات وجود نخواهد داشت.


یک میلیون تن محصولات دامی صادر می‌شود

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران ادامه داد: با وجود شرایط رقابتی حاکم در بازارهای بین‌المللی، کشور عراق و افغانستان به‌علت شرایط فرهنگی خواستار محصولات ایرانی هستند، حتی اگر به قیمت گران‌تری آنها را دریافت کنند.

عزیزاللهی تصریح کرد: اقدام افغان و عراقی‌ها باعث شده است که ایران بتواند محصولات دامی خود را تا مرز یک میلیون تن به این دو کشور افزایش دهد و اکنون این حجم از صادرات در معرض تهدید قرار دارد و باید برای نگهداری آن برنامه‌ریزی کرد.

وی یادآور شد: در شرایطی که قدرت خرید مردم کاهش یافته است و عملاً از تولیدات پروتئینی استقبال زیادی به‌عمل نمی‌آید و دولت نیز نتوانسته حمایت‌های مؤثری از صادرات محصولات کشاورزی داشته باشد، هیچ چاره‌ای جز کاهش تولیدات در داخل کشور وجود ندارد.


قیمت پایه شیرخام به 1200 تومان رسید

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران با اشاره به قیمت خرید شیرخام در کشور تأکید کرد: اکنون قیمت پایه شیرخام در کشور یک‌هزار و 200 تومان برآورد شده است، اما به شکل طبیعی شیر با چربی 3.2 درصد با بار میکروبی زیر یک میلیون از چنین قیمتی برخوردار است و به تناسب افت کیفیت شیر، این قیمت بین یک‌هزار و 30 تا یک‌هزار و 40 تومان و در صورت افزایش کیفیت تا یک‌هزار و 350 تومان نیز مبادله می‌شود.

عزیزاللهی در پاسخ به این پرسش که به تبع کاهش قیمت نهاده‌ها چرا قیمت محصولات پروتئینی کاهش پیدا نکرده است، اظهار داشت: به شکل طبیعی 50 تا 60 درصد قیمت محصولات پروتئینی به‌ویژه فرآورده‌های دامی را نهاده‌ها تشکیل می‌دهد و باید با کاهش هزینه‌های تمام‌شده، قیمت‌ها تنزل پیدا کند، اما باید دانست در همه کشورها تولیدکنندگان از چترهای حمایتی و بازوهای متعدد دولت استفاده می‌کنند، در حالی که در ایران عملاً حمایتی از تولیدکننده صورت نمی‌گیرد.

وی همچنین گفت: به همین دلیل است که قیمت مرغ تمام‌شده به نرخ چهار دلار با یارانه حمایتی دولت به قیمت دو دلار در بازارهای بین‌المللی به فروش می‌رسد، در حالی که این رقم قیمت تمام‌شده تولیدکنندگان نیست.


تبادلات تجاری با قرقیزستان و کشورهای آسیای میانه، منطق اقتصادی ندارد

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران با اشاره به پیشنهاد قرقیزستان مبنی بر صادرات دام به کشورمان افزود: کشورهایی نظیر قرقیزستان، ارمنستان، آذربایجان و مغولستان به‌صورت غیرمتمرکز اقدام به پرورش دام‌های خود می‌کنند، به این معنا که به‌علت وسیع بودن مراتع طبیعی، قیمت تمام‌شده تولید در این کشورها بسیار پایین‌تر از ایران و کشورهایی است که تولیدات خود را به‌صورت متمرکز ادامه می‌دهند.

عزیزاللهی خاطرنشان کرد: در این کشورها عملاً تنها سه ماه امکان صادرات وجود دارد و بازار باثباتی در آنها دیده نشده و از سوی دیگر به‌علت گران‌قیمت بودن هزینه‌های حمل و نقل و نبودن سیستم هوایی، منطق اقتصادی قدرتمندی برای تبادلات تجاری دامی با این کشورها وجود ندارد.

وی ادامه داد: هرچند این کشور دارای منابع ژنتیکی متفاوتی است، به‌طوری که یک قوچ قرقیزستانی گاهی به اندازه یک گوساله و تا 120 کیلوگرم نیز گوشت خواهد داشت، پرورش می‌دهد که به‌نظر می‌رسد تنها در مجراب تبادلات ژنتیک دامی می‌توان از این کشور حداکثر استفاده را به‌عمل آورد.

عزیزاللهی تصریح کرد: برای کشت فراسرزمینی دام نیز در مراتع این کشور استقبالی بین فعالان حوزه دامی در داخل وجود ندارد، چرا که گاهی دمای هوا در این کشور به زیر 40 درجه زیر صفر می‌رسد که شرایط فعالیت برای فعالان دامی امکان‌پذیر نیست.


خانه شیر از صحن علنی مجلس بالا نیامد

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود گذشت سال‌ها، خانه شیر به‌منظور ساماندهی وضعیت دامی کشور ایجاد نمی‌شود، یادآور شد: خانه شیر در واقع اصلاح ساختار مدیریتی است که خواستار اجرای مدیریت یکپارچه و منسجم در بخش‌های مختلف تولیدی محسوب می‌شود؛ به این معنا که در کشورهای توسعه‌یافته، دامداران علاوه بر کشاورزی و تأمین علوفه مورد نیاز دام‌های خود دارای کشتارگاه و واحدهای فرآوری هستند و بازارهای صادراتی را نیز در اختیار داشته و بازار را نیز اداره می‌کنند. چنین تشکل منسجمی در عمل در ایران وجود ندارد، اما انسجام مدیریت‌ها امکان‌پذیر است که این پیشنهاد طی دوره‌های گذشته مجلس بارها در کمیسیون کشاورزی و فراکسیون صنایع غذایی مورد بحث قرار گرفته، اما هیچ‌گاه در صحن علنی مجلس پیروز نبوده است.

وی تأکید کرد: تصویب خانه شیر در مجلس نهم و در فراکسیون صنایع غذایی با تأکید رئیس کمیسیون وقت به تصویب رسید، اما به‌علت اختلافات وزارت جهاد کشاورزی با وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ‌گاه به اجماع نرسید و نتوانست در صحن علنی مجلس پیروز میدان باشد./

F-950121-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید