Iranian Agriculture News Agency

یک پژوهشگر اقتصاد کشاورزی در گفتگو با ایانا مطرح کرد:

بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی، دغدغه مصاحبه تلویزیونی وزیر/ ساماندهی بازار محصولات کشاورزی با کاهش "تعداد" و "طمع" واسطه‌ها

بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی، یکی از مسائلی بود که شخص وزیر در آخرین مصاحبه تلویزیونی خود آن را مطرح و بزرگ‌ترین دغدغه کشاورزان را در این زمینه اعلام کرد.

بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی، دغدغه مصاحبه تلویزیونی وزیر/ ساماندهی بازار محصولات کشاورزی با کاهش "تعداد" و "طمع" واسطه‌ها

یک پژوهشگر اقتصاد کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: اگرچه حذف واسطه‌ها در میدان بازار، امکان‌پذیر نیست، اما می‌توان با کاهش تعداد و همچنین طمع آنها این مسئله را ساماندهی کرد.

کوهسار خالدی با اشاره به اینکه ذاتاً عرضه محصولات کشاورزی نیاز به واسطه دارد، افزود: وقتی تولید محصول در جایی مانند روستاها انجام می‌گیرد و عرضه آن بیشتر در مراکز شهرهاست، امکان عرضه مستقیم برای کشاورزان کمتر اتفاق افتاده و این واسطه‌ها هستند که نبض بازار را در دست می‌گیرند.

به گفته وی، به همین دلیل مشاهده می‌شود که وقتی قیمت‌ها برای مصرف‌کننده کاهش می‌یابد، واسطه‌ها برای ممانعت از زیان اقتصادی خودشان، پایین آمدن نرخ‌ها را به کشاورزان منتقل کرده و خود را از مخمصه می‌رهانند. در عوض وقتی قیمت‌ها سیر صعودی به خود می‌گیرد کشاورز، سهم چندانی از این سود نبرده و تمام آن به جیب دلال‌ها سرازیر می‌شود.

این پژوهشگر اقتصاد کشاورزی خاطرنشان کرد: این در حالی است که شاید دلال‌های بخش‌های دیگر اقتصادی، به‌دلیل ماهیتی که در ارائه محصولات خود دارند، به این اندازه امکان مانور نداشته و کمتر می‌توانند با قیمت‌ها بازی کنند.

خالدی ادامه داد: بنابراین هر راهکاری که بتواند در راستای کاهش تعداد واسطه‌ها کمک کند، مناسب است؛ البته به شرطی که این کاهش به ایجاد انحصار در واسطه‌گری منجر نشده و اجازه ندهند که سود عده باقیمانده دو یا سه برابر شود. به همین دلیل، کنترل طمع آنها نیز بسیار ضروری به‌نظر می‌رسد.

به اعتقاد وی، تشکل‌ها و تعاونی‌هایی که در این زمینه ایجاد می‌شوند، می‌توانند راهکار مناسبی باشند، اما در حال حاضر بخش خصوصی توانایی و قدرت کافی برای اداره بازار را ندارد؛ بنابراین باید در آگاهی و افزایش دانش و علم کشاورزان کوشید. زیرا شروع فرایند توسعه از هر بعدی، به ویژه بازاریابی، در ارتقای سطح دانش فعالان آن عرصه خلاصه می‌شود.

خالدی در پایان تصریح کرد: به هر ترتیب، تشکلی که اعضای آن از افراد باسواد و آگاه به اقتصاد روز تشکیل شده باشد، مطمئنا قوی‌تر و منسجم‌تر از یک تشکل کم‌سواد فعالیت می‌کند؛ حتی اگر تعداد اعضای آن کمتر باشد./

V-950121-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید