Iranian Agriculture News Agency

عضو شورای عالی زیتون در گفتگو با ایانا:

کشت ارقام تجاری زیتون کنسروی در دستور کار قرار گرفت/ زیتون گران ایرانی به مذاق روس‌ها خوش نیامد

با افزایش اقبال ایرانی‌ها در مصرف زیتون فرآوری‌شده، توسعه کشت ارقام تجاری زیتون کنسروی که دارای سایز درشت هستند، نزدیک کنسروآلیا، مانزانیلا و همچنین تخم کبکی در استان فارس، گلستان، مرکزی، قم و طارم به بهره‌برداری رسیده است.

کشت ارقام تجاری زیتون کنسروی در دستور کار قرار گرفت/ زیتون گران ایرانی به مذاق روس‌ها خوش نیامد

عضو شورای عالی زیتون امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: به‌منظور توسعه ارقام تجاری زیتون کنسروی، ارقام کنسروآلیا، مانزانیلا و تخم کبکی که جزو ارقام کنسروی با سایز نسبتاً درشت و نسبت گوشت به هسته بیشتر هستند، در استان فارس و گلستان زیر کشت رفتند.

نادر جلالت افزود: گلستان، استان مرکزی، قم، فارس و طارم برای کشت ارقام جدید که سازگاری آنها با اقلیم منطقه توسط سازمان تحقیقات و محققان مورد بررسی قرار گرفته است، اکنون به مرحله بهره‌برداری رسیده و پس از فرآوری، وارد بازار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: زیتون‌های کنسروی که به‌صورت فرآوری‌شده نوع وارداتی آن نیز در داخل کشور وجود دارد، به‌عنوان ارقام تجاری شناخته می‌شوند که کشورهای عربی، سوریه، لبنان، فلسطین و همچنین ترکیه تلاش می‌کنند با تجاری کردن ارقام زیتون خود، صادرات زیتون منطقه را در اختیار بگیرند.


زیتون گران ایرانی به کام روس‌ها خوش نیفتاد

جلالت ادامه داد: با وجود ارسال محموله‌های زیتون کنسروی ایران به مقصد روسیه، بررسی‌ها نشان می‌دهد بالا بودن قیمت تمام‌شده زیتون ایرانی باعث شده است که چندان از زیتون‌های کشورمان استقبال نشود.

وی تصریح کرد: ایران دارای رقبای قدرتمندی نظیر اسپانیا، کشورهای عربی و یونان در بازارهای روسیه است که محصولات خود را با بسته‌بندی‌های متنوع و قیمت مناسب‌تر در بازارهای کشور روسیه صادر می‌کنند؛ لذا محموله‌های ارسال‌شده این کشور به‌رغم طعم و مزه مناسب، به‌علت قیمت بالا نتوانست در گود رقابت باقی بماند.


افزایش قیمت تمام‌شده تولید زیتون، به‌علت کشت سنتی

عضو شورای عالی زیتون یادآور شد: از آنجا که زیتون میوه نیمه‌گرمسیری است و به سرمای شدید و یخبندان طولانی حساسیت نشان می‌دهد و دمای منفی را کمتر تحمل می‌کند؛ لذا بهترین عملکرد زیتون در مناطقی حاصل می‌شود که دارای زمستان‌های معتدل و تابستان‌های گرم و خشک باشند.

جلالت تأکید کرد: در ایران زیتون در ارتفاعات یک‌هزار و 500 متری استان فارس، 400 متری منجیل، 100 متری دزفول و صفر متری بوشهر نیز کشت می‌شود، ولی در مناطق مختلف جهان، ارتفاع از سطح دریا برای کشت زیتون از 600 متر تا دوهزار متر کاشته شده، اما در مناطق مدیترانه‌ای زیتون بهتری تولید می‌شود؛ چنانکه زیتون‌های اسپانیا، ایتالیا و یونان جزو بهترین زیتون‌های دنیا هستند.

وی اظهار داشت: اسپانیا، ایتالیا، یونان، ترکیه و مراکش به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت تولید زیتون دنیا را در خود جای داده‌اند و بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی، ایران نیز از سال 92 جزو کشورهای مهم تولیدکننده زیتون قرار گرفته و در رتبه یازدهمین تولیدکننده زیتون دنیا قرار دارد.

عضو شورای عالی زیتون همچنین گفت: 80 درصد باغ‌های جهان به شکل سنتی مدیریت می‌شوند و در ایران نیز این قاعده مستثنی نیست، اما بر اساس برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی تلاش شده توسعه کشت باغ‌های زیتون به‌صورت اصلاح ارقام بهره‌ور به جای ارقام نابارور در دستور کار قرار گیرد.

جلالت در ادامه افزود: تولید زیتون به‌منظور صنایع روغن‌کشی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی و شورای عالی زیتون است، چرا که اکنون بیش از 90 درصد روغن مورد نیاز به‌صورت واردات تأمین می‌شود و لازم است منابع تولید روغن در کشور افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: هرچند روغن زیتون در زمان حاضر حجم کوچکی شامل شده و نمی‌تواند به کمک سرانه مصرف روغن جامد و نباتی بیاید، اما در آینده با توسعه کشت ارقام روغنی تلاش می‌شود روغن زیتون به‌عنوان یک مکمل در کنار روغن آفتابگردان و کنجد به کمک مصرف روغن در سبد غذایی مردم ایران بیاید.

جلالت در پایان تصریح کرد: میزان صادرات روغن زیتون بازارهای جهان حدود 800 هزار تن است، در حالی که این مقدار در بازار اروپا تا یک میلیون تن نیز گزارش شده است. بر اساس آمار و اطلاعات و بررسی‌های صورت‌گرفته، هزینه‌های تولید زیتون در ایران بالاتر از سایر کشورها است که به‌دلیل استفاده از روش‌های سنتی و کشت در اراضی با شیب کم رخ داده است؛ لذا با تصمیم‌های شورای بین‌المللی زیتون که در نوامبر سال گذشته اتخاذ شد، مقرر گردید استانداردهای جهانی و کدکس در تجارت زیتون رعایت شده و توسعه کشت زیتون به شکل مکانیزه در ایران در دستور کار قرار گیرد./

F-950121-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید