Iranian Agriculture News Agency

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم کشور به ایانا خبر داد:

عزم جدی گندم‌کاران برای تولید بیش از 14 میلیون تن گندم/ سیستان و بلوچستان پیشرو در برداشت خوشه‌های طلایی

گندم‌کاران برای تولید بیش از 14 میلیون تن گندم در سال زراعی جاری عزم جدی دارند و امید می‌رود بیش از برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده محصول کیفی تولید شود.

عزم جدی گندم‌کاران برای تولید بیش از 14 میلیون تن گندم/ سیستان و بلوچستان پیشرو در برداشت خوشه‌های طلایی

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم کشور امروز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره وضعیت تولید گندم در سال جدید گفت: برداشت گندم از برخی استان‌های گرمسیری همچون سیستان و بلوچستان آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود میزان تولید از سال گذشته بیشتر باشد.

علی خان‌محمدی افزود: این بنیاد در راستای افزایش کمی و کیفی این محصول استراتژیک در سال زراعی جدید مقاوم‌سازی و محلول‌پاشی مزارع گندم کشور را به انجام رساند.

وی خاطرنشان کرد: با وجو آنکه در برخی مناطق گندم‌کاری کشور با آفاتی چون سن و بیماری‌هایی چون فوزاریوم، زنگ زرد و... روبه‌رو بودیم، اما سم‌پاشی‌های به‌موقع باعث شد که لطمه‌ای به این محصول وارد نشود.

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم کشور ادامه داد: مبارزه به‌موقع به هیچ عنوان به کمیت و کیفیت محصول تولیدی آسیب نمی‌زند؛ بنابراین گندم‌های امسال نیز کیفی خواهد بود.

خان‌محمدی تصریح کرد: پیش‌بینی شده است که مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده 13 تا 14 میلیون تن گندم در کشور تولید شود و در صورت تداوم شرایط آب و هوایی از برنامه جلوتر باشیم.

وی یادآور شد: کشاورزان در سال جدید تمام همت خود را بر تولید کمی و کیفی محصول گندم گذاشته‌اند؛ بنابراین پیش‌بینی تولید مناسب دور از ذهن نیست.

گفتنی است، برنامه برداشت گندم از جنوب استان فارس از ابتدای هفته آینده آغاز می شود، در حالی که دستورالعمل خرید تضمینی گندم به همه استان‌ها ابلاغ شده و برداشت گندم از 17 اسفندماه سال گذشته در سیستان و بلوچستان آغاز شد و در فروردین‌ماه به‌صورت تدریجی افزایش و در خردادماه به اوج خواهد رسید.

لازم به ذکر است، طبق مصوبه دولت، امسال قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) 12 هزار و 705 ریال و گندم دروم 13 هزار و 68 ریال با چهار درصد افت مفید و دو درصد افت غیرمفید از گندم‌کاران خریداری می‌شود و عاملیت خرید گندم نیز امسال همچون سال گذشته با بانک کشاورزی است و به تدریج با افزایش خرید گندم منابع اعتباری آن نیز تأمین و به حساب گندم‌کاران واریز می‌شود./

M-950121-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید