Iranian Agriculture News Agency

تمدید زمان صید ماهیان استخوانی در آب های شمال تا 22 فروردین

به دلیل کاهش صید ماهیان استخوانی در سال گذشته و به درخواست شرکت های تعاونی صیدپره استان های شمالی، صید ماهیان استخوانی تا بیست و دوم فرودین ماه تمدید شد.

تمدید زمان صید ماهیان استخوانی در آب های شمال تا 22 فروردین

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان شیلات ایران مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اعلام این خبر گفت: هر ساله صید ماهیان استخوانی از اوایل مهرماه شروع می شود و پانزدهم فرودین ماه سال بعد به پایان می رسد .

مختار آخوندی با بیان این که صید ماهیان استخوانی در سال 94 به دلیل شرایط نامساعد جوی با کاهش همراه بود، اذعان داشت: بنا به درخواست شرکت های تعاونی صید پره استان های شمالی و نماینده موسسه تحقیقات شیلات ایران، صید ماهیان استخوانی در آب های شمالی کشور به مدت یک هفته دیگر تمدید شد .

وی گفت: از آنجا که هم اکنون دمای آب افزایش یافته است و ماهیان در آب های ساحلی بیشتر دیده می شوند، انتظار می رود در مدت تمدید شده، صیادان بتوانند ماهیان زیادی صید کنند .

وی اظهار داشت:تمدید بیشتر صید ماهیان استخوانی باعث می شود تا ذخایر این گونه های با ارزش دریای خزر به مخاطره افتد .

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران بیان داشت: در سال 94 تعداد دفعات تور کشی نیز به دلیل طوفانی بودن دریا در مقایسه با سالهای گذشته بسیار کاهش یافته بود .

وی یادآور شد: همچنین به دلیل کاهش شدید دمای آب، ماهیان استخوانی موفق نشده بودند به موقع برای رسیدگی جنسی و تخم گذاری خود را به رودخانه ها برسانند .

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران عنوان کرد: بر اساس آمار اخذ شده تا تاریخ پانزدهم فروردین ماه صید ماهیان استخوانی نسبت به مدت مشابه سال قبل با 33 درصد کاهش همراه بوده است .

آخوندی یادآور شد: همچنین تعداد دفعات تور کشی توسط صیادان پره سه استان گیلان، گلستان و مازندران نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 9 درصد کاهش همراه بوده است .

به گفته وی، از ابتدای مهرماه سال گذشته، 123 شرکت تعاونی صید پره در استان های گیلان، مازندران و گلستان نسب به صید ماهیان استخوانی اقدام کرده اند .

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران عنوان کرد: در این مدت چهار هزار و 600 تن انواع ماهیان استخوانی در سه استان شمالی صید شده است .

وی در ادامه بیانات خود با اشاره به این که بیشترین میزان صید ماهیان استخوانی به صید ماهی سفید اختصاص داشته است، اظهار داشت: بر این اساس سه هزار و 300 تن از ماهیان صید شده به صید ماهیان سفید تعلق داشته است .

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران تصریح کرد: همچنین هزار و 100 تن نیز به صید ماهیان کفال اختصاص یافته است .

وی در ادامه پیرامون صید ماهیان استخوانی گفت: مابقی صید نیز به صید کپورماهیان و سایر گونه های استخوانی مربوط می شده است .

آخوندی تاکید کرد: سازمان شیلات ایران همواره برای بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر در تلاش بوده است و در این راستا طی سال های گذشته اقدامات موثری انجام داده است .

به گفته وی، سالانه بین 300 تا 400 میلیون قطعه بچه ماهیان استخوانی از سوی مراکز تکثیر این گونه ها در رودخانه های شمالی کشور که به دریای خزر منتهی می شوند، رهاسازی می شود .

وی گفت: این امر تاثیر به سزایی در حفظ نسل و بازسازی ذخایر این گونه های با ارزش دریای خزر داشته است .

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران عنوان کرد: همچنین مدت دو سال است که تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی با مشارکت صیادان در حال انجام است . /

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید