Iranian Agriculture News Agency

نقش کلیدی مکانیزاسیون در بهبود تراز تجاری بخش کشاورزی تشریح شد

برداشت بیش از 60 درصد اراضی شالیزاری با کمباین/ سرمایه‌گذاری بیش از 25 هزار میلیارد ریالی در قالب خطوط اعتباری

استفاده از ادوات مکانیزه در حوزه‌های مختلف به‌ویژه برنج باعث شده است که در شرایط حاضر بیش از 60 درصد اراضی شالیزاری کشور با کمباین‌های مخصوص برنج برداشت شود و عملکرد کمی و کیفی این محصول از ارتقاء قابل ملاحظه‌ای برخوردار شود.

برداشت بیش از 60 درصد اراضی شالیزاری با کمباین/ سرمایه‌گذاری بیش از 25 هزار میلیارد ریالی در قالب خطوط اعتباری

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: به‌منظور افزایش تولید در واحد سطح، کاهش ضایعات، اقتصادی‌تر کردن تولید، انجام به‌موقع عملیات و مدیریت مصرف بهینه نهاده‌ها و استفاده از عوامل و منابع تولید در گرو استفاده مناسب از مکانیزاسیون در بخش کشاورزی است؛ بنابراین مکانیزاسیون فراتر از یک نهاده است.

کامبیز عباسی افزود: به کمک ادوات مکانیزه و استفاده درست از آنها می‌توان کوددهی، سم‌دهی و سایر عوامل تولید همچون آب و خاک را به‌گونه‌ای مطلوب مدیریت کرد؛ بنابراین جایگاه مکانیزاسیون در تولید محصولات بسیار استراتژیک و کلیدی است.

وی خاطرنشان کرد: به کمک توسعه مکانیزاسیون، طی سال‌های 1392 تا 1394 خورشیدی موجبات بهبود تراز تجاری در محصولات کشاورزی و افزایش تولید محصولات با کمک کاهش هزینه‌های تولید محقق شد.

عباسی ادامه داد: طی دو سال و نیم اخیر، در راستای اقتصادی‌تر کردن تولید، اقدامات مؤثری به انجام رسید؛ به‌گونه‌ای که در محصول گندم آمارها نشان می‌دهد که طی این مدت حدود شش‌هزار دستگاه عمیق‌کار یا کارنده گندم و جوی دیم در کشور به ناوگان ماشینی کاشت اضافه شد.

وی تصریح کرد: طی سنوات گذشته در بخش کاشت مکانیزه گندم در کشور، تنها 14 هزار دستگاه تا سال 1391 عمیق‌کار آماده به کار در حوزه گندم و جوی دیم کشور داشتیم، اما طی دو سال و نیم گذشته، این رقم به حدود 20 هزار دستگاه افزایش یافته است.


افزایش 1.5 میلیون هکتاری به سطح کشت گندم و جوی مکانیزه

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی یادآور شد: این آمار نشان می‌دهند که توسعه کشت مکانیزه و افزایش سطح کشت گندم و جوی دیم کشور در سطح وسیع‌تری در حال انجام است و می‌توان گفت که بیش از 1.5 میلیون هکتار به سطح کشت مکانیزه کشور طی دو سال و نیم اخیر اضافه شده است.

عباسی تأکید کرد: به‌طور قطع، توسعه کشت مکانیزه، افزایش عملکرد در واحد سطح را به همراه داشته است و می‌تواند در بهبود وضعیت تولید مؤثرتر باشد.

وی اظهار داشت: در حوزه عملیات سم‌پاشی و اصلاح روش‌های سم‌پاشی و توسعه و به‌کارگیری سم‌پاش‌های پشت تراکتوری بوم دار، بیش از 11 هزار دستگاه سم‌پاش به این ناوگان اضافه شده است.

عباسی همچنین گفت: افزایش این تعداد سم‌پاش به ناوگان سم‌پاشی کشور باعث شده است که مبارزه مناسب علیه آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز در سطحی معادل 2.5 تا سه میلیون هکتار در مزارع گندم و جو افزون بر سطح پایه سال 1391 تا 92 وجود داشته باشد.

وی در ادامه افزود: به‌طور قطع کاهش آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز منجر به افزایش تولید محصولات استراتژیک گندم و جو می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت که مکانیزاسیون در این بخش نیز خوش درخشیده است.


تحقق ضریب 1.5 اسب بخاری مکانیزاسیون با تزریق بیش از 1200 دستگاه کمباین غلات

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی خاطرنشان کرد: در حوزه سایر ماشین‌ها و ادوات کشاورزی کشور شاهد افزایش تعداد 35 تا 50 درصدی ماشین‌آلات بودیم که این موضوع بیانگر آن است که با توجه به راه‌اندازی خطوط اعتباری مکانیزاسیون در کشور، طی سال‌های 1392 تا 1394 خورشیدی سرمایه‌گذاری بیش از 25 هزار و 500 میلیارد ریالی توسط این خطوط و در قالب تسهیلات بانکی نه‌تنها باعث نوسازی و تجهیز ناوگان ماشینی بخش کشاورزی شده است، بلکه موجبات کاهش صعوبیت کاری و انجام به‌موقع عملیات، مدیریت مصرف نهاده‌ها، استفاده بهینه از عوامل تولید، حفظ و پایداری محیط زیست، کاهش ضایعات و کاهش مصرف سموم را به‌دنبال داشته است که این عوامل باعث اقتصادی‌تر شدن تولید شده است.

عباسی با اعلام ارتقا محسوس عملکرد در واحد سطح در محصولات کشاورزی ادامه داد: تزریق بیش از یک‌هزار و 200 دستگاه کمباین غلات به عرصه مزارع کشور طی ایام فوق و تحقق ضریب مکانیزاسیون کشاورزی کشور به حدود 1.5 اسب بخار در هر هکتار ازجمله عواملی است که منجر به ارتقاء کمی و کیفی تولید طی سال‌های فوق شده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر توسعه مکانیزاسیون در عرصه مزارع و باغ‌های کشور در حوزه اصلاح و بهبود مکانیزم‌ها و سیستم بوجاری و تولید بذر کشور نیز طی سال‌های 1393 و 1394 شاهد جهش چشمگیری بودیم، به نحوی که بیش از 45 سایت تولید بذر کشور در یک فرآیند فنی مدیریت شده است.

عباسی یادآور شد: این فرآیندها به سیستم‌های جدایش وزنی (سپراتورگراویتی) مجهز شده و به‌طور قطع یکی از مؤلفه‌های اثرگذار در دستیابی به یک تولید مناسب است که با توجه به بهبود سیستم‌های بوجاری و تجهیز آنها به الزامات فنی مناسب، نظیر جدایش‌کننده‌های وزنی، نقش بسیار مهمی در بهبود کیفیت بذور غلات کشور طی دوساله اخیر داشته است.

وی با اشاره به ارتقاء کمی و کیفی برخی شاخصه‌ها همچون به‌کارگیری ماشین‌های برداشت چغندرقند طی سال‌های 93 و 94، تأکید کرد: بیش از 285 دستگاه اعم از انواع کمباین‌های چغندرقند، انواع چغندرقندکن‌های شش‌ردیفه و سه‌ردیفه، 60 دستگاه انواع بارکن چغندرقند و... ازجمله عواملی است که باعث شده بر کیفیت و کمیت محصول تولیدشده اضافه شود.


رشد 300 درصدی ادوات مکانیزه در بخش برنج

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی درباره مکانیزاسیون برنج اظهار داشت: طی دو سال و نیم گذشته شاهد یک جهش تاریخی در حوزه مکانیزاسیون برنج بودیم، به‌گونه‌ای که طی سال‌های 91 تا 92 کمتر از 20 درصد از مزارع شالیزاری کشور به کمک کمباین‌های مخصوص برنج برداشت می‌شد؛ در حالی که در شرایط فعلی و با برنامه‌ریزی‌های مناسب انجام‌شده و تزریق بیش از سه‌هزار و 250 دستگاه کمباین ویژه بیش از 60 درصد اراضی شالیزاری کشور مکانیزه برداشت می‌شود.

عباسی همچنین گفت: افزایش تعداد ادوات مکانیزه در حوزه برنج بیانگر رشد 300 درصدی در این حوزه است.

وی در پایان به مثبت شدن تراز تجاری بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: وقتی در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی کشور، نظارت وزیر عمل‌گرای بخش کشاورزی در صدر قرار گیرد، موجبات تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و مصداق عینی از اقدام و عمل را در بخش مکانیزاسیون کشور نشان می‌دهد که امیدواریم این مسئله تداوم پیدا کند./

M-950116-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید