Iranian Agriculture News Agency

بررسی آخرین تحولات کشت فراسرزمینی در گفتگو با مجید رزم‌آذر

قطار کشت فراسرزمینی در سال 1395 سرعت می‌گیرد

خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به مناسبت فرا رسیدن سال جدید و بحث‌های گسترده‌ای که در مورد اجرا شدن یا تعویق طرح‌های کشت فراسرزمینی در سال 94 پیش آمد گفتگویی کرده است با مجید رزم‌آذر، مسئول کشت فراسرزمینی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی که می‌خوانید:

قطار کشت فراسرزمینی در سال 1395 سرعت می‌گیرد

به‌دلیل یک‌سری مسائل که وجود دارد، هنوز آیین نامه کشت فراسرزمینی نهایی و ابلاغ نشده، اما برنامه اجرایی در بیش از 17 کشور دنیا در حال تدوین و برخی سرمایه‌گذاران ایرانی کار خود را آغاز کرده‌اند و حتی در حال کاشت هستند که امیدواریم در سال جدید این آیین‌نامه به‌صورت قانونی درآمده و کشت فراسرزمینی به‌صورت همزمان با سایر نقاط جهان در ایران نیز دارای قاعده و قانون شود. برای نحوه کار و کم و کیف این روند با مجید رزم‌آذر، مسئول کشت فراسرزمینی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفتگویی انجام داده‌ایم که می‌خوانید.


وضعیت قانون کشت فراسرزمینی چگونه است؟

به‌خاطر یک‌سری مشکلات و دیدگاه‌های متفاوت که وجود دارد، هنوز کشت فراسرزمینی نتوانسته به‌صورت قانونی مصوب و ابلاغ شود، اما پیش‌بینی می‌شود که سال جدید، شروع خوبی برای این نوع فعالیت در کشور برای هم‌وطنانمان باشد و در این راستا هماهنگی‌های لازم در کمیسیون‌های مشترک کشورهای هدف انجام و تفاهم‌نامه‌های مربوطه نیز به امضاء رسیده است؛ به‌گونه‌ای که موافقت‌نامه‌های کشت فراسرزمینی با کشورهای اوکراین، روسیه، آذربایجان، غنا و قزاقستان نهایی شده و در برخی از این کشورها نیز به مرحله انتخاب اراضی کشاورزی رسیده‌ایم و حتی عملیات کشت در سال جدید آغاز می‌شود، به‌طوری که موسسه هایی همچون جهاد استقلال و جهاد سبز که وابسته به وزارت جهاد کشاورزی هستند، مأمور شده اند در مرحله عقد قرارداد و تحویل گرفتن زمین مشارکت داشته باشند.


کشت فراسرزمینی در کشورهای آفریقایی چگونه پیش‌بینی شده است؟

بر خلاف آنچه که تصور می‌شود، کشورهای آفریقایی وضعیت مناسبی از لحاظ پتانسیل تولید دارند و باید گفت که توانمندی‌های آبی، خاکی، منابع طبیعی و معادن غنی در کشورهای آفریقایی برخوردار است و حضور سرمایه‌گذاران ایرانی را در این کشورها دوچندان می‌کند و به‌دلیل بارندگی‌های زیادی که در کشورهای آفریقایی وجود دارد، زراعت محصولاتی چون ذرت، دانه‌های روغنی و برنج می‌تواند سودآوری مناسبی را برای هم‌وطنان داشته باشد؛ به‌گونه‌ای که در برخی کشورها همچون غنا، گینه بیسائو و گینه کوناکری می‌توان برنج را به‌صورت دیم کاشت و با عملکرد آبی برداشت کرد، چون پراکنش بارندگی در ماه از هفت تا 13 بار گزارش شده است که از اواخر اردیبهشت‌ماه شروع و در اوایل آبان‌ماه قطع می‌شود که در این راستا عده‌ای اطلاعات خود را تحویل داده‌اند و دنبال عقد قرارداد هستند و در کشور غنا نیز مرحله تحویل گرفتن زمین در حال انجام است.


وزارت جهاد کشاورزی چه محصولاتی را برای کشت فراسرزمینی در اولویت دارد؟

ذرت، دانه‌های روغنی و برنج و شکر (چغندرقند و نیشکر) و تا حدود جو از محصولاتی است که مورد نظر وزارت جهاد کشاورزی برای کشت فراسرزمینی است و در این راستا از سوی سرمایه‌گذاران زیادی تقاضا وجود دارد و از آنجا که بازار مطمئنی در کشت فراسرزمینی در کشور خودمان وجود دارد، هیچ ریسکی برای سرمایه‌ای که در این بخش صرف می‌شود، وجود ندارد؛ بنابراین علاقه‌مندی‌های زیادی در این باره وجود دارد. همچنین در کشور قزاقستان، آذربایجان و ارمنستان که چندین سال است که کشت فراسرزمینی توسط ایرانیان انجام می‌شود و در برخی از آنها محصول تولیدشده صادر و در همان کشور به مصرف می‌رسد. حبوباتی چون عدس و محصولات دیگر به‌صورت فراسرزمینی و بسته‌بندی و ارسال آنها به ایران می‌تواند بخشی از نیاز کشور را مرتفع کند و از آنجا که بارندگی در کشورهای فوق با توجه به بازار مناسب در ایران و صرفه‌جویی از محل هزینه‌های تأمین، انتقال و توزیع آب در کشورهای هدف که معمولاً آبیاری به‌صورت بارندگی صورت می‌گیرد، می‌تواند سودآوری مناسبی را برای فعالان امر به ارمغان آورد.


کشت فراسرزمینی دارای چه مراحلی است؟

برای کشت فراسرزمینی در مرحله نخست، باید کشاورزان و متقاضیان آگاهی کافی از کشور هدف و زمین‌های مورد نظر خود و مسائل فرهنگی و اجتماعی آن کشور داشته باشند و پس از آن با توجه به تفاهم‌های به‌عمل‌آمده توسط دولت با دولت‌های هدف، تمامی مناسبات سیاسی و اقتصادی را مدنظر قرار داده و قبل از حضور در کشورهای فوق، هماهنگی‌های لازم را برای دریافت اطلاعات کافی از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و همچنین کارگزاران وزارت امور خارجه کسب کنند و پس از حضور در کشورهای فوق، برای هرگونه قرارداد یا هر شخصی اعم از دولتی و خصوصی از طریق رایزن اقتصادی سفارت متبوع، به مسئله فوق بپردازند تا در صورت ایجاد مشکل، پشتیبانی‌های حقوقی، اجتماعی و اقتصادی لازم صورت گیرد. همچنین مطالب تا حدودی دسته‌بندی شده و در اختیار واحد کشت فراسرزمینی معاونت زراعت قرار گرفته است که متقاضیان می‌توانند با مراجعه از آن آگاهی یابند.


سود کشت فراسرزمینی برای علاقه‌مندان به چه مقدار است؟

از آنجا که ایران نیاز به واردات محصولات کشاورزی استراتژیک شامل ذرت، دانه‌های روغنی و کنجاله حاصل از آنها، روغن و شکر دارد، لذا بهترین و مناسب‌ترین بستر برای عرضه محصولات تولیدی، کشت فراسرزمینی است و قطعاً با اولویت و مناسب بودن قیمت‌های جهانی مشابه سایر عرضه‌کنندگان شرایط فراهم خواهد بود و لذا از این محل به‌علت پایین بودن هزینه‌های تولید در کشورهای مدنظر به‌علت عدم نیاز به آبیاری کلاسیک مثل ایران و پایین بودن هزینه اجاره زمین به قیمت حداکثر 10 درصد ایران در نتیجه قیمت تمام‌شده در آن کشورها پایین بوده و می‌تواند سود مناسبی را برای فعالان به همراه آورد. آنچه مهم است، صدور دانش فنی کشورمان و تبدیل آن به محصولات مورد نیاز در آن کشورها و وارد کردن محصولات تولیدی خواهد بود؛ به عبارتی، دانش و فهم کارشناسان و سرمایه‌گذاران ما در قالب محصول تولیدی به کشور خود را نمایان خواهد کرد.


چه فناوری‌هایی می‌تواند به خارج کشور صادر شود؟

کشت فراسرزمینی توأم با صدور دانش و تکنولوژی‌های بومی ایران به سایر کشورها خواهد بود و از آن جمله می‌توان بذور، ماشین‌آلات، ادوات بذرکار، دقیق‌کارها، کود اوره و کودهای میکرو به آن کشور را نام برد. به‌عنوان مثال، در قبل از انقلاب اسلامی برای ایجاد شرکتی همچون کشت و صنعت دامپروری مغان، کنسرسیومی آمریکایی، فرانسوی، آلمانی، اسرائیلی و هندوستانی به این کشور می‌آمدند، اما در حال حاضر با تمام توان می‌توانیم اذعان داریم که این توانایی را به‌تنهایی در داخل برای ارائه در سطح جهان پیدا کرده و می‌توانیم انجام دهیم.


کشت فراسرزمینی در چند کشور اجرایی شده است؟

در بیش از 17 کشور در برنامه اجرایی کشت فراسرزمینی وارد شده‌اند که به‌عنوان مثال در کشورهای ارمنستان، گرجستان، تاجیکستان، قزاقستان، اوکراین و روسیه در حال اجرا بوده و در غنا، تانزانیا، اوگاندا، گینه کوناکری، ترکمنستان و افغانستان در حال مذاکره و تحویل اراضی هستیم.


در زمینه کشت فراسرزمینی چه مطالعاتی انجام شده است؟

حدود 60 جلد کتاب در زمینه مسائل تجاری، اقتصادی و کشت فراسرزمینی در این معاونت جمع‌آوری و در قالب سی‌دی و برنامه‌های کامپیوتری برای علاقه‌مندان قابل عرضه است و متقاضیان و علاقه‌مندان می‌توانند با همراه داشتن فلش، نسبت به دریافت و مطالعه آن اقدام کنند که این مطالب شامل اطلاعات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی 39 کشور و مطالعات انجام‌شده در سطح وزارت جهاد کشاورزی درباره کشت فراسرزمینی و سایر مسائل زیربنایی از قبیل حمل و نقل، گمرک، مسائل بانکی و ... است./

M-941222-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید