Iranian Agriculture News Agency

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و رئیس دفتر امور زنان:

زنان عشایر 200 میلیارد ریال بودجه گرفتند/ زنان روستایی و عشایر صاحب ردیف بودجه مستقل شدند

سازمان امور عشایر به‌منظور حمایت از تشکل‌های زنان عشایری با اختصاص ردیف بودجه 200 میلیارد ریالی برای زنان عشایر موافقت کرد که برای نخستین‌بار زنان عشایر توانستند ردیف بودجه مستقل در بودجه‌های سنواتی داشته باشند.

زنان عشایر 200 میلیارد ریال بودجه گرفتند/ زنان روستایی و عشایر صاحب ردیف بودجه مستقل شدند

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و رئیس دفتر امور زنان امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: توانمندسازی زنان روستایی و عشایری از طریق توسعه برنامه‌های آموزشی، ترویجی و مشارکتی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی در حوزه زنان روستایی و عشایری است.

فروغ بنی‌هاشم افزود: توسعه و تجهیز صندوق‌های اعتبارات خرد روستایی و عشایری تجربه ارزشمندی است که برای نخستین‌بار در وزارت جهاد کشاورزی اتفاق افتاد، این صندوق‌ها در توسعه توانمندی‌های اقتصادی و اجتماعی زنان روستایی و عشایری و همچنین افزایش درآمد و کاهش آسیب‌پذیری آنها نقش مؤثری دارند.

وی خاطرنشان کرد: صندوق‌های اعتبار خرد با تقویت سرمایه‌های اجتماعی و جلب اعتماد مردم و همچنین مشارکت آنها در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی را جلب کرده و بستر مناسبی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.


اختصاص 200 میلیارد ریالی بودجه صندوق عشایری

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: سازمان امور عشایر کشور بر مبنای مصوبه شورای عالی عشایر در زمینه حمایت از تشکل‌های عشایری با اولویت‌بخشی به زنان عشایر در برنامه‌های خود ردیف مستقلی را برای حمایت از تشکل‌های زنان عشایری پیش‌بینی کرد و مبلغ 200 میلیارد ریال را به صندوق اعتبارات خرد زنان عشایر اختصاص داد.

بنی‌هاشم تصریح کرد: بر اساس تعهدات این سازمان، سال آینده این مبلغ روند افزایشی به خود خواهد گرفت و می‌توان انتظار داشت به‌عنوان یکی از منابع حمایتی دولت بتواند پشتیبانی مؤثری از زنان عشایر داشته باشد.

وی با اشاره به نقش آموزش و توانمندسازی زنان روستایی در توسعه فعالیت‌های آنها و فراهم کردن شرایط مناسب برای بهره‌برداری بیشتر از امکانات، یادآور شد: برای نخستین‌بار در بودجه مؤسسه آموزش علمی - کاربردی وزارت جهاد کشاورزی، ردیف مستقلی برای آموزش زنان روستایی اختصاص داده شد.

بنی‌هاشم تأکید کرد: هویت‌بخشی به زنان روستایی و عشایری در حوزه بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی اقدام ارزشمندی است در جهت احراز جایگاه واقعی آنها در توسعه و تعادل‌بخشی به توزیع منابع، امکانات و فرصت‌ها تلقی می‌شود.


6000 زن روستایی کسب و کار اقتصادی ایجاد کردند

رئیس دفتر امور زنان اظهار داشت: وجود منابع و امکانات طبیعی در مناطق روستایی و عشایر کشور زمینه منسابی برای توسعه کارآفرینی، خلاقیت و راه‌اندازی کسب و کار ایجاد کرده است.

وی همچنین گفت: این موضوع به‌ویژه برای زنانی که کمتر تمایل به مهاجرت دارند و از ساکنان پایدار این مناطق محسوب می‌شود، فرصت مناسبی برای توسعه کسب و کار فراهم می‌کند.

بنی‌هاشم در ادامه افزود: از این رو، آموزش‌های کارآفرینی و مشاوره برای راه‌اندازی کسب و کار پایدار می‌تواند در توسعه اشتغال، کاهش بیکاری و رونق اقتصادی روستاها مؤثر باشد؛ لذا دفتر امور زنان روستایی و عشایر را با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اقدام به برگزاری دوره‌های کارآفرینی و مشاوره و توسعه کسب و کار کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح، 17 هزار نفر تحت پوشش برنامه‌های آموزشی قرار گرفتند و یک‌سوم نیز موفق به راه‌اندازی کسب و کار شدند.

گفتنی است، بر اساس لایحه پیشنهادی دولت، 11 هزار و 200 میلیون ریال بودجه برای بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار روستایی، یک‌هزار و 700 میلیون ریال برای آموزش زنان روستایی، 40 میلیون ریال برای بیمه اجتماعی زنان روستایی و همچنین 50 میلیون ریال به‌منظور راهبری در ارائه خدمات مالی خرد به زنان روستایی در بودجه 95 پیش‌بینی شده است./

F-941224-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید