Iranian Agriculture News Agency

مسئول امور عشایر استان تهران به ایانا خبر داد:

کمک به خصوصی‌سازی برای جلوگیری از مهاجرت عشایر به شهرها/ جذب 8.5 میلیارد تومان تسهیلات برای پرواربندی دام عشایر

در راستای اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی و واگذاری تصدی‌ها به بخش خصوصی، در جامعه عشایری در بخش‌های آبرسانی و تأمین نهاده‌ها اقدامات مؤثری در این بخش به انجام رسیده است.

مسئول امور عشایر استان تهران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره بالا بردن بهره‌وری و انگیزه عشایر برای ماندن در وضعیت فعلی و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها مطابق گفته رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: عشایر استان تهران عمده‌ترین تولیدکننده دام سبک هستند که با در اختیار داشتن 700 هزار رأس واحد دامی، 62 هزار تن محصول در سال گذشته تولید کردند.

سیروس نصیری افزود: در سال گذشته عشایر تهرانی حدود 11 هزار تن تولید گوشت، 14 هزار و 800 تن شیر، سه‌هزار و 650 تن لبنیات، 550 تن پشم، 130 تن محصولات باغی، 35 هزار تن محصولات زراعی و همچنین محصولات صنایع دستی برای خودمصرفی و بازارهای محلی را تولید کردند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم وضعیت معیشیتی عشایر را پایدار نگه داریم و تولیداتشان را اقتصادی کنیم، خواهیم توانست به این هدف دست یابیم که عشایر را در وضعیت فعلی اما با شرایط بهتر زندگی حفظ کنیم.

نصیری با اعلام اینکه طی چند سال گذشته خشکسالی بر وضعیت تأمین علوفه و آب عشایر تأثیرگذار بود است، ادامه داد: سازمان امور عشایر در راستای جلوگیری از کاهش تولیدات جامعه عشایری، آبرسانی سیار و تأمین علوفه را به نحو احسن انجام داده است؛ به‌گونه‌ای که به‌صورت مقطعی بیش از پنج‌هزار تن نهاده دامی را با مبلغ مدت‌دار در اختیار عشایر قرار داده‌ایم تا مشکل نقدینگی علوفه آنها حل شود و علاوه بر آن، تأمین بیش از 160 هزار مترمکعب آب از منابع آبی کشور را نیز به انجام رساندیم.

تحول در وضعیت زندگی عشایر تا افق 1404

مسئول امور عشایر استان تهران تصریح کرد: سازمان امور عشایر، سند راهبردی عشایری را تهیه کرده تا در افق 1404 بتوانیم وضعیت زندگی عشایر را متحول کنیم و در این راستا و تا رسیدن به آن افق، اقدامات مؤثری به انجام رسیده است.

وی یادآور شد: با تقویت تشکل‌های عشایری طی پنج سال گذشته توانستیم آبرسانی و تأمین نهاده‌ها را به تشکل‌ها و اتحادیه‌های مربوطه که غیردولتی هستند، واگذار کنیم تا بتوانیم به اجرایی شدن برنامه‌های اصل 44 کمک کنیم.

نصیری اختصاص یک درصد از سود صندوق توسعه ملی به بخش عشایری را از دیگر اقدامات مؤثر دولت تدبیر و امید خواند و تأکید کرد: در راستای پرواربندی دام عشایر امسال توانستیم در سطح استان تهران بیش از 8.5 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار عشایر و شرکت‌های عشایری قرار دهیم و 10 شهرستان کشور تحت پوشش طرح فوق قرار گیرد.

افزایش 700 تنی گوشت قرمز توسط عشایر استان تهران

مسئول امور عشایر استان تهران اظهار داشت: طرح زنجیره تولید در راستای افزایش تولید گوشت قرمز در سراسر کشور و استان تهران به‌صورت همزمان در حال انجام است و در این راستا 246 طرح در 10 شهرستان کشور در دو فاز پیش‌بینی شده است و امیدواریم بتوانیم میزان تولید گوشت قرمز را 700 تن افزایش دهیم.

وی درباره تحقق این هدف گفت: تاکنون حدود 500 تن در فاز نخست به تولید گوشت قرمز افزوده شده است و تولید 200 تن دیگر نیز در حال انجام است.

نصیری همچنین افزود: تهران ازجمله استان‌های پیشرو در طرح فوق است و توانسته موفقیت‌های خوبی را در این بخش کسب کند.

وی در پایان درباره کوچ عشایر نیز خاطرنشان کرد: وضعیت بارندگی‌ها امسال نسبت به سال گذشته بهتر بوده و مراتع نیز وضعیت مناسبی دارند؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود طبق تقویم کوچ، از 15 خردادماه عشایر شمیرانات و دماوند در مناطق ییلاقی حضور پیدا کنند و پیش از آن نیز به سوی میان‌بندها در حال حرکت باشد./

M-941222-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید