Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل بورس کالای ایران در مراسم راه اندازی رسمی معاملات گواهی سپرده کالایی مطرح کرد:

کاهش ۶۰ درصدی هزینه های خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای دولت با اجرای ماده ۳۳

امکان نقد کردن کالاهای راکد، کاهش هزینه های انبارداری و جابجایی محصولات، مدیریت فاصله زمانی بین تولید و فروش کالا توسط تولیدکننده، کاهش بی ثباتی و نوسان در بازار کشاورزی، تامین مالی تولیدکنندگان و استانداردسازی محصولات از اصلی ترین مزیت های توسعه معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران به شمار می رود.

کاهش ۶۰ درصدی هزینه های خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای دولت با اجرای ماده ۳۳

مدیرعامل بورس کالای ایران روز در مراسم راه اندازی رسمی معاملات گواهی سپرده کالایی کاهش ۶۰ درصدی هزینه های دولت در خرید تضمینی محصولات کشاورزی با اجرای ماده ۳۳ خبر داد.

به گزارش ایانا، امروز چهارشنبه 19 اسفند ماه آیین راه اندازی رسمی معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران با حضور ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی، مدیران عامل بانک های رفاه و سامان، مدیران عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت پشتیبانی امور دام و جمعی از مدیران ارشد دولت، بازار سرمایه، بانک و صنعت کشاورزی کشور در محل هتل " اسپیناس" برگزار گردید و طی این مراسم با برش روبان الکترونیکی از سوی محمد فطانت ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار، معاملات رسمی گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران افتتاح شد.

بر اساس این گزارش، حامد سلطانی ن‍ژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران در ابتدای این آیین با قدردانی از تمامی دست اندرکاران اجرای طرح قیمت تضمینی ذرت خوزستان و جو کرمانشاه در راستای اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی گفت: موفقیت حاصل شده در طرح قیمت تضمینی، حاصل هماهنگی و تلاش های بورس کالا، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرتبط، سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت پشتیبانی امور دام بوده است.

وی با قدردانی از حمایت های قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای اجرای طرح قیمت تضمینی افزود: در ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی آمده است که دولت می تواند به جای خرید تضمینی محصولات کشاورزی، در قالب طرح قیمت تضمینی ، کالاها را در بورس عرضه کرده و پس از معامله و کشف قیمت کالاها در بورس، نسبت به پرداخت مابه التفاوت قیمت کشف شده در بورس و قیمت تضمینی اقدام کند.

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: دولت امسال با اجرای طرح قیمت تضمینی ذرت خوزستان به جای خرید تضمینی با کاهش بیش از ۶۰ درصدی هزینه های خود در این طرح مواجه شد که این رویداد مهم می تواند برای بیشتر کالاهای کشاورزی کشور اجرایی شود.

وی با بیان اینکه امروز باید توسعه ارتباط میان بازار سرمایه و بخش کشاورزی را به فال نیک بگیریم، گفت: باتوجه به اجرای آزمایشی و موفق این طرح، از سال آینده شاهد توسعه طرح قیمت تضمینی در استان های مختلف خواهیم بود.

دستاوردهای ملی ماده ۳۳ قانون بهره وری کشاورزی

سلطانی نژاد اظهار داشت: امکان نقد کردن کالاهای راکد، کاهش هزینه های انبارداری و جابجایی محصولات، مدیریت فاصله زمانی بین تولید و فروش کالا توسط تولیدکننده، کاهش بی ثباتی و نوسان در بازار کشاورزی، تامین مالی تولیدکنندگان و استانداردسازی محصولات از اصلی ترین مزیت های توسعه معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران به شمار می رود.

وی به چگونگی قرار گرفتن گواهی سپرده کالایی به جای ابزار تامین مالی اشاره کرد و گفت: به دلیلی ماهیت اوراق بهادار بودن این گواهی، این امکان وجود دارد که با توثیق آن نزد یک بانک یا موسسه مالی و اعتباری، دارنده اوراق نسبت به اخذ تسهیلات به پشتوانه آن اقدام کند.

سلطانی نژاد به اقدامات بورس کالا در راستای اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری کشاورزی اشاره کرد و گفت: پذیرش ۹ انبار در استان کرمانشاه برای محصول جو و ۲۶ انبار در استان خوزستان برای محصول ذرت دانه‌ای به همراه برگزاری دوره‌های آموزشی و توجیهی برای کشاورزان، مدیران استان های منتخب و انبارداران به مدت ۳۵۲۰ نفرساعت از مجموعه اقدامات بورس کالا برای اجرای هر چه بهتر ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری کشاورزی بوده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران به تجربیات جهانی این معاملات اشاره کرد و گفت: گواهی سپرده کالایی در کشورهای پیشرفته دنیا از جمله آمریکا و انگلیس نیز دارای رونق بسیار زیادی است چراکه این کشورها بر اساس اقتصاد مبتنی بر بازار حرکت می کنند؛ همچنین این معاملات در بورس های کالایی دنیا نیز رایج است و تقویت این ابزار از برنامه های اصلی بورس کالای ایران به شمار می رود.

وی به دستاوردهای اجرای ماده ۳۳ در عرصه اقتصاد ملی اشاره کرد و گفت: کاهش بار مالی دولت ، حمایت کارآمدتر از بخش کشاورزی و محدود شدن فعالیت های غیر مولد همچون واسطه گری از جمله دستاوردهای ملی این طرح بوده است.

راه اندازی رسمی معاملات گواهی سپرده سکه طلا

وی در ادامه به آغاز به کار معاملات گواهی سپرده سکه طلا با حمایت های بانک رفاه کارگران اشاره کرد و گفت: مردم بعضا از سکه طلا برای پس اندازهای خود استفاده می کنند و از این جهت سکه طلا، دارایی مناسبی برای انتشار گواهی سپرده به شمار می رود.

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به کارکردهای گواهی سپرده سکه طلا اشاره کرد و گفت: این گواهی، ابزاری برای تسهیل معاملات قراردادهای آتی در سررسید، ابزاری برای راه اندازی بازار معاملات آتی یک روزه و همچنین معاملاتی برای تاسیس صندوق های کالایی است.

وی در پایان گفت: راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی می تواند روی محصولات پتروشیمی و صنعتی هم انجام شود که بررسی های بورس کالا در این زمینه آغاز شده است./


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید