Iranian Agriculture News Agency

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد:

افزایش فشار خون هم‌وطنان آذری با تنفس نمک‌های دریاچه ارومیه/ خشکسالی را به گردن تغییرات اقلیمی نیندازیم

دولت ایران تصمیم دارد برای احیای دریاچه ارومیه، هفت میلیارد دلار هزینه کند، این در حالی است که ارزش کل محصولات تولیدشده در حوضه دریاچه ارومیه طی سال‌های اخیر به هفت میلیارد دلار نرسیده است.

افزایش فشار خون هم‌وطنان آذری با تنفس نمک‌های دریاچه ارومیه/ خشکسالی را به گردن تغییرات اقلیمی نیندازیم


به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه امروز در مراسم امضای توافق‌نامه میان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و دولت ژاپن در خصوص تأمین اعتبار برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه با تقدیر از کمک‌های دولت ژاپن و فائو در راستای احیای دریاچه ارومیه گفت: مقصر اصلی این معضل ما هستیم و باید به‌دلیل خشک کردن بیشتر نقاط ایران پاسخگو باشیم.

عیسی کلانتری افزود: عامل خشکسالی حال حاضر موجود در کشور را نمی‌توانیم به گردن تغییرات اقلیمی بیندازیم؛ چون تغییرات اقلیمی تنها 18 درصد روی خشکی دریاچه تأثیر داشته است.

وی با بیان اینکه سوءاستفاده‌ها از طبیعت هم در منطقه دریاچه و هم در سایر نقاط کشور باعث بروز مشکلات عدیده‌ای شده است که هم‌اکنون با آن روبه‌رو هستیم، خاطرنشان کرد: طی 12 سال گذشته، 150 هزار هکتار سطح زیر کشت در حوضه دریاچه ارومیه افزایش یافته است و تمام این معضلات، تنها به‌خاطر افزایش چند درصدی محصولات کشاورزی بوده است.

کلانتری ادامه داد: دولت ایران تصمیم دارد برای احیای دریاچه ارومیه، هفت میلیارد دلار هزینه کند، این در حالی است که ارزش کل محصولات تولیدشده در حوضه دریاچه ارومیه طی سال‌های اخیر به هفت میلیارد دلار نرسیده است.

وی تصریح کرد: ما دریاچه ارومیه را خشک کردیم، مردم را آزار دادیم و با تولید گردوغبارهای نمکی، انواع بیماری‌های ژنتیکی و صعب‌العلاج را در منطقه رواج داده‌ایم.

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه خشکی دریاچه باعث شده تابستان‌های منطقه گرم‌تر و زمستان‌ها نیز سردتر شود، تأکید کرد: عواقب تغییرات ژنتیکی رخ‌داده هنوز معلوم نیست و در آینده شاهد عواقب ناگوار آن خواهیم بود.

کلانتری با بیان اینکه هرچند مفهوم توسعه پایدار را دیر متوجه شدیم، اما باید آن را جدی گیریم، یادآور شد: نباید اهداف کوتاه‌مدت تأثیری روی اهداف بلندمدت توسعه پایدار داشته باشند.

وی در پایان با بیان اینکه خسارت‌های حاصل از خشک شدن دریاچه تا ده‌ها کیلومتر اطراف آن نیز قابل مشاهده است، اظهار داشت: هم‌اکنون هم‌وطنان تبریزی به‌خاطر تنفس نمک به افزایش فشار خون مبتلا شده‌اند./

A-941219-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید