Iranian Agriculture News Agency

مشاور معاون وزیر در امر ساماندهی کود و بهبود تغذیه گیاه به ایانا خبر داد:

جذب تنها یک‌سوم نیاز واقعی محصولات کشاورزی به کود، توسط کشاورزان/ نمونه‌گیری از 2500 برند کودی

بر اساس اطلاعات موجود، میزان مصرف کودهای شیمیایی در کشور تنها یک‌سوم مقداری است که باید در عرصه مورد استفاده قرار گیرد.

جذب تنها یک‌سوم نیاز واقعی محصولات کشاورزی به کود، توسط کشاورزان/ نمونه‌گیری از 2500 برند کودی


مشاور معاون وزیر در امر ساماندهی کود و بهبود تغذیه گیاه امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: در راستای تحویل کودهای باکیفیت به کشاورزان، اقدامات خوبی در معاونت زراعت آغاز شده است، به‌گونه‌ای که تطابق محتوا با برچسب و ثبت کود مدتی است که آغاز شده و توسط مؤسسه تحقیقات خاک و آب بیش از سه‌هزار و 800 نمونه گرفته شده و بیش از دوهزار و 500 برند تحت بررسی قرار گرفته است تا بدین‌ترتیب بتوانیم کودهای باکیفیت را تحویل بهره‌برداران دهیم.

شمس‌الله ملازاده افزود: خاک‌های کشور به‌دلیل استفاده‌های بیش از حد فقیر شده است و در این راستا لازم است در مصرف کود و استفاده از کودهایی که مواد مورد نیاز خاک را داشته باشد، تجدیدنظر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کودهای وارداتی و تولید داخل به‌طور قطع از مدت‌ها پیش نظارت کامل می‌شوند تا هیچ مشکلی از لحاظ کیفیت نداشته باشند.

ملازاده ادامه داد: خریدهای دولتی 100 درصد مطمئن و دارای کیفیت هستند و محصولات کودی که در داخل کشور نیز تولید می‌شود و به‌صورت یارانه‌ای توزیع می‌شوند، توسط کارشناسان مربوطه در انبارهای دولتی تحت نمونه‌برداری و آزمایش قرار می‌گیرد و در صورتی که با استانداردهای مدنظر وزارت جهاد کشاورزی تطابق داشته باشد، تحویل کشاورزان می‌شود.

وی تصریح کرد: شاید کمتر از 10 درصد کودها از کیفیت قابل قبول برخوردار نباشد، بنابراین سختگیری‌هایی انجام می‌دهیم که این مقدار نیز به صفر برسد.

ملازاده یادآور شد: این 10 درصد شامل کودهایی است که کشاورزان از بازار آزاد تهیه می‌کنند؛ زیرا کودهای وارداتی و داخلی که به‌صورت دولتی توزیع می‌شود، دارای کیفتی هستند.


مصرف کودهای شیمیایی در کشور باعث آلودگی محصولات نمی‌شود

مشاور معاون وزیر در امر ساماندهی کود و بهبود تغذیه گیاه درباره وجود بدمصرفی در حوزه کود تأکید کرد: نیاز کشور به کود ازته حدود سه میلیون تن برآورد شده است، در حالی که حداکثر یک میلیون و 400 هزار تن کود ازته در کشور به مصرف می‌رسد که این امر یعنی تنها 45 درصد نیاز غذایی محصولات کشاورزی را استفاده می‌کنیم.

وی اظهار داشت: بنابراین مصرف کود شیمیایی در کشور به اندازه کافی نیست که بخواهیم آن را به زیادی مصرف و آلودگی محصولات نسبت دهیم.

ملازاده همچنین گفت: بر اساس برآوردهای انجام‌شده، دو میلیون و 200 هزار تن کود ازته، 600 هزار تن کود فسفاته، 300 هزار تن کود پتاسه و یک میلیون تن کود آلی از سوی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی برای مصرف پیشنهاد شد، اما آنچه که کشاورزان طی یک سال اخیر به مصرف رساندند، حدود یک میلیون و 200 هزار تن کود ازته، 220 هزار تن کود فسفاته، 55 هزار تن کود پتاسه و 10 هزار تن کود آلی محیا شد که توسط شرکت خدمات حمایتی توزیع شد.

وی در پایان افزود: بر اساس آمار فوق، تقریباً یک‌سوم کودهایی که برآورد شده بود، طی یک سال گذشته به مصرف کشاورزان رسیده است؛ بنابراین می‌توان گفت که مصرف کود در کشور بسیار پایین بوده و لازم است کشاورزان بر اساس آزمایش خاک، اقدام به مصرف درست کود کنند./

M-941219-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید