Iranian Agriculture News Agency

پیش‌نویس اساسنامه جایزه ملی کوثر تدوین شد/ از فعالان حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری کشور تجلیل می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: از دوهزار و 600 هکتار اراضی ملی استان فارس، در سال جاری رفع تصرف شد.

پیش‌نویس اساسنامه جایزه ملی کوثر تدوین شد/ از فعالان حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری کشور تجلیل می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از شیراز، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس که در همایش "قانون و منابع طبیعی" سخن می‌گفت، با اعلام این خبر افزود: بخشی از این اراضی، باغ‌ها هستند که پس از رفع تصرف در اختیار مراکز خیریه، کمیته امداد و سایر دستگاه‌هایی که منابع عمومی را تأمین می‌کنند قرار می‌گیرد.

مهرزاد بوستانی با بیان اینکه در یک سال گذشته یک‌هزار و 800 پرونده تخریب و تصرف اراضی ملی در استان فارس تشکیل شده است، گفت: از ابتدای سال تاکنون دوهزار و 600 هکتار از اراضی ملی این استان خلع ید و رفع تصرف شده است.

وی به بیانات مقام معظم رهبری درباره حفظ و حراست از عرصه های منابع طبیعی و مبارزه با زمین‌خواری و حفاظت از جنگل‌ها و مراتع اشاره کرد و ادامه داد: از مهم‌ترین راهکارها جهت حفظ محیط زیست، مقابله و نظارت‌های بی‌اغماض با سودجویان و قانون‌شکنان است.

بوستانی به تخریب وسیع جنگل‌های کشور، تصرف اراضی ملی و... طی سال‌های گذشته که منجر به ابلاغ دستور رسمی مقام معظم رهبری برای حفاظت از منابع طبیعی کشور شد اشاره کرد و از اجرای طرح حفاظت مشارکتی خبر داد که بر مبنای آن افرادی که در عرصه منابع طبیعی کار، زندگی و بهره‌وری می‌کنند موظف‌اند که در راستای حفاظت از آن نیز بکوشند.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این همایش پرداختن به جنبه‌های حقوقی و قانونی مربوط به اراضی ملی است، خاطرنشان کرد: 80 درصد مشکلات و مسائلی که در منابع طبیعی با آن رو‌به‌رو هستیم، جنبه حقوقی دارد به‌ همین دلیل می‌طلبد که برای حفظ منابع ملی با دستگاه قضایی تعامل سازنده‌ای داشته باشیم و همکاری و تعامل میان دستگاه‌های مختلف تنها راه موفقیت در مسیر مراقبت از اراضی ملی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس تصریح کرد: همکاری و همدلی بین دستگاه‌ قضایی، اوقاف و منابع طبیعی بسیار مناسب است که درباره پرونده‌های راکد، حرکت‌های خوبی انجام شده است.

بوستانی با بیان اینکه در کارگروه مشترک متشکل از منابع طبیعی، اوقاف و ثبت اسناد، 400 هزار هکتار از اراضی اختلافی استان فارس بررسی شد، تأکید کرد: 35 هزار هکتار از این اراضی در قالب موقوفات قرار گرفت و مابقی نیز به‌عنوان اراضی ملی در اختیار منابع طبیعی قرار گرفته است.

وی از برگزاری همایش آبخیزداری و بازدید از بزرگ‌ترین طرح آبخیزدارای و آبخوان‌داری کشور در منطقه "گره بایگان" شهرستان فسا خبر داد و یادآور شد: یکی از برنامه‌های شاخص هفته منابع طبیعی که روز پنجشنبه 20 اسفندماه برگزار می‌شود، تجلیل از خدمات دکتر کوثر است.

بوستانی اظهار داشت: به‌دنبال اجرای "جایزه ملی کوثر" و تجلیل از فعالان حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری کشور هستیم و پیش‌نویس اساسنامه این طرح تهیه شده است و باید به تأیید سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور برسد.

وی به طرح بزرگ جنگلکاری با مشارکت مردم در سال آینده در استان اشاره کرد و گفت: با همکاری‌های صورت‌گرفته با شهرداری شیراز تاکنون دوهزار و 800 هکتار از ارتفاعات شهر شیراز نهال‌کاری شده است.

بوستانی مردم را محافظان اصلی عرصه منابع طبیعی کشور دانست و افزود: در راستای ترمیم عرصه‌های منابع طبیعی که دچار حریق شده‌اند، علاوه بر نیروهای یگان حفاظت، برای نیروهای مردمی و گروه‌های علاقه‌مند به حفظ منابع طبیعی نیز کلاس‌های آموزشی برگزار شده و کارت نیز برای آنها صادر شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی شیراز نیز در این همایش با بیان اینکه قرن 21 فاجعه‌آمیزترین قرن نسبت به حفظ و حراست از محیط‌‌زیست شده است و در این راستا بسیاری از کشورها امکان تجدیدپذیر کردن منابع خدادادی را ندارند و در نتیجه شاهد بسیاری از معضلات زیست‌محیطی هستیم، اظهار داشت: باید با نگاه جدی به این منابع در حفظ و نگهداری آن تلاش کنیم.

فریدون فرقانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر منابع طبیعی و محیط زیست در دل بحران قرار گرفته است و وضعیت آن در نقاط مختلف کشور مناسب نیست، و رتبه سرانه فضای سبز در ایران در سال 2014 میلادی 81 و در سال جاری میلادی نیز 65 بوده که نشان از افول کشورمان در سرانه فضای سبز نسبت به دیگر کشورهای جهان است.

وی تصریح کرد: سرانه فضای سبز در شیراز بین هفت تا 12 مترمربع است در صورتی‌ که برابر استانداردهای بین‌المللی باید بین 20 تا 25 مترمربع باشد.

فرقانی با اشاره به اهمیت منابع طبیعی به لحاظ برخورداری از پتانسیل‌هایی چون منابع آب و خاک، ذخایر ژنتیکی، از اکوتوریسم و طبیعت‌گردی به‌عنوان یکی از کم‌ضررترین پتانسیل‌های عرصه‌های طبیعی استان یاد کرد و ادامه داد: اگر از منابع طبیعی به‌درستی استفاده کنیم، می‌تواند به اندازه منابع نفتی درآمدزا باشد.

وی یادآور شد: تشویق مردم به آشتی با طبیعت، جذب سرمایه‌گذار، تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و تعادل بین اقتصاد و محیط‌‌زیست، از جمله عوامل تأثیرگذار در رونق زیرساخت‌های اقتصادی کشور است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس نیز در این همایش گفت: به‌دلیل افزایش فعالیت‌های انسانی، شاخص کمیت و کیفیت آب در بیشتر منابع آبی سطحی و زیر زمینی، رو به کاهش است که این مسئله با فرونشست دشت‌ها و تهی شدن مخازن آب زیرزمینی همراه و نیز به بحرانی مهم برای محیط زیست مبدل شده است.

حسن فیاض‌پور آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی را از مهم‌ترین پدیده‌های تخریب اراضی ملی برشمرد و تأکید کرد: با افزایش ضریب بهره‌برداری از جنگل‌ها و دیگر منابع، با مشارکت مردم مهم‌ترین اقدام عملی پیشگیرانه در تخریب اراضی برداشته خواهد شد.

وی انجام فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری را از استراتژی‌های مهم در حفظ منابع طبیعی عنوان کرد و افزود: اجرای فعالیت‌های ثمربخش در این حوزه نیازمند مشارکت مردم و تقویت و تزریق منابع و اعتبارات لازم در این بخش است./

C-941218-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید