Iranian Agriculture News Agency

نگرانی از برداشت سطحی سبزی کوهی در البرز/ شناسایی و جریمه دامداران دارای دام مازاد

با توجه به وجود مناطق خوش آب و هوا در استان البرز ازجمله طالقان و برغان، همشهریان طی فصل بهار اقدام به برداشت سبزی کوهی از مناطق کوهستانی می‌کنند، با توجه به ناآگاهی افراد در برداشت سطحی سبزی کوهی، عمدتاً افراد ناآگاه که بیشتر از افاغنه هستند، باعث خسارت و لطمه زدن به این گیاهان و از بین بردن آنها می‌شوند.

نگرانی از برداشت سطحی سبزی کوهی در البرز/ شناسایی و جریمه دامداران دارای دام مازاد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از کرج، مدیرکل منابع طبیعی استان البرز با اشاره به فرا رسیدن فصل بهار و رویش انواع مختلف سبزی کوهی در عرصه‌های طبیعی این استان، از برداشت سطحی سبزی‌های کوهی وسط افراد ناآگاه ابراز نگرانی کرد و گفت: این اقدام افراد بی‌اطلاع باعث تخریب طبیعت می‌شود.

حامد فرضی در نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان البرز که در مرکز آموزشی دکتر جوانشیر برگزار شد، با اشاره به مساحت 517 هزار هکتاری این استان افزود: 440 هزار هکتار از این اراضی ملی و ارزش افزوده آنها بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به تلاش ویژه دادگستری استان البرز برای رسیدگی و تسریع در امور پرونده‌های تصرف اراضی، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در سطح استان البرز با مشکلاتی در حوزه زمین‌خواری، رودخانه‌خواری و کوه‌خواری روبه‌رو هستیم که باید با همکاری دادگستری، آمار آنها کاهش یابد.

فرضی ادامه داد: طی سال‌های اخیر میزان تصرفات در حوزه‌های مذکور افزایش یافته و به‌دلیل حجم زیاد پرونده‌ها، آنچنان که باید به آنها رسیدگی نمی‌شد، اما با عزم جدی و قاطع مسئولان طی دو سال اخیر این مهم روند صعودی و مطلوبی داشته که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با اشاره به شرایط آب و هوایی مختلف استان البرز در ماه‌های مختلف سال تصریح کرد: در واقع این ویژگی پتانسیل علمی و منابع خوبی را برای استان ایجاد کرده که باید نهایت استفاده از آنها را برد.

فرضی از اخذ سند برای 35 هزار هکتار از اراضی خبر داد و تأکید کرد: این اقدامات بر اساس سیستم کاداستر بوده که در راستای تثبیت ملکیت دولت انجام شده است.

ناآگاهی افراد در برداشت سبزی کوهی، طبیعت البرز را تهدید کرده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز به فرا رسیدن فصل بهار و برداشت سبزی کوهی اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به وجود مناطق خوش آب و هوا در استان البرز ازجمله طالقان و برغان، همشهریان طی فصل بهار اقدام به برداشت سبزی کوهی از مناطق کوهستانی می‌کنند، با توجه به ناآگاهی افراد در برداشت سطحی سبزی کوهی، عمدتاً افراد ناآگاه که بیشتر از افاغنه هستند، باعث خسارت و لطمه زدن به این گیاهان و از بین بردن آنها می شوند.

وی بر کنترل و قانون‌مدار شدن این روند تأکید کرد و اظهار داشت: اگر قوانین خاصی در این حوزه وضع شود، دیگر شاهد تخریب طبیعت و انواع گونه های گیاهی توسط افراد نیستیم.

آفرودبازهای حاشیه استان ساماندهی شوند

فرضی به حضور خودروهای آفرود در شهرستان‌های ساوجبلاغ و طالقان اشاره کرد و گفت: در روزها تعطیل شاهد حضور خودروهای آفرود هستیم که باعث تخریب کوه و عرصه‌های طبیعی شده‌اند.

وی همچنین افزود: در راستای ساماندهی این افراد و فراهم آوردن مکانی مشخص برای آنها، باید ادارات راه و شهرسازی و ورزش و جوانان نیز همکاری لازم را داشته باشند تا آنها ساماندهی شوند.

فرضی خاطرنشان کرد: در این حوزه خواستار دستور مقام قضایی هستیم تا سه فضای مشخص در اشتهارد، طالقان و کرج مشخص تا این ورزشکاران ساماندهی شوند.

شناسایی دامداران دارای دام مازاد/ جریمه در انتظار متخلفان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز به تغییر اقلیم استان و کشور اشاره کرد و ادامه داد: هم‌اکنون در اسفندماه، آب و هوایی همانند بهار و تابستان در البرز داریم که این اصلاً برای منابع طبیعی و محیط زیست خوب نیست.

وی تصریح کرد: اگر این شرایط ادامه داشته باشد، برای تأمین علوفه به طور حتم مشکل به‌وجود می‌آید چون دام‌ها به مراتع ییلاقی هجوم می‌آورند و باعث تخریب آن عرصه می‌شوند.

فرضی با تأکید بر لزوم چاره‌اندیشی برای حل این مشکل یادآور شد: دامداران مختلف باید شناسایی شوند به‌ویژه آنهایی که دام مازاد دارند باید جریمه بر آنها اعمال شود./

B-941218-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید