Iranian Agriculture News Agency

در برنامه ششم توسعه

100 هزار هکتار اراضی شالیزاری در گیلان و مازندران تجهیز و نوسازی می شود

در برنامه ششم توسعه، یکپارچه سازی، تجهیز و نوسازی 100 هزار هکتار اراضی شالیزاری در استان های گیلان و مازندران برنامه ریزی شده است.

100 هزار هکتار اراضی شالیزاری در گیلان و مازندران تجهیز و نوسازی می شود

در برنامه ششم توسعه، یکپارچه سازی، تجهیز و نوسازی 100 هزار هکتار اراضی شالیزاری در استان های گیلان و مازندران برنامه ریزی شده است.
به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رضا عظیمی مجری طرح یکپارچه سازی تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری استان های شمالی در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه افزود: در برنامه ششم توسعه، تجهیز و نوسازی 50 هزار هکتار اراضی شالیزاری در گیلان و 50 هزار هکتار در اراضی استان مازندران را پیش بینی کرده ایم.
وی اظهار داشت: وزیر جهاد کشاورزی طی نامه ای به محمد باقر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور درباره الزامات و ضرورت های برنامه ششم توسعه در حوزه کشاورزی، پیشنهاد 300 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح یکپارچه سازی، تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری استان های گیلان و مازندران را ارایه داده که نشان دهنده اهمیت این پروژه است.
عظیمی با بیان این که از سال 70 تا کنون 70 هزار هکتار اراضی شالیزاری در استان گیلان و 50 هزار هکتار در استان مازندران، تجهیز و نوسازی شده است، تصریح کرد: در نیمه دوم سال جاری بیش از 10 هزار و 500 هکتار اراضی شالیزاری استان گیلان و مازندران تجهیز و نوسازی می شوند.


وی افزود: از این سطح، 9500 هکتارعملیات یکپارچه سازی، تجهیز و نوسازی در استان گیلان و 1085 هکتار در استان مازندران در حال اجرا است ضمن آن که در استان گلستان نیز این طرح در 300 هکتار اراضی شالیزاری انجام می گیرد.
مجری طرح یکپارچه سازی، تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری استان های شمالی کشور درباره اعتبار این طرح در سال جاری گفت: امسال با وجود محدودیت های اعتباری در ردیف های ملی و موافقتنامه ای، 35 میلیارد تومان از محل موافقتنامه به این طرح با دستور مستقیم وزیر جهاد کشاورزی اختصاص یافت.
وی در همین حال به مصوبه 50 میلیارد تومانی دولت اشاره کرد و اظهار داشت: در سفرهای دولت به استان های شمالی کشور، مبلغ 50 میلیارد تومان برای اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری استان های گیلان و مازندران در سال 94 مصوب شد.
عظیمی درباره هزینه اجرای طرح نیز تصریح کرد: هزینه تجهیز و نوسازی هر هکتار اراضی شالیزاری در استان های شمالی، 8 میلیون تومان برآورد شده است.
وی سهم مشارکت کشاورزان در اجرای این طرح را 15 درصد و سهم دولت را 85 درصد عنوان کرد.
عظیمی روند اجرای این طرح در دولت یازدهم را روندی صعودی خواند و خاطر نشان کرد: در سال 91-90 اجرای طرح یکپارچه سازی، تجهیز و نوسازی در اراضی شالیزاری استان های شمالی، نزدیک به صفر بود و در استان گیلان فقط در سطح 200 هکتار اجرا شد، در حالی که امسال در این استان 9500 هکتار تجهیز و نوسازی اراضی صورت گرفته است.
وی امکان کشت دوم، کشت مجدد برنج، انجام عملیات مکانیزاسیون، کاهش مصرف سم، افزایش درآمد کشاورزان و کاهش ضایعات برنج را از مزیت های اجرای این طرح برشمرد.
عظیمی، مدیریت آب و صرفه جویی در مصرف آب را از دیگر ویژگی های اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری دانست و گفت: تجهیز و نوسازی شالیزارها به طور متوسط 25 درصد صرفه جویی در مصرف آب را در پی دارد ضمن آن که در بعضی از مزارع به علت تسطیح اراضی تا 50 درصد صرفه جویی آب نیز دیده شده است.
وی با اذعان به این که افزایش درآمد کشاورزان در این اراضی منجر به افزایش انگیزه تولید و کاهش تغییر کاربری شالیزارها می شود، تاکید کرد: از آنجایی که دامنه سود کشاورزان در شالیزارهای تجهیز و نوسازی شده، بیشتر می شود، این امر به استمرار کار کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری شالیزارها کمک می کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید