Iranian Agriculture News Agency

خبرهای خوش آخر سال مدیرعامل بورس کالا؛

رشد 600 درصدی حجم و 922 درصدی ارزش معاملات تالار کشاورزی/ تسویه معاملات با دلار و یورو در رینگ صادرات تالار نقره‌ای

در تالار محصولات صنعتی و معدنی با کاهش ۲۰ درصدی حجم و افت ۳۷ درصدی ارزش معاملات روبه‌رو شدیم، اما با تلاش و همکاری بورس کالا و وزارت جهاد کشاورزی، ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی در بورس کالا اجرایی شد که برآیند آن رشد ۶۰۰ درصدی حجم و ۹۲۲ درصدی ارزش معاملات تالار کشاورزی بوده است.

رشد 600 درصدی حجم و 922 درصدی ارزش معاملات تالار کشاورزی/ تسویه معاملات با دلار و یورو در رینگ صادرات تالار نقره‌ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرعامل بورس کالای ایران امروز صبح میزبان اصحاب رسانه بود و در این جلسه اگرچه گفت به‌دلیل وابسته بودن این بازار به واقعیت‌های اقتصادی ایران نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از حال و روزش در سال پیش رو ارائه داد، اما با این حال بر این نکته اصرار کرد که به‌طور حتم از سال ۹۵ با ایجاد گشایش‌هایی در اقتصاد، بورس کالا با بهره‌گیری از ظرفیت داخلی سیستم بانکی و همکاری با بانک‌های بین‌المللی، تسویه معاملات با ارزهایی همچون دلار و یورو را در تالار صادراتی در دستور کار قرار خواهد داد تا شاهد رشد حجم معاملات صادراتی، افزایش مراودات بورس کالا با بورس‌ها و نهادهای بین‌المللی و ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران از طریق بورس کالا باشد.

حامد سلطانی‌نژاد افزود: طی سال جاری شاهد ثبات نسبی در بازار ارز و همچنین کاهش نرخ تورم از 16.3 درصد در 12 ماه منتهی به دی‌ماه سال ۱۳۹۳ به 13.2 درصد در دوره مشابه سال جاری بودیم. همچنین در این سال درآمدهای نفتی و سرمایه‌گذاری عمرانی کاهش یافت و بر اساس آمار؛ با افت ۱۵ درصدی در صدور پروانه‌های ساختمانی صادرشده نسبت به دوره مشابه سال قبل روبه‌رو شدیم.

وی خاطرنشان کرد: در این میان دامپینگ قیمتی محصولات اساسی ازجمله واردات فولاد ارزان‌قیمت از چین و همچنین کاهش قیمت جهانی کالاهای اساسی (به‌ویژه فلزات) در بازارهای جهانی رخ داد که به‌طور طبیعی این عوامل در روند معاملات بورس کالای ایران تأثیرگذار بوده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به اجرای برجام و ایجاد فرصت‌های جدید در اقتصاد ایران، از پذیرش انبارهای بورس کالا در خاورمیانه خبر داد و تصریح کرد: توسعه انبارهای معاملاتی بورس کالا در کشورهای همسایه از برنامه‌های جدی بورس کالا است تا بتوانیم با پذیرش و ذخیره محصولات ایرانی در انبارها، به توسعه صادرات کالاها، بازاریابی برای و رشد کیفیت محصولات ایرانی کمک کنیم.

سلطانی‌نژاد به برنامه‌های آینده این بازار در چهار حوزه بازار فیزیکی، بازار مشتقه، عملیات و فن‌آوری اطلاعات اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه بازار فیزیکی، توسعه رینگ صادراتی، گسترش شبکه انبارها در بازارهای بین‌المللی و اجرای ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی برای سایر محصولات کشاورزی مورد توجه جدی قرار خواهد گرفت همچنین این بورس، راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی روی طلا، PVC ، محصولات فولادی و شمش آلومینیوم را در دستور کار خود دارد.

وی به بیان برنامه بورس کالا در راستای گسترش بازار مشتقه پرداخت و یادآور شد: گسترش معاملات آنلاین و 24 ساعته شدن معاملات آتی سکه و همچنین راه‌اندازی صندوق‌های کالایی و ارزی ازجمله برنامه آتی ما در این باره به‌شمار می‌رود. ضمن آنکه بورس کالا گسترش تأمین مالی فعالان بازار را با استفاده از ابزارهای نوین و عمومی‌سازی ابزارهای مالی برای اقشار مختلف مدنظر خود قرار خواهد داد.

به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، بورس کالا در افق چشم‌انداز، به‌دنبال دستیابی به مرجع قیمت‌گذاری کالاهای اساسی در منطقه و یکی از گزینه‌های اولویت‌دار تولیدکنندگان برای تأمین مالی و پوشش ریسک تجاری است.

سلطانی‌نژاد به مهاجرت بورس کالا به نسل دوم معاملات اشاره کرد و اظهار داشت: طی این سال‌ها بورس کالا در معاملات نقدی و فیزیکی به بلوغ رسیده و امروز با در پیش گرفتن اوراق بهادارسازی معاملات کالاها در حال مهاجرت به نسل دوم معاملات بورس کالا هستیم.

وی به آمار معاملات بازار کالای فیزیکی و بازار اوراق بهادار مبتنی بر کالا در ۱۱ ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و گفت: در تالار محصولات صنعتی و معدنی با کاهش ۲۰ درصدی حجم و افت ۳۷ درصدی ارزش معاملات روبه‌رو شدیم، اما با تلاش و همکاری بورس کالا و وزارت جهاد کشاورزی، ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی در بورس کالا اجرایی شد که برآیند آن رشد ۶۰۰ درصدی حجم و ۹۲۲ درصدی ارزش معاملات تالار کشاورزی بوده است.

سلطانی‌نژاد در پایان تأکید کرد: در تالار محصولات پتروشیمی نیز در ۱۱ ماه امسال با افت ۱۴ درصدی در حجم و کاهش ۲۲ درصدی ارزش معاملات روبه‌رو شدیم و در بخش فرآورده‌های نفتی نیز رشد۱۶ درصدی در حجم و افت ۲۴ درصدی ارزش معاملات به ثبت رسید./

G-941216-01


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید