Iranian Agriculture News Agency

در آستانه روز جهانی زن عنوان شد

آغاز اصلاحات سیستم غذایی جهان با حمایت از زنان کشاورز/ اقدام برای تحقق برابری جنسیتی

ما باید سیستم غذایی مان در جهان را با تغییرات آب و هوایی، زمین‌خواری و حمایت از کشاورزان خرده‌پا اصلاح کنیم که این امر با حمایت از زنان تولیدکننده آغاز می‌شود.

آغاز اصلاحات سیستم غذایی جهان با حمایت از زنان کشاورز/ اقدام برای تحقق برابری جنسیتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، هشتم مارس (18 اسفندماه خورشیدی)، روز جهانی زن در بسیاری از کشورهای جهان گرامی داشته می‌شود. هشتم مارس روزی است که زنان جهان بدون توجه به گرایشات مختلف فکری، عقیدتی، نژادی و... به یادآوری موفقیت‌ها و دستاوردهای‌شان می‌پردازند. در حقیقت، این روز مجالی است برای نگاه کردن به گذشته در مسیر تلاش‌ها، منازعه‌ها و فعالیت‌های پیشین و بیشتر برای نگریستن در راستای حرکت‌های پیش رو برای باز کردن راه در جهت شکوفایی استعدادها و فرصت‌هایی که در انتظار نسل آینده زنان است.

موضوع و تم اصلی روز جهانی زن در سال 2016، "بهره‌برداری از کره زمین 50 - 50 تا سال 2030: اقدام برای تحقق برابری جنسیتی" است. ملل متحد در هشتم مارس سال جاری در جهت تسریع اهداف توسعه پایدار تا سال 2030 اقدام خواهد کرد. در این اجلاس، بر روی اقدامات نهاد زنان ملل متحد و دیگر نهادها در راستای تحقق برابری جنسیتی، توان‌افزایی زنان و حقوق بشر زنان تمرکز خواهد شد.

به گزارش ایانا به نقل از فودتانک بازده زنان کشاورزان، به‌طور معمول به‌دلیل عدم دسترسی به خدمات بانکداری و خدمات مالی و برخی مشکلات 20 تا 30 درصد کمتر از مردان است، اما پر کردن این خلاء و کمک به زنان برای دریافت منابع برابر همانند کشاورزان مرد، می‌تواند 100 - 150 میلیون نفر از مردمان سراسر جهان را از گرسنگی رهایی بخشد.

"زنان در اولویت قرار دارند. اکثر کشاورزان خرده‌پا در آفریقا زنان هستند و در مناطق شهری نیز، عمدتاً مشاهده می‌شود رهبری و هدایت خانواده‌ها در دست زنان است؛ بنابراین ما نمی‌توانیم مشکل گرسنگی را حل کنیم، اگر امکانات لازم را چه از لحاظ آموزشی و چه از نظر ابزارهای ضروری در اختیار زنان قرار ندهیم." این جملات را خانم ارتارین کازین، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد بیان کرده است.

ویکی راتئو، مدیر کمپین آکسفام آمریکا نیز اظهار کرده است: "ما باید سیستم غذایی مان در جهان را با تغییرات آب و هوایی، زمین‌خواری و حمایت از کشاورزان خرده‌پا اصلاح کنیم که این امر با حمایت از زنان تولیدکننده آغاز می‌شود."
بسیاری از سازمان‌ها برای پیشبرد این اهداف، تقویت صدای زنان و حمایت از زنان کشاورزان در سراسر جهان وجود دارند که برای دفاع از برابری حقوق زنان و مردان در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند.

نهاد سازمان ملل متحد، هر سال در هشتم مارس، بزرگداشت روز جهانی زن را برگزار می‌کند. در سال 1975 برای نخستین‌بار روز جهانی زن برگزار شد و دو سال بعد در سال 1977، مجمع عمومی ملل متحد قطع‌نامه رسمی جهت تعیین هشتم مارس به‌عنوان روز جهان زن را به تصویب رساند. در ابتدا، روز جهانی زن با فعالیت‌ها و جنبش‌های مربوط به کار ادغام شد، اما به‌تدریج این روز استقلال یافت و به ارتقای وضعیت حقوق بشر زنان و توان‌افزایی زنان اختصاص پیدا کرد./

A-941216-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید