Iranian Agriculture News Agency

باحضور مشاور معاونت فناوری علمی رئیس جمهور در اردبیل اعلام شد:

افتتاح ساختمان جدید مرکز ثبت و گواهی بذر شمالغرب کشور در دشت مغان/ استان اردبیل جزو 5 استان برتر تولید کننده بذر شد

تصیمیم بر این است که با پرورش گیاهان داروئی و استفاده آن ها در حوزه های مختلف اقتصادی، صنعت داروسازی، آرایشی، بهداشتی، ادویه، رنگ دهنده ها و غیره آنها را نهادینه و فرهنگ سازی نمائیم.

افتتاح ساختمان جدید مرکز ثبت و گواهی بذر شمالغرب کشور در دشت مغان/ استان اردبیل جزو 5 استان برتر تولید کننده بذر شد


به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، محمد حسن عصاره در سفر به استان و در دیدار با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اعلام این مطلب افزود: خوشبختانه استان اردبیل در خصوص استانداردهای بذر ذرت به موفقیت های بسیاری دست یافته است، بطوری که در تولید بذور هیبرید ذرت دانه ای و علوفه ای و نحوه برداشت ذرت که از روش سنتی به مکانیزه تبدیل شده است گام های بلندی را برداشته است.

وی افزود: با توجه به مسئولیتی که درحوزه گیاهان داروئی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم در گذشته حمایت هایی به مجموعه تحقیقات استان شده بود که از این حمایت ها و طرح ها بازدیدی به عمل آمد که یکی از این طرح هایی که در ایستگاه تحقیقاتی اردبیل صورت گرفته است نشان می دهد کلکسیونی ارزشمند با تنوع گیاهی نسبتا ً بالا ایجاد شده است. این کلکسیون ارزمند، بیش از 280 گونه گیاهی در سطح استان است که نزدیک به 150 گونه دراین کلکسیون جمع آوری شده است و با برنامه ریزی های مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان امیدواریم این کلکسیون به 250 گونه برسد.

این مقام مسئول اضافه کرد: تصیمیم بر این است که باپرورش گیاهان داروئی و استفاده آنها در حوزه های مختلف اقتصادی، صنعت داروسازی، آرایشی، بهداشتی، ادویه، رنگ دهنده ها و غیره آنها را نهادینه و فرهنگ سازی نمائیم.

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته یک سال مناسبی بود که بیش از 18 هزار هکتار از اراضی کشور به تولید و تکثیر بذر گواهش شده اختصاص داده شده بود که میزان بذور کلاس یک که از نیازهای ضروری کشاورزان است به میزان 420 هزار تن بود و خوشبختانه استان اردبیل جزو 5 استان برتر کشور شد که سهم اساسی در کشور در تولید بذر گواهی شده دارد.

در حال حاضر بیش از 80 درصد نیاز بذر ذرت هیبرید کشور و 100 درصد بذر چغندر قند کشور در این استان تولید می شود.

وی در آخر سخنان خود از افتتاح ساختمان جدید مرکز ثبت و گواهی بذر شمالغرب کشور در دشت مغان اردبیل خبر داد و افزود: مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در حد استاندارد این شعبه را که کنترل و نظارت بر بذور تولیدی را رصد خواهد کرد، تجهیز کرده و درآن دستگاهای تخصصی و پیشرفته را اعم از ژرمیناتور، طبقه بندی بذورگندم، ذرت، سورگوم، سویا، پنبه و آفتابگردان مستقر کرده است./


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید